پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: هشتم آوریل سال 217 میلادی «کاراکالا» امپراتور 29 ساله روم در اربلا (اربیل - شمال عراق امروز) به دست یک سنتوریو (افسر رومی) که از نیرنگ‌های او خسته شده بود کشته شد.

کاراکالا که در سر هوای اسکندرشدن و تصرف ایران را داشت چون با جنگ نمی‌توانست به این هدف برسد به نیرنگ متوسل شده بود و از میترا، دختر اردوان پنجم، شاه وقت ایران خواستگاری کرده بود. اردوان نخست حاضر به قبول درخواست او نبود ولی بعدا با اکراه، آن را پذیرفت.

کاراکالا که مادرش اهل سوریه بود، ارتش خود مرکب از 32 لژیون (لشکر) را در سوریه گذاشت و با دسته‌ای نسبتا کوچک از افسران و سربازان نیروی ویژه رهسپار شهر تیسفون (36 کیلومتری جنوب بغداد امروز) پایتخت آن زمان ایران شد تا با میترا ازدواج کند.
اردوان و سران کشور، بدون حمل سلاح در خارج از شهر به استقبال داماد آینده ایران شتافتند که به دام کاراکالا افتادند و جز اردوان و تنی چند از بزرگان، بقیه به دست همراهان کاراکالا کشته شدند و کاراکالا سریعا به نقطه‌ای در نزدیکی اربلا رفت و در آنجا منتظر ارتش خود شد تا حمله به تیسفون را آغاز کند که چند روز بعد در همانجا به قتل رسید. علت قتل، ظاهرا این بود که کاراکالا 2روز پیش از آن دستور اعدام یک افسر را داده بود که به دست برادر او به قتل رسید. کاراکالا به سفاکی و نیرنگ شهرت داشت.

وی برادر خود را هم کشته بود تا مدعی نداشته باشد.ماکرینوس، جانشین موقت کاراکالا به ایران پیشنهاد صلح داد که پیشنهاد او رد شد و ارتش ایران نیروی رومی را شکست داد، به‌گونه‌ای که همه سربازان شمال آفریقایی این ارتش، معروف به موریتانیایی‌ها که بهترین جنگندگان ارتش روم بودند کشته یا اسیر شدند و ماکرینوس که چنین دید، مجبور به پذیرفتن شرایط سخت اردوان برای اعلام ترک مخاصمه ازجمله پرداخت غرامت شد.این آخرین جنگ ایران و روم در دوران حکومت 475 ساله اشکانیان بود. این سلسله 9سال بعد به دست اردشیر ساسانی حاکم پارس و کرمان برانداخته شد.

نوسازی شهرداری‌های ایران به سبک فرنگ

تجدید سازمان شهرداری‌های شهرهای ایران به سبک اروپا (به‌اصطلاح آن زمان، فرنگ) از فروردین ماه 1300 هجری خورشیدی آغاز شد. با وجود این، هنوز شهردارها در ایران منتخب شوراهای شهرها هستند، نه ساکنان شهر.  در آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان امور شهر ازجمله پلیس، زندان، مدارس، بهداشت و درمان، آب و برق و تلفن، اتوبوسرانی و مترو و... ـ جز پستخانه ـ در دست شهرداری است  که متناسب با نیاز مالی سالانه خود، با تصویب شورای شهر به وضع عوارض می‌پردازد.

«هویدای مرده» خواهان نداشت

نوزدهم فروردین 1358 مسئول پزشکی قانونی تهران به روزنامه‌ها خبرداد که جسد امیرعباس هویدا روی دست آن سازمان مانده و حتی یک نفر برای انتقال جسد به گورستان مراجعه نکرده است. هویدای 59ساله که در دهه‌های 1340 و 1350، 13سال نخست‌وزیر بود، در پایان دومین دور محاکمه در دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شد و حکم، 17 فروردین در محوطه زندان قصر به اجرا درآمده و هویداتیرباران شده بود. به رغم انتشار اظهارات مسئول پزشکی قانونی، تا چند روز بعد از آن هم هیچ یک از دوستان و بستگان هویدا برای تحویل گرفتن جسد او به پزشکی قانونی تهران مراجعه نکرده بودند! و این واقعیت عبرت آموز در گزارش روزنامه‌های وقت آمده بود. یکی از اتهامات اصلی هویدا حمایت از استقلال بحرین (طبق قانون مصوب پارلمان وقت؛ استان چهاردهم ایران) بود که با این عمل، سوگند خود را که حافظ تمامیت ایران باشد نقض کرده و مستوجب مرگ شناخته شده بود.

قتل‌عام یونانیان، واکنش شدید اروپاییان و...

هشتم آوریل، سالروز آغاز قتل‌عام یونانیان به دست عثمانی‌ها در سال 1821 است که خشم اروپاییان را برانگیخت و به استقلال یونان انجامید. یونانیان استقلال طلب، خواهان خروج عثمانی‌ها از میهن‌شان بودند و با تشکیل دسته‌های مسلح دست به مبارزه زده بودند که این نوع مبارزه عثمانیان را عصبی و وادار به قتل عام کرده بود.انتشار اخبار مربوط به این قتل‌عام در سایر کشورهای اروپایی چنان اروپاییان را برانگیخته بود که با هر وسیله که در اختیار داشتند به کمک یونانیان شتافتند. زنان خانه‌دار اروپایی حتی با فروش حلقه‌های ازدواجشان  به یونانیان کمک می‌رساندند. سرانجام قدرت‌های اروپایی که آمادگی قبلی هم داشتند بر اثر فشار مردمشان متفقا اقدام کردند و عثمانیان را پس از ده‌ها سال سلطه بر یونان از این کشور بیرون راندند و... . این اتحاد قدرت‌های اروپایی بر ضد‌عثمانی که در تاریخ، «مسئله شرق» عنوان گرفته است، ادامه یافت و «بده- بستان» سرزمین‌های دیگر و تقسیم آفریقا بر آن اضافه شد و سرانجام به فروپاشی امپراتوری عثمانی و تقسیم خاورمیانه میان آن قدرت‌ها انجامید.

کد خبر 104503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز