سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

گروه دانش و سلامت – آرش نهاوندی: بر مبنای تحقیقات انجام شده در آمریکا، دست چپ افرادی که سال‌ها قبل دچار سکته شده‌اند با استفاده از یک ربات مورد درمان قرار می‌گیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان دانشگاه براون در جزیره دستگاهی را برای بازیابی فعالیت دست مورد استفاده قرار می‌دهند و از این طریق بیمارانی را که قبلا دچار سکته شده بودند، مورد مداوا قرار می‌دهند.

مجله دارویی نیو انکلند ژورنال در گزارشی در این باره نوشته است که نحوه زندگی بسیاری از بیماران پس از انجام تراپی با این ربات تغییر کرده و آنان می‌توانند با دست خود راحت‌تر به فعالیت بپردازند.

متخصصان عوارض قلبی و سکته در انگلیس می‌گویند: با وجود این پیشرفت بسیار درخور توجه،ربات‌ها همچنان در مراحل اولیه توسعه جهت انجام درمان تراپی قرار دارند.

بروزسکته افراد را برای مدت طولانی دچار ناتوانی می‌کند. این وضعیت بیشتر اندام بالایی و به‌ویژه دستان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تراپی مستمر و زیاد پس از بروز سکته از جمله مهم‌ترین توصیه‌های پزشکی است زیرا درصورت تراپی سریع می‌توان به این مسئله امیدوار بود که اندام بتوانند تا میزان زیادی تحرک سابق خود را بازیابند.

با این حال فراهم کردن فیزیوتراپیست به‌دلیل تقاضای زیادی که وجود دارد زمان بر است و گفته می‌شود که تقاضای انجام فیزیوتراپی دست کم یک ساعت برای یک بیمار در روز است. از این‌رو سخت بتوان در موعد مقرر و مورد نیاز به فیزیوتراپ دسترسی داشت.

بنابراین متخصصان راه حل جدیدی برای حل این مشکل ارائه داده‌اند و آن استفاده از ربات‌ها و دستگاه‌ها جهت بهبود وضعیت حرکتی دست‌هاست.

در تحقیق دانشگاه براون یک دستگاه به نام‌ام‌ای تی مانوس به کار گرفته شده که به‌طور ویژه جهت تمرین دادن اندام بالایی و دست‌ها طراحی شده است.

در این روش بیمار روی یک میز می‌نشیند و قسمت بالای دست خود را در اختیار دستگاه قرار می‌دهد. سپس به این دستگاه دستور می‌دهد که چگونه تراپی را بر دست انجام دهد. این ربات که دارای یک سنسور قوی است کمبود فعالیت را در دست احساس کرده و مناطقی از دست را که بیشتر به تراپی نیاز دارند مورد تمرین قرار می‌دهد.

از همین روست که محققان این ربات‌ها را قدرت راهبر دستان می‌نامند.
در تحقیقی که در این باره انجام گرفته است 127 بیمار مشارکت داشتند که به‌طور میانگین 5سال قبل دچار سکته قلبی شده بودند.

آنها به 3گروه تقسیم شدند؛ یکی از این گروه‌ها به‌مدت 3ماه مورد ربات درمانی قرار گرفت، گروه دیگر توسط یک فیزیوتراپ همین میزان تراپی را دریافت کرد و گروه سوم نیز به‌طور عادی مورد مراقبت‌های بهداشتی قرار گرفت و هیچگونه مراقبت بهداشتی ویژه بر آن انجام نگرفت.

در پایان این تحقیق، فعالیت دستان اعضای هر دو گروهی که توسط ربات و فیزیوتراپ مورد مداوا قرار گرفته بودند به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرد. در این روش به‌منظور ارزیابی فعالیت دست‌ها آزمایش‌هایی نظیر اینکه آیا افراد می‌توانند با دستانشان به فعالیت روزانه خود نظیر استفاده از کارد و چنگال بپردازند، انجام گرفت.

 محققان گفتند با توجه به زمان قابل توجهی که از وقوع سکته در این افراد گذشته است می‌توان نتایج این تحقیق را رضایت بخش توصیف کرد.

کد خبر 105540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز