نوشیروان کیهانی زاده: سوم ماه می 1515 پرتغالی‌ها در جزیره ایرانی هرمز مستقر شدند و فصل تازه‌ای در تاریخ منطقه باز شد که عنوان آن را «مداخله غرب در خاورمیانه و استثمار این منطقه که مهد تمدن بشر بوده است» قرار داده‌اند؛ فصلی که هنوز بسته نشده است.

 پاپ الکساندر ششم طبق فرمان مورخ چهارم می سال1493 خود، جزایر شرق نصف‌النهار میانی  اقیانوس اطلس را به پرتغالی‌ها و سرزمین‌های غرب این نصف‌النهار (قاره آمریکا) را به اسپانیایی‌ها بخشیده بود!

دریاسالار پرتغالی «آلفونسو دا آلبوکرک (آلبوکرکی)» پس از استقرار در هند، در سال 1507 وارد خیج‌فارس شده و هرمز را مورد حمله قرار داده بود ولی تصرف هرمز و استقرار پرتغالی‌ها در این جزیره 8سال بعد و با آوردن کشتی‌های نظامی و تفنگداران بیشتری صورت گرفت. کشتی‌های پرتغالی دارای توپ بودند و مدافعان ایرانی هرمز فاقد آن. در آن زمان، پیروزی استعمار اروپا تنها بر اثر برتری اسلحه و قدرت آتش صورت می‌گرفت. به قول مفسران مشرق زمین (مفسران معاصر)،  تصرف هرمز 8ماه پس از جنگ چالدران روی داد.

زادروز ماکیاولی؛  اندیشمندی که سیاست را از اخلاق جدا ساخت

سوم ماه می  زادروز «نیکلو ماکیاولی» سیاستمدار و نویسنده دوران رنسانس (تجدید حیات) ایتالیاست که به‌سال 1469 در فلورانس به دنیا آمد و 58سال عمر کرد. وی که نخست از هواداران مردمسالاری و محدود بودن قدرت رئیس کشور بود و به همین سبب هم به دستگاه حکومت راه یافته بود بعدا طرفدار قدرت مطلقه رئیس کشور شد و عقاید خود را در این زمینه در کتاب «شاهزاده» شرح داده است که کار تالیف آن در سال 1513 پایان یافت.

ماکیاولی در فصل 15 این تالیف (زیر عنوان «هدف و وسیله»)، سیاست را از اخلاق جدا ساخته و نیل به هدف را اصالت کار «حکمران» دانسته، نه راه‌های وصول به آن را؛ حتی اگر این راه‌ها تقلب، دروغ، دغلکاری و خشونت باشد؛ به عبارت دیگر «هدف، وسیله را توجیه می‌کند». با وجود این، ماکیاولی به حاکم مطلقه گوشزد کرده است که نباید کاری کند که مردم از دولت او متنفر بشوند که بیزاری عمومی، آغاز پایان‌کار هر حکومت است و با تأکید گفته است که «ترس و اطاعت» جدا از «تنفر» هستند؛ فرزند از پدرش می‌ترسد، ولی از او متنفر نیست.

کمبود جهانی سردبیر؛  مسئله معاصر

سوم ماه می 2007 اتحادیه جهانی ناشران مطبوعات به مناسبت «روز آزادی مطبوعات» اعلام کرده بود که جهان دچار کمبود سردبیر ماهر و واجد شرایط شده است. این کمبود تنها در روزنامه‌ها احساس نمی‌شود، بلکه در رادیو و تلویزیون‌ها (که در آنجا، سردبیر «مدیر تهیه و تولید خبر» عنوان دارد) هم  این کمبود به چشم می‌خورد.

در این اعلامیه مهم آمده بود: کمبود سردبیر چیزی نیست که بشود با پیشنهاد دستمزد بالا آن را جبران کرد. برای تولید یک سردبیر اجرایی خوب به زمان و استعداد نیاز است، از هر 21 دبیر تحریریه که 10سال خبرنگاری و دست‌کم 6 سال دبیری کرده باشند یک نفرشان ممکن است [شاید] برای سردبیری آمادگی و شرایط لازم را داشته باشد، به علاوه به‌علت سختی کار سردبیر، در این برهه دبیران ماهر و واجد شرایط هم حاضر به قبول این شغل نیستند زیرا امروزه برای مردم، زندگی راحت و بدون دغدغه مدنظر است. سردبیر خوب فردی است که زندگی می‌کند تا «روزنامه‌نگار» باشد و چنین فردی در دنیای امروز کمیاب است زیرا تقریبا همه روزنامه‌نگاری کردن را برای زندگی کردن می‌خواهند، نه زندگی کردن را برای روزنامه‌نگاری.

مردی که عمل جراحی قلب باز را میسر ساخت

دکتر «جان کرک لین» استاد دانشگاه آلابامای آمریکا که در دهه 1950 ماشین «هارت ـ لانگ گیبون» را تکمیل کرد سوم ماه می 2004 در 86سالگی درگذشت. با کمک این دستگاه است که می‌توان هنگام عمل جراحی قلب باز، جریان خون را از قلب جدا ساخت و در طول عمل و تا زمانی که لازم باشد، دستگاه گیبون، عمل قلب را انجام می‌دهد و در طول عمل، به گردش خون و پالایش آن آسیب نمی‌رسد.

کد خبر 106384

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز