شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: مجموعه کتاب‌ها می‌توانند حالت دکور هم داشته باشند به شرط آن که بدانید چگونه آن‌ها را طبقه‌بندی کنید.

کتاب‌ها را طوری بچینید که ضمن دسترسی آسان، حالت تزیین هم داشته باشند.

کتاب‌ها را به بهترین شکل ممکن قرار دهید. از آن‌جا که می‌خواهید هر چند وقت یک بار آن‌ها را مطالعه کنید، تقسیم‌بندی را طوری انجام دهید که دسترسی به آن‌ها آسان باشد. برای این منظور ترتیب زیر عمل کنید:

1- از کتاب‌هایی که بیشتر با آن‌ها سروکار دارید شروع و آن‌ها طبق موضوع یا نام نویسنده تقسیم‌بندی کنید.

2- کتاب‌ها را به صورت عمودی به ترتیب از بزرگ به کوچک طوری قرار دهید که کتاب‌های بلندتر سمت راست و کوتاه‌تر سمت چپ قرار بگیرند.

3- کتاب‌های بزرگ‌تر را در زیر و کوچک‌تر را در رو طوری قرار دهید که پشت کتاب روی قفسه و عنوان آن را بتوانید به راحتی بخوانید.

4- کتاب‌خانه را به فاصله 40سانتی‌متری از سقف نصب کنید. کتاب‌ها را به صورت عمودی یا افقی در طبقه بالا قرار دهید و با استفاده از یک چارپایه تاشو امکان دسترسی به آن‌ها را فراهم کنید.

5- شماره‌های اولیه نشریات و کتاب‌ها را در قسمت در دار قرار دهید تا ضمن بایگانی از گردوغبار هم محفوظ باشند.

6- کتاب‌های آشپزی را روی پیشخوان آشپزخانه بگذارید و روی آن‌ها کاور بکشید.

7- می‌توانید از قسمت‌‌های تورفته یا فضاهای خالی اطراف پنجره به عنوان کتاب‌خانه استفاده کنید و اطراف آن را با قاب‌های تزیینی بپوشانید. کتاب‌خانه‌های به عرض 30 سانتی‌متر کتاب‌های زیادی را در خود جا می‌دهند و فضای زیادی اشغال نمی‌کنند.

8- بعضی از کتاب‌های بزرگ را می‌توانید روی عسلی یا میزهای کنار بگذارید و اگر فضای کافی دارید، کنار آن چراغ مطالعه قرار دهید.

9- بالای کامپیوتر یک کتاب‌خانه نصب کنید و با قرار دادن کتاب‌های مرجع، دسترسی به آن‌ها را درضمن کار آسان سازید.

نکته:

1- هر کتابی را نمی‌توان در زیرزمین نگه داشت.

2. کتاب‌ها را با توجه موضوع‌شان در جای مخصوص قراد دهید. کتاب‌های آشپزی را در آشپزخانه، رمان را در اتاق‌نشیمن یا اتاق‌خواب و کتاب‌های مرجع را نزدیک میز تحریر بگذارید.

3- برای تنوع، چیدمان کتاب‌ها را چند وقت یک بار تغییر دهید. جای کتاب‌های افقی و عمودی را با هم عوض کنید و برای زیبایی داخل کتابخانه گل‌های طبیعی بگذارید.

4- کتاب‌ها را برای ماندگاری بیشتر، هر چند وقت یک بار غبارروبی کنید.

5- عکس‌های خانوادگی و وسایل دکوری را به کتابخانه اضافه کنید.

کد خبر 104132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز