سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۵ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی نوشت: بیش از چهل و شش میلیون ایرانی روز جمعه پای صندوق‌های رأی خواهند رفت تا در انتخابات مجلس خبرگان (نهادی که بر عملکرد رهبری در ایران نظارت می‌کند) شرکت کنند.

این خبرگزاری درباره برخی نکات از نهاد مجلس خبرگان می‌نویسد:
تاریخ: قانون اساسی ایران بعد از انقلاب اسلامی تصریح می‌کند زمانی که رهبری ایران (آیت‌الله روح‌الله خمینی(‌ره) )بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران فوت کنند، خبرگان منتخب مردم می‌توانند جانشین او را انتخاب کنند.

اولین دوره انتخابات خبرگان در زمان حیات آیت‌الله خمینی(ره) و در دهم دسامبر سال هزار و نهصد و هشتاد و نه و دومین دوره آن بعد از هشت سال وقفه برگزار شد.

 مجلس خبرگان در چهارم ژوئن هزار و نهصد و هشتاد و نه آیت‌الله علی خامنه‌ای (رهبر معظم ایران)  را پس از فوت آیت‌الله خمینی(ره) برای رهبری جدید ایران انتخاب کردند.
دومین انتخابات در هشتم اکتبر سال هزار و نهصد و نود و نه و آخرین انتخابات در بیست و سوم سال هزار و نهصد و نود و هشت برگزار شد.

قدرت: بر اساس قانون اساسی وظیفه مجلس خبرگان انتخاب رهبری و نظارت بر فعالیت‌های وی بوده است. مجلس خبرگان همچنین این قدرت را دارد که رهبری را در هر زمان عزل کند. اعضای مجلس خبرگان در هر شش ماه گرد هم می‌آیند و در صورت درگذشت رهبر جانشین وی را انتخاب می‌کنند.

 نامزدها: تمامی نامزدها باید کاملاً به الهیات اسلامی آشنا باشند و به عبارتی مجتهد باشند. هیچ غیر روحانی و زنی نمی‌تواند در این انتخابات کاندید شود.

برخلاف گزارش خبرگزاری فرانسه، در این دور از انتخابات خبرگان و برای نخستین بار یک کاندیدای غیر روحانی تائید صلاحیت شده است. وی محسن اسماعیلی عضو حقوقدانان شورای نگهبان است که با تشکیل ائتلاف خبرگان و کارآمدی وارد تبلیغات انتخابات خبرگان شده است.

اما در مورد زنان با وجود آن‌که در هر دوره آنها کاندیدا می‌شوند ولی تاکنون حتی یک زن هم تائید صلاحیت نشده است.

کد خبر 10765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز