سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس درحالی‌که حزبش در میان رایزنی‌های سیاسی انگلیس در شرایط نامناسبی قرار دارد اعلام کرد

که حاضر است برای باقی ماندن حزب کارگر در قدرت در ماه سپتامبر از رهبری این  حزب‌ کناره‌گیری کند.

براون در حالی این تصمیم خود را اعلام کرد که بسیاری عقیده‌ دارند باقی ماندن وی در ساختمان شماره 10 خیابان داونینگ مهم‌ترین مشکل حزب کارگر برای تشکیل ائتلاف با لیبرال دمکرات‌هاست.

براساس نتایج انتخابات پارلمانی انگلیس هیچ کدام از احزاب این کشور نمی‌توانند به تنهایی دولت این کشور را تشکیل بدهند و اکنون احزاب کارگر و محافظه‌کار آخرین تلاش‌های خود را برای توافق با حزب لیبرال دمکرات به‌عنوان حزب سوم این انتخابات برای تشکیل دولت ائتلافی انجام می‌دهند.

براون از سال 2007 به‌عنوان نخست‌وزیر انگلیس مشغول فعالیت است و بسیاری او را اکنون مسئول شکست حزب کارگر در انتخابات اخیر می‌دانند. در ماه سپتامبر قرار است کنفرانس سالانه حزب کارگر برگزار شود وبه احتمال زیاد آن زمان رهبر جدید این حزب و جانشین براون مشخص خواهد شد.

براون روز گذشته با اعلام آمادگی خود برای استعفا گفت: من قصد ندارم بیش از آنچه برای تامین بازگشت به احیای اقتصاد و پیشرفت سریع اصلاحات سیاسی در کشور ضرورت دارد، در این مقام بمانم.

وی تاکید کرد که روند انتخابات و تایید نخست‌وزیر جدید باید تا قبل از کنفرانس سالانه حزب کارگر پایان یابد. اعلام آمادگی براون برای کناره‌گیری پس از دومین دیدار وی با نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال‌دمکرات در طول 24 ساعت صورت گرفت. این ملاقات پشت درهای بسته انجام شد و هیچ خبری از جزئیات گفت‌وگو‌های دو طرف منتشر نشده است.

روز گذشته هم نیک کلگ، با دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه کار به‌طور خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد. نمایندگان ارشد 2حزب درحالی‌که محل برگزاری گفت‌وگوها را ترک می‌کردند تنها اعلام کردند پیشرفت‌هایی در این رابطه حاصل شده است.به‌دنبال این جلسه، دیوید کامرون، رهبر حزب محافظه‌کار اعلام کرد که اکنون زمان تصمیم‌گیری برای حزب لیبرال دمکرات فرا  رسیده است.

وی گفت: من اعتقاد دارم اکنون زمان تصمیم گرفتن حزب لیبرال دمکرات است و امیدوارم این حزب تصمیم درستی بگیرد تا دولتی قوی و با ثبات شکل بگیرد. نیک کلگ هم تاکید کرد که مذاکرات مقام‌های این حزب به مرحله بسیار حساسی رسیده است و این حزب بهترین تصمیم را برای تشکیل دولتی با ثبات خواهد گرفت.

اعلام تصمیم براون برای استعفا آخرین تیر حزب کارگر برای جلوگیری از تشکیل ائتلاف میان محافظه‌کاران و لیبرال دمکرات‌ها به حساب می‌آید. سخنان براون در واقع راه را برای مذاکرات جدی‌تر میان حزب کارگر و حزب لیبرال دمکرات هموار کرد. محافظه‌کاران هم‌اکنون بزرگ‌ترین حزب پارلمان هستند اما برای کسب اکثریت به 20 کرسی دیگر نیاز دارند.

این در حالی است که لیبرال دمکرات‌ها دارای نقاط مشترک بسیاری با حزب کارگر هستند اما ائتلاف این دو حزب باعث رسیدن به اکثریت کرسی‌ها در پارلمان نمی‌شود و آنها همچنان باید از احزاب کوچک‌تر درخواست کنند که به ائتلاف آنها بپیوندند. گفته می‌شود محافظه‌کاران آخرین پیشنهاد خود را به حزب لیبرال دمکرات ارائه کرده‌اند و اکنون منتظر تصمیم‌گیری این حزب هستند.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه دولت سایه و مذاکره‌کننده ارشد حزب محافظه کار با حزب لیبرال دمکرات اعلام کرد: ما پیشنهاد‌های نهایی خود را به حزب لیبرال دمکرات اعلام کردیم که شامل موافقت با برگزاری همه پرسی برای تغییر نظام انتخاباتی فعلی با نظام انتخاباتی جایگزین است.

همچنین حزب کارگر به لیبرال دمکرات‌ها اعلام کرده است درصورت توافق برای ائتلاف، این حزب از اصلاح سیستم انتخاباتی این کشور حمایت خواهد کرد. براساس قوانین انگلیس با وجود اینکه حزب محافظه‌کار بیشترین کرسی‌های پارلمان را به دست آورده است اما حزب کارگر به‌عنوان حزب حاکم برای تشکیل دولت جدید این کشور در اولویت قرار دارد.

درصورتی که حزب حاکم نتواند دولت را تشکیل دهد،  پس از استعفای کابینه، ملکه انگلیس رهبر حزبی را که بیشترین کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد مسئول تشکیل دولت خواهد کرد.این در حالی است که‌ طبق آخرین گزارش ها  روز گذشته هر 3 رهبر احزاب اصلی انگلیس راهی مجلس عوام شدند اما جزئیاتی از جریان دیدارهای آنها منتشر نشده است.

به‌نظر می‌رسد کناره‌گیری براون مهم‌ترین برگ برنده‌ای بوده است که حزب کارگر در میان رایزنی با لیبرال دمکرات‌ها رو کرده است و به همین خاطر اکنون بسیاری ائتلاف این دو حزب را دیگر دور از ذهن نمی‌دانند.

چنین ائتلافی به همراه احزاب کوچک‌تر،  رهبر جدید حزب کارگر را به نخست‌وزیری خواهد رساند که در واقع در انتخابات اخیر خود را به‌عنوان نامزد نخست‌وزیری در معرض انتخاب مردم قرار نداده است.

کد خبر 107214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز