جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نماز جمعه هفدهم اردیبهشت 1389 به امامت آیت‌الله خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به برخی تلاش ها مبنی بر تحریم جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ملت ایران عاشورایی و رمضانی است و ترساندن و تهدید چنین ملتی کاری احمقانه و نابخردانه به شمار می رود.

 آیت الله سید احمد خاتمی در جمع نمازگزاران تهرانی در دانشگاه تهران با اشاره به 12 اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم تصریح کرد: شهید مطهری عالم، مورخ، فیلسوف و اسلام شناس و ... بود اما ویژگی شاخص ایشان مرزبانی اسلام ناب محمدی بود و شهید مطهری مردانه در مقابل دیدگاه های التقاطی ایستاد و دینش را به این دین ادا کرد.

وی شهید مطهری را الگوی معلمان خواند و گفت: معلمان موثرترین قشر در تربیت فرهنگ جامعه هستند و انتظار از آموزش و پرورش این است که تحول عمیق و کیفی در عرصه آموزش و پرورش صورت بگیرد یعنی مردم فرزندان خود را با فطرت پاک تحویل می دهند و انتظار دارند بعد از مدتی با فطرت پاک و کمال یافته تحویل بگیرند.

خطیب جمعه تهران با اشاره به هفته کارگر نیز خاطر نشان کرد: انتظار این است هم اکنون که مسئله یارانه ها ساماندهی می شود به این قشر بیشتر توجه شود و در زمینه بیمه کامل کارگران تلاش بیشتری صورت بگیرد.

خاتمی با اشاره به سفر رئیس جمهور به نیویورک این سفر را ستودنی و قابل تقدیر عنوان کرد و گفت: رئیس جمهور با شجاعت، هوشیاری، زیرکی در سخنرانی حاضر شد و از کنفرانس بین المللی فریاد و پیام مردم ایران را از کانون استکبار به گوش شیطان بزرگ رساند و حرف اول کنفرانس پیام شجاعانه و با استقامت رئیس جمهور ایران بود و اگر کسی می خواهد بداند چقدر این سفر موثر بوده به عملکرد دولت ها و رسانه های استکباری بنگرد.

وی در خصوص تحرکات اخیر گروه 1+5 تصریح کرد: 31 سال است گوش ما ازتهدیدها و تحریم ها پر است برای چندمین بار تاکید می کنم دول استکبار بدانند تنها با یک دولت مواجه نیستند بلکه با ملتی مواجه اند که با تمام توان از حق و شرفش دفاع می کند.

خطیب جمعه تهران افزود: دول استکباری گروه 1+5 بدانند ما نظام خود را دینی می دانیم اگر بخواهید در برابر نظام دینی ما بایستید در برابر دین ما ایستاده اید و اگر اینگونه باشد تمام دنیای شما را به خطر می اندازیم.

خاتمی گفت: ملت ما رمضانی و عاشورایی است و این ملت را از تحریم و غیر تحریم ترساندن کاری احمقانه و نابخردانه است.

امام جمعه موقت تهران خطاب به دول غربی خاطر نشان کرد: اگر می خواهید گفتگو کنید مودبانه حرف بزنید در بحث هسته ای باید هسته ای شدن ایران را قطعی حساب کنید و ایران به فضل الهی وارد باشگاه هسته ای شده و اگر می خواهید گفتگو کنید درباره تعامل ایران و خلع سلاح هسته ای گفتگو کنید و مودبانه حرف بزنید، مودبانه جواب می شنوید.

خطیب جمعه تهران تاکید کرد: اگر بخواهید با زبان زور و تهدید حرف بزنید ملت ایران قاطعانه توی دهانتان می زند.

خاتمی همچنین با اشاره به تحرکات اخیر صهیونیستی در فلسطین نیز گفت: صهیونیست ها با استفاده ازغفلت اسلام همچنان در پی اسلام ستیزی هستند تا یهودی سازی بیت المقدس را کامل کنند.

وی ابراز امیدواری کرد در اجلاس بین المجالس که قرار است در ترکیه برگزار شود ، نمایندگان مسلمان جهان اسلام در این عرصه فعالیت داشته باشند.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنانش به  مسائل داخلی ایران اشاره کرد و گفت: درمسائل داخلی نظام، ما از ابتدا با دشمنان کینه توز مواجه بوده ایم، اوج جنگ نرم در حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود و دنیای استکبار باتمام قوت و قدرت در خدمت مهاجمین جنگ نرم قرار گرفت که با حضور افتخار آفرین مردم در راهپیمایی 9 دی و 22 بهمن سال گذشته کمر جریان جنگ نرم شکست و آنان به احتضار افتادند.

وی گفت: الان تمام تلاش جریان به احتضار افتاده این است بگویند ما زنده ایم اما واقعیت این است جبهه انقلاب پیروز بوده و خواهد بود.

خاتمی با اشاره به جبهه جنگ نرم فرهنگی نیز تصریح کرد: این جریان سعی می کند با ابتذال در حوزه فیلم، هنر، تئاتر، ورزش، مجلات و ... خود را نشان بدهد. یکی از این حوزه ها فساد و بدحجابی است و در برخی جاها اخیرا برخی کشف حجاب را تجربه می کنند.

وی خطاب به خانم هایی که حجاب را رعایت نمی کنند تاکید کرد: بدحجابی امنیت اخلاقی، روانی و اجتماعی را به هم می زند و دودش به چشم خود شما هم می رود.

خطیب نماز جمعه تهران یادآور شد: بر خلاف تصور برخی ها حجاب مسئله شخصی نیست و کاملا مسئله اجتماعی است و منکر حجاب سازنده ده ها گناه کبیره است.

خاتمی با اشاره به معطل ماندن قانون عفاف و حجاب تصریح کرد: البته اجرای قانون بدون فرهنگ سازی ممکن نیست و هر کاری که انجام می شود باید در حوزه و محدوده قانون باشد و کار بدون قانون هرج و مرج و خودش منکر است.

وی با بیان اینکه قانون عفاف و حجاب ابتدا به وزارت ارشاد ارجاع شده و اخیرا گویا به وزارت کشور محول شده است، عنوان داشت: کف خواست مردم اجرای قانون عفاف و حجاب است و مردم جانشان به لب رسیده از این بدحجابی ها و مسئولان بدانند مردم متدین تعلل در اجرای این قانون را نمی پذیرند.

خطیب جمعه تهران در پایان خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار داشت:به بازیگران ابتذال و مباشران بدحجابی و آنان که با عمل از بدحجابی حمایت می کنند عرض می کنم همانطور که ملت جریان فتنه سیاسی را عقب راند با همان قدرت در مقابل جلوه های بدحجابی که یادگار رضاخان قلدر است خواهد ایستاد.

خطیب جمعه تهران همچنین در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، از وقت قضاوت، شادی ها و معصیت ها به عنوان لغزشگاه هایی یاد کرد که در آن موقعیت ها اگر به یاد خدا نباشیم می لغزیم.

وی همچنین تصمیم گیری ها را از جمله این لغزشگاه ها دانست و گفت: تصمیم خوب رفتار درست و تصمیم نادرست رفتار نادرست را در پی دارد.

سید احمد خاتمی 3 محور را برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمات غافلانه عنوان و خاطر نشان کرد: یکی از این محورها این است که معیار بر این باشد که آیا خدا راضی است یا خیر و نکته دوم اینکه وقتی تصمیم به کاری بگیریم که حق بودن، مفید بودن و درست بودنش احراز شده باشد و نکته سوم این است خروجی کار را ببینیم که این اسمش تدبیر است.

خطیب جمعه موقت این هفته تهران با اشاره به ایام فاطمیه و سالروز شهادت بانوی عصمت و طهارات به ذکر مصیبت های سالروز شهادت حضرت زهرا (س) پرداخت.

کد خبر 106807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز