چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پهن و نامتقارن شدن سر نوزادان در اغلب موارد یک پدیده گذرا است و با بزرگتر شدن آنها برطرف می‌شود

با توجه به اینکه برای پیشگیری از "نشانگان مرک ناگهانی نوزادان" به والدین توصیه می‌شود که برای آنها را به روی شکم نخواباند، و به پشت بخوابانند، در نتیجه پهن شدن سر نوزادان  که به آن"nonsynostotic plagiocephaly" می‌گویند، افزوده شده است.

با توجه این که ایمنی نوزاد شما در صدر اولویت‌ها قرار دارد، شما باید همچنان نوزادتان را به پشت بخوابانید، هر چند که سرش به طور گذرا تغییر شکل پیدا کند. وقتی کودک شما به اندازه کافی بزرگ شد که خودش روی شکمش بچرخد، می‌توانید او به او اجازه دهید در این وضعیت بماند. اما حتی در این موقع هم باید او را در ابتدا به پشت بخوابانید.

برخی از موارد پهن‌شدن سر نوزاد نیاز به درمان دارد. برای درمان از وسیله‌ای به نام "باند جمجمه‌ای" استفاده می‌کنند، مانند یک کلاهخود کوچک روی سر نوزد گذاشته می‌شود. اما در بسیاری از نوزادان این عدم تقارن  سر با رشد بیشتر سر و متحرک شدن بیشتر نوزاد خود به خود برطرف می‌شود.

یک علت دیگر ایجاد عدم تقارن سر نوزاد، ترجیح نوزاد به خوابیدن به یک طرف است.

بسیاری از نوزادن ترجیح می‌دهند به یک طرف بخوابند. در برخی از نوزادان ممکن است علت این امر، سفت بودن عضلات یک طرف گردن باشد، و متخصص اطفال ممکن است ورزش‌های کششی گردن برای حل این مشکل تجویز کند.

در موارد دیگر، این ترجیح نوزاد به گرداندن سر به یک طرف ممکن است به عوامل محیطی مربوط باشد. برای مثال، اغلب نوزادان به سمت صدای مادرشان برمی‌گردند. بنابراین اگر گهواره نوزاد در کنار تخت‌تان است، می‌توانید نوزاد را از آن طرف گهواره بخوابانید تا هنگامی که صدای شما را می‌شنود، سرش را در جهت مخالف هم بگرداند. صرف زمان زمان شیردادن نوزاد از سینه هم به پیشگیری از تغییر شکل سر نوزاد کمک می‌کند.

خبر خوب این است که اگر این مشکل را زود تشخیص دهند، یعنی هنگامی که سر نوزاد هنوز نرم و شکل پذیر است، انجام اقدامات ساده‌ای مانند آنهایی که در بال ذکر شد، در اغلب موراد موفقیت‌آمیز است.

همچنین باید در این مورد با متخصص اطفال مشورت کنید تا نوزاد را از لحاظ عوارض احتمالی زمینه‌‌ساز تغییر شکل سر او مورد بررسی قرار دارد.

Mayoclinic.com

کد خبر 106665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز