مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

گزارش همشهری از ششمین جشنواره فن‌آفرینی شیخ ‌بهایی در اصفهان

389 سال پیش وقتی شیخ‌بهایی 75 ساله در اصفهان از دنیا رفت، گمان نمی‌کرد روزی نام او انگیزه‌ای شود برای جمع‌کردن کارآفرینان ایرانی و علاقه‌مندان راه‌اندازی کسب و کار.

این رخداد یعنی جشنواره کارآفرینی، به نام شیخ‌بهایی مزین است. امروز شنبه، روز پایانی جشنواره است و بعد از 3روز رقابت فشرده و داوری سنگین، طرح‌ها‌ی برتر مشخص می‌شود. جشنواره شیخ بهایی 2بخش اصلی دارد؛ مسابقه‌ای و غیرمسابقه‌ای.

بخش مسابقه‌ای دارای 3زیرمجموعه است؛ طرح کسب و کار، فن‌آفرینان و سرمایه‌گذاران. بخش غیرمسابقه‌ای هم شامل سمینارهای آموزشی، بازار بورس ایده و نمایشگاه است. کسانی که در جشنواره حضور داشتند چندین مرحله قبل را که در طول سال برگزار شده، پشت سر گذاشته‌اند و در روزهای گذشته برای مرحله نهایی رقابت ‌کردند.

در ایران 4جشنواره علمی اصلی داریم؛ خوارزمی برای اختراعات و مهندسی، رازی برای پزشکی، فارابی برای علوم انسانی و اسلامی و شیخ بهایی برای کارآفرینی. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان 6سالی است که میزبان برگزاری یکی از این 4جشنواره اصلی علمی در ایران است؛

یعنی جشنواره شیخ‌بهایی که ششمین دوره آن روز پنجشنبه در هتل عباسی اصفهان آغاز به کار کرد.  دکتر قاسم مصلحی، رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در افتتاحیه این جشنواره گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در لایحه‌ای در مجلس در آستانه تصویب قرار دارد و نزدیک به 3هزار میلیارد تومان بودجه برای آن درنظر گرفته شده است.

محقق‌شدن این قانون، تحولی جدی در بخش فن‌آفرینی کشور ایجاد می‌کند. بنا بر گفته مصلحی، نزدیک به ۳۷۰فرصت شغلی از طرح‌های ارائه شده در پنجمین دوره جشنواره شیخ بهایی ایجاد شده است.

جایزه‌های جشنواره

سازمان‌ها، ادارات و مراکزدولتی و خصوصی متعددی از برگزیدگان این دوره از جشنواره حمایت‌های مالی و معنوی کرده‌اند. به برندگان این جشنواره در بخش‌های مختلف تندیس و لوح زرین جشنواره داده می‌شود. اما جوایز دیگری هم هست؛

بنیاد ملی نخبگان 300‌میلیون تومان پژوهانه (بلاعوض) و 975 میلیون تومان تسهیلات وام قرض‌الحسنه می‌دهد، وزارت کار و امور اجتماعی در مجموع 100 سکه برای برندگان بخش‌های مختلف جشنواره در نظر گرفته، شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) 22 میلیون تومان به برترین طرح‌ها در صنعت مالی که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات، ایده‌پردازی و فن‌آفرینی کرده‌اند جایزه می‌دهد،

شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان 10 میلیون تومان در حوزه تجاری‌سازی فناوری نانو و شهرداری منطقه4 تهران 45سکه بهار آزادی در حوزه‌های مربوطه شهری جایزه می‌دهند و 3جایزه درمجموع 10میلیون تومانی پیروز، کارآفرین ایرانی مقیم انگلستان نیز به برندگان اختصاص می‌یابد. برندگان جشنواره، امروز و در مراسم اختتامیه معرفی می‌شوند.

از ایده تا کسب و کار

برای تبدیل ایده به محصول و ثروت، چندین قدم باید طی شود که طبق گفته دبیر جشنواره تلاش شده تمامی این مراحل در این جشنواره محقق شود. یک ایده وقتی در جهت اقتصاد کشور پیش می‌رود که در قالب کسب و کار مطرح شود.

200طرح در بخش طراحان کسب و کار در مسابقه شرکت کرده بودند که با انجام مراحل داوری در 3مرحله، 16 کاندیدا جهت داوری نهایی در ایام جشنواره معرفی شدند. بخش طراحان کسب و کار در جشنواره با هدف شناسایی و معرفی برترین طرح‌ها و ایده‌های قابل تجاری‌سازی‌ برگزار شد.

بیشترین طرح‌ها در زمینه‌های صنعت، پزشکی و صنایع دارویی، کشاورزی، نانو فناوری و آی‌سی‌تی بودند. طرح‌های صنعتی ارائه شده از قوت بالایی نسبت به طرح‌های حوزه آی‌تی برخوردار بودند.جشنواره در بخش فن‌آفرینان هم 120 طرح دریافت کرده بود که 20 کاندیدا در 3گروه در ایام جشنواره به رقابت پرداختند. 

فن‌آفرینان، بنگاه‌های اقتصادی‌ای هستند که یک یا چند ایده‌‌ مبتنی بر فناوری را به محصول یا خدمت تبدیل می‌کنند و در عرصه اقتصادی فعال هستند. بخش فن‌آفرینان نیز با هدف شناسایی و معرفی فن آفرینان برتر ملی برگزار شد. بخش سرمایه‌گذاران کارآفرینی که جایگاه ضعیفی در کشور دارند، براساس چگونگی تشخیص و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آنها روی طرح‌های فن‌آفرینانه انتخاب می‌شوند.

چرا شیخ بهایی؟

اما چرا نام جشنواره کارآفرینی در ایران شیخ‌بهایی است؟ شیخ‌بهایی در عصر خود دانش را به فناوری تبدیل کرد و خدمات ارزشمند علمی، فرهنگی و عمرانی از خود به یادگار گذاشت. به یاد او این جشنواره، شیخ بهایی نامیده شد.

مهم‌ترین دستاوردهای شیخ‌بهایی در رونق بخشیدن به شهر اصفهان، ساخت مسجد امام، حمام شیخ‌بهایی، طراحی و فکر ایجاد شهر نجف‌آباد، تقسیم آب زاینده رود، قنات زرین کمر و تعیین سمت قبله مسجد امام اصفهان است.

نمایش ایده‌های بکر

35 غرفه به منظور ارائه دستاوردهای فن‌آفرینان در نمایشگاه جانبی جشنواره برپا شد. همچنین 3کارگاه آموزشی درخصوص توسعه دانش‌بنیان منطقه‌ا‌ی با رویکرد تجاری‌سازی فناوری، تجارت جهانی در زمینه فن‌آفرینان و نگاه جهانی و منطقه‌ا‌ی به توسعه دانش بنیان با حضور استادان بین‌المللی برگزار شد.

بورس ایده، یکی از بخش‌های غیرمسابقه‌‌ای جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی بود که در آن سرمایه‌گذاران، طراحان کسب و کار و فن‌آفرینان گرد هم آمدند و برای همکاری با یکدیگر در راستای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید یا توسعه کسب و کارهای نوپا به مذاکره و معامله پرداختند. بیش از 70ایده هم در بورس ایده ششمین جشنواره شیخ بهایی برای انعقاد تفاهم با سرمایه‌گذاران عرضه شد.

کد خبر 107361

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز