جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر- عباس ثابتی‌راد: 25 اردیبهشت سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی است.

به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی در محافل فرهنگی، هنری و ادبی کشور برگزار می‌شود تا پاسداشت مردی باشد که از پس رنجی 30ساله، عجم را به زبان پارسی‌اش تا همیشه زنده نگه خواهد داشت.

به همین مناسبت محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور نیز در مراسمی از شاهنامه بایسنقری که سال‌هاست در کتابخانه کاخ گلستان قرار دارد، رونمایی کرد. شاهنامه  بایسنقری یکی از نسخه‌های قدیمی و بسیار ارزشمند شاهنامه فردوسی در سطح جهان است که از دید کتاب‌آرایی و ارزش‌های هنری از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این کتاب ارزشمند و نفیس، ۲۲نگارگری به سبک هرات دارد و در سال ۸۰۹ خورشیدی به سفارش شاهزاده بایسنقر میرزا (فرزند شاهرخ و نوه تیمور گورکانی) تهیه شده‌است. این اثر که از 110 سال پیش تاکنون در کتابخانه کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شود در سال ۱۳۸۶ در برنامه حافظه جهانی یونسکو به‌عنوان «نشانی از سوی ایران» ثبت شد.

این شاهنامه به‌سبب اینکه در لندن، سن پترزبورگ، پاریس و رم به‌نمایش درآمده و مینیاتورهای آن به‌وسیله یونسکو در سری کتاب‌های دنیای هنر در جلد مربوط به ایران چاپ شده در غرب بسیار نامی است. ۲۲ تابلوی نگارگری شاهنامه بایسنقری همه سالم هستند. در این مراسم همچنین یک جلد شاهنامه نفیس از طرف رئیس موزه ملی ایران به دکتر احمدی‌نژاد اهدا شد.

در مراسم بزرگداشت حکیم توس که با عنوان «شبی با شاهنامه» برگزار شد، 2تن از استادان زبان و ادب فارسی نیز به سخنرانی درباره شاهنامه پرداختند و امیر صادقی نیز نبرد رستم و اشکبوس را نقالی کرد.

رئیس‌جمهور پس از رونمایی از اثری که بیش از 110 سال در کتابخانه کاخ‌گلستان بود درخصوص فردوسی شاعر حماسه‌سرای ایرانی به سخنرانی پرداخت. رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت حکیم توس گفت: فردوسی احیاگر هویت و ماموریت‌های تاریخی ملت ایران است.

احمدی‌نژاد، تنها ملتی را که در طول تاریخ همواره پرچمدار عدالت و یگانه‌پرستی بوده‌اند، ایرانیان معرفی کرد و شاهنامه فردوسی را سراسر پیام توحید خواند.

وی با بیان اینکه «ملت ایران تحقق این آرزو و آرمان را در حقیقت اسلام دید و آزادانه آن را انتخاب کرد» ادامه داد: باور ما این است که خداوند برای برپایی عدالت و یگانه‌پرستی در جهان، ملت ایران را برگزید و اسلام را بر دوش آنها قرار داد. 

احمدی‌نژاد، فردوسی را احیاگر هویت و ماموریت‌های تاریخی ملت ایران دانست که همه حقایق انسانی را با زبان پرجاذبه و عمیق نظم بیان کرد. وی تصریح کرد: فردوسی احیاگر توحید و عدالت‌خواهی است که مرزها را به دقت هرچه تمام‌تر ترسیم کرد و بیداری و آگاهی تاریخی آفرید و راه را جدا کرد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه «آثار حرکت‌های فردوسی را باید در برپایی حکومت صفوی ببینیم که ایران بزرگ را برپا کرد» ادامه داد: این موضوع به این معنا نیست که حکومت صفوی همه خواست‌ها و معیارهای فردوسی را رعایت کرد که اگر این اتفاق می‌افتاد تا امروز پابرجا بود.  رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم آثار فردوسی را ببینیم، باید در بیداری و خیزش امروز ملت ایران جست‌وجو کنیم.

احمدی‌نژاد با طرح این موضوع که تقابل اسلام و ایران انحرافی است، بر این امر تاکید کرد که هیچ ظرفی در عالم به استعداد و توانمندی ظرف ملت ایران برای بازتاب توحید وجود ندارد.

کد خبر 107369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز