دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کودکان چاق در کلاس‌های سوم تا شش ابتدایی نسبت به همسالان لاغرشان بیشتر، بدون توجه به جنسیت‌شان، نژاد، مهارت‌های اجتماعی یا موفقیت تحصیلی در معرض بیشتر زورگویی همکلاسان‌شان قرار می‌گیرند.

 پژوهشگران در دانشگاه آن بور در میشیگان که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گویند با توجه به شیوع چاقی در میان کودکان در آمریکا تعداد شاگردان چاق در مدارس بسیار زیاد شده است، به طوری که در برخی مدارس نیمی از دانش‌‌آموزان اضافه وزن دارند.

این بررسی که بر روی 821  پسر و دختر 11 ساله در کلاس سوم انجام شد، نشان داد که 17 درصد کودکان چاقند و 15 درصد آنها اضافه وزن دارند. یک چهارم این کودکان گزارش کردند که مورد زورگویی قرار گرفته‌اند، گرچه مادران این کودکان گفتند که 45 درصد آنها آزار دیده‌اند.

 به گفته این پژوهشگران احتمال آزار دیدن یک کودک چاق نسبت به همکلاسی با وزن طبیعی‌اش، 63 درصد بیشتر بود. این میزان بالای مورد زورگویی قرار گرفتن در کودکان ربطی به پسر و دختر بودن آنها، سفیدپوست بودن یا نبودن یا فقر یا ثروت خانواده کودک نداشت.

به گفته این پژوهشگران  والدین کودکان چاق مورد آزار قرار گرفتن فرزندان‌شان در مدرسه را از مهمترین نگرانی‌های بهداشتی خود عنوان می‌کنند، و کودکان چاقی که مورد زورگویی قرار می‌گیرند، دچار افسردگی، اضطراب و تنهایی بیشتری می‌شوند.

آنها می‌گویند راه حل ساده‌ای برای این مشکل وجود ندارد، و آزار دادن کودکان چاق بوسیله همکلاسی‌های‌شان، ناشی از پیشداوری است که نسبت به افراد چاق در جامعه وجود دارد و کودکان هم از همان سنین پایین آن را از جامعه کسب می‌کنند.

آنها همچنین به این "دیدگاه فراگیر" در جامعه اشاره می‌کنند که کل مسئله چاقی را به نداشتن کنترل شخصی در مقابل غذا خوردن و ورزش نکردن به میزان کافی مربوط می‌کند در حالی که پدیده چاقی پیچیده‌تر از اینهاست.

کد خبر 107011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز