سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آلاین: معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج کشور وزارت خارجه از تاسیس 12 خانه ایرانیان در سراسر جهان طی سال جاری خبر داد.

اولویت راه اندازی خانه ایرانیان در آن دسته از کشورهایی است که جمهوری اسلامی ایران در آنها سفارتخانه ندارد و مردم برای طرح و پیگیری مشکلات خود در این مناطق با موانعی روبرو هستند.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، حسن قشقاوی شامگاه دوشنبه در نشست شورای ایرانیان مقیم خارج آذربایجان شرقی افزود: در این راستا دو خانه ایرانیان در کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان تحت نظارت نهاد نمایندگی وزارت خارجه در شمالغرب کشور به زودی راه اندازی می شود.

وی تصریح کرد: اغلب خانه های ایرانیان در کشورهای غربی، آسیائی و برخی هم در افریقا تاسیس خواهد شد.

قشقاوی به اهتمام دولت در جذب ایرانیان مقیم خارج و صیانت از حقوق آنان تاکید کرد و اظهار داشت: اغلب ایرانیان مقیم خارج دلبسته نظام بوده و هر کجای دنیا ساکن باشند سفیران هویتی ایران اسلامی در خارج از کشورند.

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه اغلب ایرانیان در سن بازگشت به کشور قرار دارند بسترسازی و تسهیل ورود آنان به موطن اصلی خود را بسیار ضروری خواند و بر لزوم رفع بوروکراسی رایج اداری در این زمینه تاکید کرد.

به گفته قشقاوی هم اکنون پنج میلیون ایرانی در خارج از کشور حضور دارند که از نظر علمی، فکری و اقتصادی قطب و پتانسیل بسیار قابل توجهی به شمار می روند.

معاون وزیر خارجه همچنین فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی را امری ضروری خواند.

این مراکز در کشورهایی که جمعیت زیادی از اتباع ایرانی در آنها ساکن هستند و یا رفت و آمد ایرانیان به آنها زیاد است نیز احداث می شود.

بر این اساس، خانه ایرانیان یک تشکل مردم نهاد و فرادولتی است که به صورت هیئت امنایی اداره می شود و اعضای هیئت امنا در هر کشور را کارشناسان، صاحبنظران و خیرین ایرانی در هر کشور تشکیل می دهند.

خانه ایرانیان به عنوان یک پل ارتباطی میان اتباع ایرانی خارج از کشور و مسئولان داخل ‌عمل می کند و خواسته ها و مسائل نانوشته ای که بعضا در قانون مسکوت گذاشته شده یا متولی برای آنها مشخص نشده است را مطرح کرده و پیشنهادات اجرایی خود را تا به دست آمدن نتیجه مطلوب ‌پیگیری می کند.

کد خبر 106048

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز