شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

دکتر فریبرز درجزی: شاید کسی باور نمی‌کرد که در یکی از روزهای سرد و پرتب‌و تاب آبان‌1358، 3 دانشجو از 3دانشگاه مختلف تهران هسته اولیه گروهی را شکل دهند که دانشجویان پیروخط امام نام گرفت و همین گروه باعث عمیق‌ترین بحران دوران آمریکا و زدن کاری‌ترین زخم زمانه بر پیکره دولت آن شوند.

 سیدمحمدهاشمی(همسر معصومه‌ابتکار)، محسن میردامادی و عباس عبدی طراحان اصلی تسخیر لانه‌جاسوسی به همراه حبیب‌الله بی‌طرف(عضو شورای شش‌نفره دانشجویان پیروخط امام) و ابراهیم اصغرزاده کمیته‌ای پنج‌نفره تشکیل داده‌اند که به اتفاق دانشجویان دیگری از دانشگاه‌های تهران راس ساعت10صبح 13آبان‌ماه 1358(چهارم نوامبر1979) پس از هماهنگی با محمدموسوی خوئینی‌ها و کمیته‌های انقلاب و اطمینان از موضع محسن‌رضایی، فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر حفاظت  و حمایت از آنان بر طبل نوستالژی انقلاب1357 کوفته و طی یک برنامه و هدف از پیش‌تعیین شده از دیوارهای سفارت آمریکا واقع در خیابان تخت‌جمشید(طالقانی) بالا رفته و طی چالشی سترگ تعداد66 نفر از اعضای سفارتخانه را به گروگان گرفتند. 2روز بعد قرارداد1959 میان ایران و آمریکا لغو شد و دولت موقت نیز استعفا داد.

در 16آبان، شورای امنیت سازمان ملل خواستار آزادی فوری گروگان‌ها شد ولی تهران هیچ وقعی به درخواست مذکور ننهاد دو لذا بحران گروگانگیری به صدر اخبار جهان نشست و حالا دیگر تمامی نگاه‌ها به تهران دوخته شده بود. هزاران مایل آن طرف‌تر در اتاق بیضی کاخ‌سفید اما به جیمی کارتر گزارش‌های ناگواری می‌رسید.

وی که تنها 2سال پیش در تهران گیلاس مشروبش را به افتخار شاه بالا برده و ایران را جزیره ثبات خوانده بود، حال در پارادایمی معکوس و وضعیتی به شدت نامطمئن و تزلزلی هرمنوتیک‌وار، شتابزده دستور اخراج برخی ایرانیان از خاک آمریکا را صادر، خرید نفت از ایران را متوقف و دارایی‌های ایران در آمریکا را توقیف و مسدود کرد. در ماه‌های بعد نقشه صادق قطب‌زاده و جردن هم، گرهی از تذبذب و استیصال ایالات متحده باز نکرده. غیر از 10نفر از کارکنان زن و سیاه‌پوست که آزاد شدند تنها 5نفر از آنها توانستند موذیانه و تحت پوشش حمایت سفارت کانادا در تاریخ 8بهمن از چنگ دانشجویان بگریزند. هرآنگاه که در روابط بین‌الملل، دیپلماسی شکست خورده و به جایش قانقاریای خشونت الینه شود، اتوماتیک‌وار بر طبل جنگ کوفته و هژمون ابرقدرت استعمارطلب از پس مطالبات حقوق بشری نمایان می‌شود.

در صحرای آریزونا گروهی کماندو، متشکل از 90نفر از نیروهای دلتا تحت شرایط شبیه‌سازی‌شده تعلیمات ویژه دیدن که هدفشان درگیر کردن در یک عملیات پیچیده جهت آزادسازی مستقیم گروگان‌های آمریکایی در تهران بود. کماندوها به قاهره اعزام شدند و روز پنجشنبه 4اردیبهشت 1359 6هواپیمای هرکولس 130C- به همراه‌آنان به ناو هواپیما بر اتمی‌«یو اس اس‌نیمیتز» که در دریای عمان منتظر آغاز عملیات بود، منتقل شدند. عملیات کذایی، «پنجه عقاب» نام گرفته بود و قرار بود هواپیماها با 8فروند بالگرد در صحرای طبس فرود آمده سپس آنها را به اطراف تهران منتقل و از آنجا با کامیون به سفارتخانه حمله کنند. پیش از آن برخی عوامل در ایران با آنها هماهنگ شده و جیمی  کارتر خود نیز با تجهیزات کنترل ماهواره‌ای نظارت مستقیم عملیات را برعهده داشت (کتاب «انتخاب‌های دشوار» نوشته زبیگنیو برژینسکی، فرمانده وقت «ناتو» و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده آمریکا).

تهیه‌کننده وسایل نقلیه‌ای که می‌باید آمریکایی‌ها را از اطراف تهران به لانه جاسوسی جابه‌جا کند یک مزدور خود فروخته به نام «علی‌اسلامی» وابسته به حزب منحله خلق مسلمان بوده کشورهای مصر، عربستان سعودی ، ترکیه، عمان و پاکستان نیز در این عملیات امکانات خود را در اختیار یانکی‌ها قرارداده بودند، ضمن آنکه باتوجه به حساسیت شوروی سابق در رابطه با تحرکات آمریکایی‌ها و زیرنظرداشتن دائم آنها، بدون تردید این حمله با توافق و هماهنگی شوروی سابق انجام شده بود. با ورود به حریم هوایی ایران یکی از بالگردها در 120کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و ناگزیر فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و به ناچار به ناو هواپیما بر باز می‌گردد. 6هواپیما و 6بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در دل تاریکی شب فرود می‌آیند.

طی سوختگیری یکی دیگر از بالگردها دچار نقص فنی شده و در مجموع هنوز عملیات آغاز نشده، 3 فروند بالگرد از دست رفته و لذا برنامه عملیات به هم می‌ریزد زیرا طبق محاسبات برای مرحله بعدی حداقل به 6بالگرد نیاز داشتند. به مرکز عملیات و به کارتر گزارش شده و وی دستور توقف عملیات و بازگشت نیروها را می‌دهد. هنگام برخاستن هواپیماها و بالگردها اما توفان‌شن آغاز شده و یک هواپیما و یک بالگرد به هم خورده و هر 2 آتش می‌گیرند که در این حادثه 8نفر از نیروهای آمریکایی در آتش سوخته و بقیه خود را به نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ترتیب عملیات شکست کامل خورده و پنجه عقاب درهم می‌شکند.

شبی که این عملیات در آن انجام شد مهتابی بود و معمولا در این شب‌ها از توفان و بادهای تند خبری نیست، چه بسا براساس پیش‌بینی‌های علمی اداره هواشناسی آمریکا در شب عملیات هوای کویر توفانی نبوده وگرنه شب دیگری را برای حمله انتخاب می‌کردند. بیابان طبس در واقع بهترین راوی معجزه‌ای است که دل تاریخ را به لرزه درآورد. تفسیر آیه «و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین» را می‌بایست از کویر تفتیده طبس پرسید که تبلور مرصادالهی شد برای گرگ‌هایی که در کمین نشسته و راوی سیاه مرگ بودند.

این مهم مصداقی دیگر بر سوره فیل بود و پنجم اردیبهشت1359 عام‌الفیل دیگر و کارتر نیز مظهر ابرهه‌ای دیگر که چندی بیش دوام نیاورد و آبان همان سال جای خود را به هنرپیشه درجه سوم فیلم‌های وسترن، رونالدریگان داد. انقلابیونی که شاه را تا دم مرگ دنبال کرده و رهایش نکردند، کارتر را نیز تا آخرین لحظات ریاست جمهوری‌اش عذاب داده و خواب راحت را به چشمانش حرام کردند و بالاخره در لحظاتی که دیگر کارتر رئیس‌جمهوری نبود، 444 روز پس از آغاز گروگانگیری هواپیمای الجزایری با 52 آمریکایی فرودگاه مهرآباد را ترک کرد  و درست 5دقیقه به 9 شبه وقت تهران در روز چهارصد و چهل و چهارم موضوع گروگانگیری تمام شد و متعاقب آن هرگونه ارتباط میان ایران و آمریکا هم رو به خاموشی گذاشت.

کد خبر 105818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز