مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

الهام اناری: شهرداری تهران در تعطیلات نوروز پر‌توان‌تر از سال‌های گذشته به فعالیت‌های خود ادامه داد.

در روزهای آغازین سال نو، واحدهای عملیاتی خدمات شهری، فنی و عمرانی، حمل‌ونقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی و سایر حوزه‌های شهرداری تهران بی‌وقفه به فعالیت‌های خود ادامه دادند.

مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری در این دوره زمانی که در پایان تعطیلات به ثمر رسید عبارت بودند از: تکمیل طرح تعریض بزرگراه شهید بابایی و ایجاد دیواره فضای سبز و اصلاح رفیوژ میانی این بزرگراه و تکمیل روشنایی آن، اصلاح پیاده‌رو خیابان شریعتی و مبلمان شهری آن، حد فاصل تجریش تا پیچ شمیران، رفع اشکالات مهندسی ترافیکی بزرگراه چمران و تکمیل دیواره فضای سبز دو طرف این بزرگراه و پیاده رو‌سازی‌ و رفع زواید بصری. علاوه بر اینها پروژه‌های منطقه‌ای بسیار زیادی نیز در ایام نوروز اجرا شد. فعالیت شبانه‌روزی شهرداری در ایام تعطیلات، اجرای سامانه‌های نشاط در بوستان‌ها، عیادت از کودکان بی‌سرپرست و ایتام توسط شهردار و مدیران شهری، غبارروبی مزار شهدا و اجرای جشن روز جمهوری اسلامی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی در تعطیلات در این حوزه بود.

اجرای عملیات عمرانی در خیابان شریعتی

بازسازی و مرمت بخش قابل توجهی از خیابان شریعتی به‌عنوان جاده قدیم شمیران، محور عملیات ترافیکی در ایام عید بود. در مرحله نخست مرمت و بازسازی خیابان شریعتی حد فاصل پیچ شمیران تا پل رومی که در محدوده مناطق 1، 3 و 7 قرار دارد، با استفاده از فرصت خلوتی شهر و معابر شهری به مورد اجرا درآمد. در تعطیلات نوروز نسبت به بازسازی پیاده‌راه‌ها و نوسازی جداول مقاطع پل رومی تا پل شهید صدر در منطقه 1، پل شهید صدر تا خیابان مینا در منطقه 3 و خیابان مینا تا پیچ‌شمیران در منطقه 7 اقدام شد.

آسفالت مجدد برخی از نقاط، ایجاد فضاهای سبز، ترمیم بخش‌هایی از دیواره‌های طولی، نصب علائم جدید ترافیکی، انجام خط‌کشی‌های جدید، ایجاد سرپناه و بازسازی انهار و جوی‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در خیابان شریعتی است که این فعالیت‌ها باعث می‌شود، تردد در محور مذکور با سرعت و سهولت بیشتری صورت گیرد.

همزمان با خیابان شریعتی، عملیات ترافیکی از جمله مرمت آسفالت، درزگیری، بازسازی جداول و انجام اصلاحات ترافیکی و هندسی در 5 بزرگراه شهید چمران، شهید نواب صفوی، شهید بابایی، شهید صدر و شهید یاسینی نیز به اجرا در آمد.

6 کیلومتر از مسیر خیابان شریعتی تا آخر اردیبهشت پیاده‌راه‌سازی‌ می‌شود و این پروژه تا نیمه اول سال به‌طور کامل به انجام می‌رسد. بازسازی محور شریعتی به طول 15کیلومتر از خیابان انقلاب آغاز و تا میدان قدس ادامه دارد که اقدامات آن به معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران واگذار شده و در این ایام 5/12کیلومتر از مسیر پیاده راه‌سازی می‌شود.

ساماندهی بزرگراه نواب

با توجه به طرح ساماندهی بزرگراه نواب به دستور شهردار تهران، منطقه 16 نیز اقدام به انجام عملیات بهسازی، زیباسازی و اجرای فضای سبز در این اتوبان از تقاطع شهید تندگویان تا پل حق‌شناس از ابتدای نوروز امسال کرد. در این عملیات بیش از 1500مترمربع بازکاشت و بازپیرایی فضای سبز، کاشت بیش از 8هزار درختچه، درخت و گل و بیش از 3500مترمربع چمن انجام شده است. در همین راستا بالغ بر 20هزار متر مربع رنگ‌آمیزی جداول، گاردریل، پل عابر، جداره خارجی دیوار و مخازن زباله انجام شده و 200 مترمربع نیز بنر با مضامین اطلاع رسانی و استقبال از بهار نصب شده است.

بازسازی رینگ حق‌شناس باعث کاهش بار ترافیکی نواب شده است. در این مسیر4کیلومتر پیاده راه‌سازی‌ صورت گرفته و همچنین 4هکتار به فضای سبز منطقه 17 اضافه شده است و همچنین ارتباط منطقه 17 و 10 نیز که در گذشته قطع بوده، در حال حاضر برقرار شده است.
نصب آب‌نما و نقاشی دیواری از دیگر اقدامات صورت گرفته در این ایام بوده و پروژه‌های صورت گرفته در ایام نوروز در روز 14 فروردین افتتاح و آماده بهره‌برداری شد. خیابان جدیدی به نام آزادی به موازات یافت‌آباد احداث شده که با افتتاح این خیابان بار ترافیکی منطقه تا حدودی کاهش می‌یابد.

بازسازی بزرگراه بابایی

 در طرح بازسازی بزرگراه بابایی، تکنولوژی روز دنیا برای بازسازی آسفالت اتوبان بابایی به‌کار گرفته شده است. علاوه بر بار ترافیکی در این اتوبان عبورومرور ماشین‌های سنگین با بار نخاله باعث ناراحتی‌هایی برای ساکنان این محدوده می‌شد و از زمان شهرداری‌های قبلی این وضعیت ادامه داشت. از میدان نوبنیاد تا آبعلی 5/6کیلومتر به‌شدت آسیب‌پذیر بود و با آسفالت نامرغوب همواره اقدامات تکراری انجام می‌شد. در طرح جدید که در ایام نوروز استارت آن زده شد تکنولوژی روز دنیا برای بازسازی آسفالت اتوبان بابایی به کار گرفته شد.

میدان نوبنیاد تا دانشگاه امام‌حسین(ع) نیز بازپیرایی شد. از دانشگاه امام‌حسین(ع) تا تقاطع آبعلی علاوه بر بازپیرایی محور کار زیربنایی در آن انجام شده و با خاکبرداری مناسب، خاک‌ زراعی جایگزین آن شد و در عین‌حال لوله‌گذاری به روش آبیاری قطره‌ای برای زیباسازی انجام شده است. جداول و آسفالت همیشه به‌شدت آسیب‌پذیر بود و به سرعت از بین می‌رفت اما در این محدوده از خاک مخلوط و بتن غلطتکی استفاده شد و لایه آسفالت 5/1 سانتی‌متری نیز به آن افزوده شد.

تمهیدات ویژه مترو در روز13فروردین

شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، نیز تمهیدات ویژه‌ای در روز طبیعت در نظر گرفته بود. با توجه به افزایش تعداد مسافران مترو در روز طبیعت در خط 5 (مسیر تهران- کرج) فعالیت این خط همانند روزهای عادی بود. قطارهای مترو در روزهای تعطیل با فاصله زمانی 20دقیقه از مبدا حرکت می‌کند که این زمان در 13 فروردین به 15دقیقه کاهش یافت. با توجه به اینکه در روز طبیعت، دیگر خطوط مترو افزایش مسافر ندارند سرویس دهی در آنها نیز مانند دیگر روزهای تعطیلات نوروزی بود.

آماده باش 2 هزار آتش‌نشان در روز طبیعت

با آغاز سال جدید، نیروهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در مبادی ورودی و خروجی شهر تهران مستقر شدند.

با استقرار این نیروها مسافران نوروزی می‌توانستند هر گونه سؤالات و نکات ایمنی مسافرت را از آتش‌نشانان جویا شوند. دومین مرحله استقرار و آماده باش آتش‌نشانان هفته دوم فروردین ماه در روز طبیعت بود. تعداد 2هزار نفر از آتش‌نشانان تهرانی در روز 13 فروردین ماه در حالت آماده باش بودند.

افتتاح بزرگراه شهید یاسینی

با حضور محمد‌باقر قالیباف، شهردار تهران بزرگراه شهید یاسینی در شرق تهران افتتاح و آماده بهره‌برداری شد.با افتتاح بزرگراه شهید یاسینی در شرق تهران ارتباط ترافیکی سه راه تهرانپارس به میدان شهید کلاهدوز و بالعکس انجام می‌شود. با بهره‌برداری از این بزرگراه، شبکه حمل‌ونقلی در شرق تهران تکمیل و بار ترافیکی شهری و گره کور ترافیکی در این محدوده برطرف می‌شود. بزرگراه شهید یاسینی به طول حدود 5/8کیلومتر با عرض 45متر از شمال سه راه تهرانپارس تا جنوب میدان کلاهدوز ساخته شده است.

عملیات عمرانی در بزرگراه شهید چمران

 پیاده راه‌سازی‌ و جدول بندی از اقدامات عمده عملیات عمرانی بزرگراه شهید چمران است. لچکی و ایستگاه اتوبوس زیر پل‌یادگار، کفپوش و جدول بندی آن تعویض شد.

زیر پل یادگار ورودی چمران به بلوار دریا و همینطور زیر پل همت نیز به‌طور کامل سنگفرش شده است. در تقاطع چمران و باقرخان هم تأسیسات جمع‌آوری شده تا عبور و مرور راحت‌تر باشد و سنگفرش هم تعویض شده است.

مهم‌ترین بخش پیاده راه‌سازی‌ در حد فاصل میدان توحید تا خیابان آزادی صورت گرفته که سنگفرش و جدول و باغچه‌کاری شده است.

به طول کلی در این محدوده میزان 18هزار و 700 متر طول جدول / 10 هزار و 700 متر کف پوش /1500 تن آسفالت و 86 مورد هم سطح‌سازی‌ دریچه‌ها صورت گرفته است.

اصلاح هندسی در حواشی تونل توحید

ورودی شمال به جنوب تونل توحید و خروجی جنوب به شمال این تونل بزرگ در منطقه 2 واقع است. یکی از کارهای صورت گرفته در این طرح مربوط به اصلاح هندسی این ورودی و خروجی جهت تسهیل در عبور و مرور شهروندان است.

تونل توحید 2بزرگراه شهید چمران و نواب را به هم وصل کرده است؛ یعنی یک گره ترافیکی که در خیابان آزادی و اطراف وجود داشت را حل کرده و به نوعی شمال و جنوب و شرق به غرب را به هم متصل کرده است؛ کاری که به نوعی بزرگراه خلیج‌فارس هم کرد؛ یعنی بار ترافیکی فرودگاه امام(ره) را کاملاً منتقل می‌کند به بزرگراه‌های شهید حکیم، همت، نیایش، یادگار، سئول و مدرس و آنها را به هم وصل می‌کند. این تونل گره مهمی از شهر را حل کرد چرا که شمال و جنوب را در یک مسیر وصل کرد.

افتتاح فاز دوم بوستان نهج‌البلاغه در سال جدید یکی از پروژه‌های منطقه2 در کنار احداث پارک‌های محلی و سالن‌های ورزشی است.

بدنه‌سازی‌ بزرگراه شهید باکری با احداث فضای سبز

بدنه‌سازی‌ بزرگراه شهید باکری با احداث 31 هکتار فضای سبز کامل شد. در سال گذشته 21 هکتار فضای سبز در بدنه بزرگراه شهید باکری احداث شد.

بنا به دستور شهردار تهران مبنی بر تکمیل بدنه‌سازی‌ بزرگراه شهید باکری طرح احداث 950هزار مترمربع با مشارکت سازمان پارک‌ها از نیمه اسفند ماه اجرا شد. به همت سازمان پارک‌ها 650هزار مترمربع فضای سبز حدفاصل بزرگراه همت – ایرانپارس احداث شد.
احداث 5/3 هکتار از طرح توسط اداره فضای سبز منطقه اجرا شد. در این طرح 150هزار متر مربع فضای سبز از ضلع جنوبی بزرگراه همت تا تقاطع لاله و200 هزار متر مربع فضای سبز در فردوس تا بزرگراه حکیم احداث شد.

اجرای طرح احداث فضای سبز بدنه بزرگراه شهید باکری تا بزرگراه تهران-کرج  از برنامه‌های آتی منطقه است و همزمان با اجرای طرح بدنه‌سازی‌ به‌منظور تکمیل شبکه آبرسانی 30 کیلومتر لوله‌کشی جهت آبیاری فضای سبز انجام شد.

به‌منظور ماندگاری بیشتر و صرف هزینه کمتر در بدنه‌سازی‌ بزرگراه شهید باکری از گونه‌های مقاوم و سازگار با اقلیم استفاده شده است.

کد خبر 104239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز