همشهری‌‌آنلاین: نخستین نشست از نشست‌های پنج‌گانه تجلیل از ناشران شهر، دوشنبه بیستم آذر، با تجلیل از نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی آغاز می‌شود

به گزارش همشهری آنلاین در این مراسم از تلاش و پشتکار انتشارات قدیانی در تولید و انتشار کتاب های کودک و نوجوان تقدیر ‌می شود.

علی موسوی ‌گرمارودی، شاعر و مترجم قرآن کریم، مصطفی رحماندوست، شاعر و نویسنده آثار کودک، مهدی حجوانی، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و سردبیر سابق کتاب ماه کودک و نوجوان و نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، سخنرانان این نشست خواهند بود.

عمده این چهره ها با انتشارات قدیانی همکاری داشته و آثاری از آنها از سوی این انتشاراتی به بازار کتاب راه یافته است.
در این مراسم که از سوی معاونت فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود، نادر قدیانی طی سخنانی سابقه فعالیت موسسه قدیانی را بررسی خواهد کرد و سایر سخنرانان در مورد جایگاه، نقش و فعالیت‌های انتشارات قدیانی سخن خواهند گفت.
پخش دو کلیپ از دیگر بخش‌های مراسم خواهد بود. کلیپ اول به تاریخچه انتشارات مربوط می‌شود و دومی، درباره کتاب‌های برگزیده این انتشارات است.
همچنین در این مراسم ویژه‌نامه‌ای که با موضوع فعالیت‌های انتشارات قدیانی تهیه شده است، توزیع خواهد شد.

همزمان باتجلیل از انتشارات قدیانی چندتن از اهل فرهنگ به نقش و جایگاه انتشارات قدیانی در عرصه نشر کتابهای کودکان پرداختند.

مصطفی رحماندوست نویسنده و مترجم که بسیاری از آثارش از سوی همین انتشاراتی به بازار کتاب راه یافته است  در گفت و گویی با ستاد خبری این مراسم گفت که چرخه توزیع مستقل ویژگی مثبتی است که انتشارات قدیانی از آن بهره‌ می‌برد. این انتشارات وارد چرخه توزیع مافیایی که برای ناشر و نویسنده تعیین تکلیف می کند، نشده است. تعاریفی که این ناشر برای توزیع کتابهایش دارد، باعث شده نسبت به آنچه صنعت نشر می‌نامیم جلوتر باشد.

او در خصوص راهکار‌های صنعتی شدن نشر افزود:« باید جایگاه هر یک از این عوامل از ناشر‌، مولف و تصویرگر گرفته تا حروفچین و صفحه آرا از نظر اقتصادی و فرهنگی مشخص می‌شود»
رحماندوست با اشاره به مشکل توزیع کتاب گفت:«  در حال حاضر توزیع‌کننده نقش تعیین‌کننده ای در تعیین نوع کتاب و فروش آن دارد. در حالی که در قاعده اصلی، توزیع کننده را داشته باشد. در شرایط کنونی نشر، توزیع‌کننده نقش سفارش دهنده را ایفا می‌کند و در موقع تعداد صفحات و قیمت پشت جلد هم نظارت کرده و تعیین تکلیف می‌کند.»

محبوبه نجف‌خانی، مترجم،  نیز انتشارات قدیانی را یک از ناشران موفق در زمینه کارهای کودک و نوجوان ارزیابی می‌کند و می گوید.
انتشارات قدیانی به عنوان ناشر حرفه ای از بسیاری از نکات لازم و ضروری برای یک ناشر کودک و نوجوان بهره‌مند است.»
نجف‌خانی با اشاره به ویژگی‌های لازم برای موفقیت درعرصه نشر گفت :« حضور کارشناس آگاه به ادبیات و آشنا با سلیقه مخاطب، نقش بسیار مهمی در انتخاب کتاب توسط ناشر دارد. انتخاب اولیه ناشر با بهره‌گیری از کارشناسی و بررسی کتاب نیز نقشی بنیادین در موفقیت ناشر ایفا می کند؛ زیرا آگاهی از سلیقه مخاطب و هماهنگی لازم اجتماعی از اصلی ترین نکاتی است که باید ناشران به آن توجه داشته باشند. در حال حاظر ناشران خصوصی حرفه‌ای به این امر واقف اند.»

  مراسم  تجلیل از انتشارات قدیانی در ساعت 15 روز  بیستم‌آذر ماه، در سالن اجتماعات فرهنگسرای دانشجو، واقع در خیابان سید جمال‌الدین اسد‌‌‌‌‌‌آبادی (یوسف آباد)، کوچه بیست‌ویکم، بوستان شفق برگزار می شود.

کد خبر 10434

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز