سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو گفت: در صورت مدیریت پیشگیرانه و اصلاح الگوی مصرف، به سهمیه بندی آب در تابستان امسال به ویژه در استان‌های کم باران نیازی نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر علیرضا دایمی افزود: با برنامه ریزی و مدیریت مخازن آب، مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و هشدار و آگاه سازی مردم در زمینه مصرف آب،      می‌توان به آسانی از دوره اوج مصرف آب در تابستان عبور کرد.

وی با اشاره به بهبود وضع بارندگی‌های کشور در سال آبی جاری، اظهار داشت: با وجود افزایش 15 درصدی بارندگی در مقایسه با سال آبی گذشته، هنوز در برخی از مراکز   استان‌های کشور از لحاظ منابع ذخیره آب در شرایط مطلوبی نیستیم.

دائمی اظهار داشت‌: به گفته وی، توزیع بارش در مناطق کشور به طور یکنواخت نبوده و به همین خاطر در چند استان از جمله خراسان جنوبی، فارس، قم و بوشهر شرایط مطلوب و مساعدی از لحاظ ذخایر آبی نداریم.

دایمی تصریح کرد: در حوضه آبریز دریای خزر (شمال کشور) شرایط بارندگی در مقایسه با سال گذشته بهتر است و در شرایط طبیعی قرار دارد، حوضه آبریز خلیج فارس نیز در شرایط متوسط است و دریاچه ارومیه از شرایط مطلوبی برخوردار است اما در مناطق شرقی کشور و فلات مرکزی حدود 20 درصد کمبود آب را شاهد هستیم.

وی تصریح کرد: عملکرد و مصارف درست مردم از سهمیه بندی آب در مناطق و استان‌های کم آب جلوگیری خواهد کرد.

دایمی در ادامه به موضوع اعتبار بخش آب و آبفا اشاره کرد و گفت: در سال جاری اعتبار در بخش‌های آبرسانی و فاضلاب حدود 10تریلیون ریال و اعتبار تخصیص داده شده به سدها، شبکه‌ها و تاسیسات بزرگ آبی حدود 30 تریلیون ریال است.

وی خاطر نشان کرد: در لایحه بودجه سال 89 کشور مجموع اعتبار بخش آب 56 تریلیون و 788 میلیارد ریال پیش بینی شده بود که به دلیل محدودیت منابع مالی، فقط 44 تریلیون و 662 میلیارد ریال به تصویب رسید.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفا وزارت نیرو خاطرنشان کرد: امسال مقادیری نیز به صورت فروش اوراق مشارکت به وزارت نیرو و شرکت های تابعه اختصاص یافته است که با جذب آن و سایر منابع، مجموع اعتبار بخش آب و آبفا به 60 تریلیون ریال افزایش خواهد یافت.

کد خبر 107650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز