یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

ترجمه کیکاووس زیاری: استفن دالدری که سال قبل با درام اجتماعی و ضد‌جنگ «کتابخوان» توجه منتقدان و دوستداران جدی سینما را جلب کرد، برای فیلم جدید خود دوباره به‌سراغ قصه یک کتاب پرخواننده رفته است.

این کتاب که با الهام از حادثه یازدهم سپتامبر نوشته شده، «بار بی‌نهایت  و بسته شگفت‌انگیز» نام دارد و به همین نام هم جلوی دوربین سینما می‌رود.

جاناتان سافران فوئر، نویسنده کتاب است و هنوز معلوم نیست که وی در کار نگارش فیلمنامه با دالدری و سازندگان فیلم همکاری می‌کند یا خیر. اسکات رودین، تهیه‌کننده سرشناس سینما که متخصص اقتباس سینمایی از آثار برجسته ادبی است، تهیه‌کنندگی کار جدید دالدری را به‌عهده دارد. او این فیلم را برای کمپانی پارامونت تهیه خواهد کرد. کتاب سافران فوئر در سال2005 منتشر شد و کاراکتر اصلی آن اسکار شل نام دارد.

اسکار یک خالق آماتور 9ساله است که در رشته‌های مختلفی دارای تخصص است. او در شهر نیویورک زندگی می‌کند و با کشته‌شدن پدرش در جریان حوادث یازدهم سپتامبر سال2001، وارد یک‌سری ماجراجویی‌ هیجان‌انگیز اجتماعی می‌شود. قرار است اریک روث (نویسنده فیلمنامه «مورد عجیب بنجامین باتن») کار نگارش فیلمنامه را انجام دهد.

دالدری این روزها در جست‌‌وجوی بازیگری است که نقش اصلی فیلم را به او بسپارد. منتقدان سینمایی می‌گویند که او در یافتن استعدادهای جوان و نوجوان تخصص خیلی خوبی دارد. وی سال 2000 جامی‌بل را در اولین نقش سینمایی‌اش در «بیلی ‌الیوت» کارگردانی کرد. سال قبل هم دیوید کراس بازیگر نوجوان آلمانی را با کتابخوان‌به تماشاگران سینما معرفی کرد. او نقش دوران نوجوانی کاراکتر رالف فاینس را در این فیلم بازی کرد.

منتقدان سینمایی عقیده دارند دالدری با کارگردانی بار بی‌نهایت و بسته شگفت‌انگیز‌ از سبک کاری موفق قبلی خود کمی فاصله می‌گیرد. او در طول 6سال اخیر با ساخت ساعت‌ها و کتابخوان به کندوکاوی روانکاوانه در روحیات زنان پرداخت و مشکلات مختلف فردی و اجتماعی آنان را مورد بحث و بررسی قرار داد. ساعت‌ها قصه 3زن از 3نسل مختلف را تعریف می‌کرد که دوتای آنها تحت تأثیر قصه کتاب‌های ویرجینیا وولف، نویسنده سرشناس کلاسیک، قرار می‌گیرند.

نیکول کیدمن در این فیلم نقش ویرجینیا وولف را بازی کرد و برای آن اسکار بهترین بازیگر زن را گرفت. او همراه 2 همبازی دیگر خود، مریل استریپ و جولین مور، به‌صورت مشترک خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را گرفتند.

کیت وینسلت هم با بازی در نقش یک زن جوان بی‌سواد آلمانی در دوران رژیم هیتلری، تحسین منتقدان سینمایی را برانگیخت و جایزه اسکار بهترین بازیگر را دریافت کرد. در قصه فیلم جدید دالدری، خانم‌ها فقط در نقش‌های فرعی و کوتاه حضور دارند. دالدری اولین فیلم سینمایی خود بیلی الیوت را در سال 2000 کارگردانی کرد و تابه‌حال فقط 3 فیلم بلند سینمایی ساخته است.

کد خبر 107516

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز