دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دهمین شماره از ویژه‌نامه «سرزمین من» منتشر شد. این ویژه‌نامه توسط گروه مجلات همشهری تولید می‌شود

و به موضوعات ایران‌شناسی و ایران‌گردی می‌پردازد و مطالبی درباره میراث طبیعی و فرهنگی ایران و جذابیت‌های آن دارد.
پرونده اصلی این شماره از نشریه، پرونده‌ای است با عنوان«در جست‌و‌جوی ببر مازندران»، که به بهانه تبادل دو پلنگ ایرانی با دو ببر سیبری، به تبارشناسی ببر از دست رفته  ایرانی می‌پردازد. این گزارش که با تصاویر تاریخی و نایاب ببر ایرانی همراه است، به طور جامع مسایل مربوط به این جانور منحصربه فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد.

«زمانی برای مستی بیل‌ها» از دیگر مطالب این شماره است؛ این گزارش به یک مراسم بیل‌گردانی می‌پردازد که یک رسم کهن ایرانی و  از جلوه‌های یاری‌گری در ایران است و  همچنان در نیمه‌ور محلات برگزار می‌شود.

سرزمین من در بخش خلیج‌فارس به جزیره زیبای هرمز سفر کرده و شگفتی‌ها و ویژگی‌های منحصربه فرد زمین‌شناختی این جزیره را پیش چشمان خواننده سرزمین من گشوده است.

از دیگر مطالب جذاب این شماره در بخش«یک سفر صدخطر» اختصاص به پرواز گزارشگر و  عکاس سرزمین من با پاراگلایدر بر فراز استان گلستان دارد که تصاویر نفس‌گیری که زیبایی‌های این خطه را از دل آسمان ثبت کرده‌اند، خوانندگان مجله را در تجربه‌ای تکرارناشدنی سهیم می‌کند.

در بخش امامزاده این شماره، گزارشگران مجله به منطقه ازنا و روستای کندسفید سفر کرده‌اند؛ امامزاده قاسم از جمله بقعه‌‌هایی‌ست که ویژگی‌های ‌هنری و مردم‌شناختی آن بیننده را انگشت به دهان می‌گذارد.

مجله در این شماره گزارش مفصلی درباره یک غذای اصیل ایرانی دارد: چلوکباب؛ این میراث غذایی برای ما ایرانی‌ها اگرچه از ارج و قرب بسیاری برخوردار است، اما چیز زیادی از تاریخچه و فراز و فرود آن نمی‌دانیم. سرزمین من در این شماره و در بخش «سفره ایرانی» هرآنچه دراین باره گفتنی‌ست، گفته است.

سرزمین من در بخش «باستان‌شناسی» این شماره گشت و گذاری دارد در نمایشگاه شکوه ایران در موزه ایران باستان. این گزارش همراه با تصاویری بدیع، خواننده را با خود همراه می‌کند تا نیم‌نگاهی به شاهکارهای ایران باستان بیافکند.

گشت و گذار در کاخ‌موزه‌های سعدآباد، باغ وحش تهران و دیدنی‌های شهرستان قم، سه بخش «راهنمای سفر» این شماره سرزمین من را تشکیل می‌دهند. طراحی کاملا کاربردی راهنمای سفر، این امکان را در اختیار خواننده سرزمین من می‌گذارد که با در دست داشتن مجله محوطه‌های سعدآباد و باغ وحش تهران را به طور کامل بگردد و چیزی را از قلم نیاندازد.

همچنین مخاطب سرزمین من می‌تواند با راهنمای سفر مجله، شهر قم و بازارها و دیدنی‌هایش را وجب به وجب سیر کند و نادیده‌ای را جا نگذارد.

بخش انگلیسی این شماره از نشریه هم مانند همه شماره‌های پیشین، چکیده‌ای از مطالب این شماره را به زبان انگلیسی ارایه می‌کند.

دهمین شماره از نشریه سرزمین من به سردبیری رضا مختاری در 132 صفحه و با قیمت 2500 تومان به صورت تمام رنگی و گلاسه همراه با یک پوستر رایگان و بسیار زیبا از جام باستانی مارلیک منتشر شده است.

کد خبر 107134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز