چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرنگاری آنلاین دارای برخی از ویژگی‌های روزنامه‌نگاری مطبوعاتی و خبرنگاری برای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی است، و ویژگی‌های دیگری نیز دارد که مختص اینترنت هستند

جاناتان دوب ناشر سایبر جورنالیست  دات نت در این مورد می‌گوبد: «خبرنگار آنلاین باید به طور همزمان در سطوح مختلف فکر کند: کلمات، ایده‌ها، ساختار گزارش، طراحی، ابزارهای تعاملی، عکس‌ها و قضاوت‌های خبری.»

او اضافه می‌کند: «کار تلویزیون نشان دادن اخبار است، کار مطبوعات بیشتر به شرح و توضیح اخبار مربوط می‌شود، گزارش آنلاین یعنی نمایش، تعریف، شرح و تعامل خبر.»

برای امکان پذیر ساختن این موارد، خبرنگار آنلاین اطلاعات را در لایه‌های مختلف با استفاده از قالب‌های گزارشی متنوع ارائه می‌کند.

قالب‌های گزارشی آنلاین

اصلی‌ترین قالب گزارشی آنلاین شکل «پرینت پلاس» است. این گزارش یک متن نوشتاری است که شامل عناصر اضافه دیگری از قبیل عکس، صوت و ویدیو یا هایپرلینک‌های دیگر به اطلاعات بیشتر است.

با تعبیر لینک‌های مختلف، خبرنگار می‌تواند مخاطب را در مسیر کسب اطلاعات بیشتر در تارنماهای جداگانه هدایت کند، که برخی از آنها ممکن است از منابعی به غیر از آن سازمان خبری با سابقه یا پیشینه خبری بیشتر ارائه شده باشند.

گزارش‌های آنلاین را می‌توان با اضافه کردن لینک‌های دیگر به پایگاه داده‌هایی که کاربر می‌تواند در آنها به جستجو بپردازد، بهتر و غنی‌تر ساخت.

گزارشگری مبتنی بر منبع باز

طبق رسوم، روزنامه نگاران موضوع گزارش‌های در دست تهیه را مخفی نگه می دارند. آنها نمی‌خواهند با اعلام سوژه فرصت تهیه گزارش اختصاصی خود را به رقیب بدهند.

رویکرد گزارشگری مبتنی بر منبع باز (open source reporting) درست برعکس است.

گزارشگر موضوع گزارش مورد نظرش را اعلام می‌کند و از خوانندگان می‌خواهد برای موضوع لید، منبع و ایده بفرستند.

گزارشگری منبع باز مبتنی بر الگوی همکاری متقابل است و نشات گرفته از آرمانی که باور دارد منابع و اطلاعات یک جامعه متشکل از خوانندگان، بیشتر از یک خبرنگار یا تحریریه است.

گزارشگری توزیع شده

گزارشگری توزیع شده یا توزیعی (distributed reporting) یا تکیه بر سهم خوانندگان در فرستادن اطلاعات، گزارشگری منبع باز را یک گام فراتر می‌برد.

در این الگو خوانندگان خود به گزارشگر تبدیل می شوند. آنها اطلاعات را در یک پایگاه داده‌ای از گزارشهای پراکنده منتشر می‌کنند که پس از گردآوری برای نشر نهایی آماده می‌شود. به طور قطع ویکی پیدیا مشهورترین نمونه این نوع گزارشگری در جهان است.

نویسندگی آنلاین

جاناتان دوب می‌گوید: نویسندگی آنلاین پیوندی است بین نویسندگی برای مطبوعات و نوشتن گزارش‌های مخصوص شبکه‌های پخش اخبار.

او اشاره می‌کند که سبک کوتاه و ساده ای که گویندگان خبری ترجیح می دهند از آن استفاده کنند، نویسندگی آنلاین را ساده تر کرده است. او می‌گوید ولی تعداد زیادی از تارنماها قواعد اصلی خوب نوشتن را نادیده می گیرند.

دوب اضافه می‌کند، استفاده از لحن گفتاری مناسب است، ولی هنوز هم باید به قوائد دستوری و دیکته توجه کرد.

اسکات اتکینسون مدیر اخبار تلویزیون می‌گوید: بهترین توصیه اش این است که همانجوری برای اینترنت بنویسید که مثلا دارید برای دوستتان میل می‌نویسید.

او اضافه می کند، «معنی‌اش این نیست که می‌توانید غلط های دیکته‌ای داشته باشید یا به ساختار داستانی خود توجه نکنید یا موضوع اصلی را فراموش کنید. برعکس، معنی‌اش این است که باید به صمیمی ترین شکلی که می توانید بنویسید.»

کد خبر 106087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز