مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی می‌گویند راز توانایی اهالی تبت در زندگی کردن در ارتفاع بسیار زیاد نهفته در DNA آن‌هاست

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه یوتا در آمریکا موفق به شناسایی 10 ژن شده‌اند که به تبتی‌ها اجازه می‌دهد بدون مبتلا شدن به هیچگونه عارضه‌ای در شرایط آب و هوایی ارتفاعات تبت زندگی کنند.

دو ژن از این 10 ژن مربوط به هموگلوبین خون است. هموگلبین ماده‌ای در خون است که وظیفه انتفال اکسیژن در بدن را بر عهده دارد.

پزشکان می‌گویند این مطالعه که در ژورنال Science‌ منتشر شده‌است می‌تواند به یافتن درمان‌های جدید برای واکنش‌های بدن نسبت به تنفس در ارتفاعات بسیار زیاد کمک کند.

واکنش‌های بدن نسبت به ارتفاع ناشی از کمبود اکسیژن محلول در خون است که به علت کافی نبودن اکسیژن در هوا در ارتفاع زیاد رخ می‌دهد.

از جمله اثرات این کمبود اختلال در کار مغز و ریه است که می‌تواند برروی بدن نیرومندترین کوه‌نوردان نیز تأثیرگذار باشد.

به نظر می‌رسد افراد بومی مناظق مرتفع نسبت به این واکنش‌ها مصون هستند و این مطالعه نشان می‌دهد علت این امر تکامل ژن‌های این افراد است.

البته تبتی‌ها تکامل‌های دیگری نیز کرده‌اند که افراد بومی ارتفاعات دیگر مانند کوه‌های آند نکرده‌اند.

این مطالعه بروری DNA‌ نمونه‌هایی از خون‌ 75 روستایی تبتی که در ارتفاع 4500 متری زندگی می‌کنند انجام شد.

تیم دانشگاه یوتا با همکاری دانشگاه پزشکی گینکای چین، کدهای ژنتیکی این روستاییان را با چینی‌ها و ژاپنی‌هایی که در ارتفاعات کم زندگی می‌کنند مقایسه کردند.

سپس 10 ژن متفاوت در نمونه‌های تبتی‌ها یافته شد که دو تا از آن‌ها باعث کاهش میزان هموگلبین در خون می‌شود که این امر میزان واکنش بدن نسبت به کمبود اکسیژن را کاهش می‌دهد.

پرفسور جوزف پرچال از دانشگاه یوتا می‌گوید این یافته می‌تواند درمانی برای واکنش‌های بدن نسبت به کمبود اکسیژن در افراد باشد.

وی می‌گوید: "نکته جالب در مورد تبتی‌ها این است که بدن آن‌ها گلبول قرمز زیاد تولید نمی‌کند. اگر مکانیزم این امر روشن شود می‌توانیم درمان‌های زیادی برای بعضی از بیماری‌ها بدست آوریم."

کد خبر 107548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز