شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۶:۳۶
۰ نفر

انوشیروان کیهانی زاده: زن ایتالیایی شاه اشکانی ایران، مأموریت جاسوسی داشت

مورخان رویدادهای قرون قدیم مرگ فرهاد چهارم شاه ایران از دودمان اشکانیان را سوم آوریل سال دوم پیش از میلاد نوشته‌اند. وی به دست همسر ایتالیایی خود ترموزا (ترموسا) مسموم شده بود. درباره این رویداد شماری از مورخان نوشته‌اند که ترموزا به بزرگان ایران گفته بود که نحوست 13 باعث مرگ فرهاد چهارم شده بود.

استناد بیشتر مورخان، نوشته‌های ژوزفوس (یوسف بن ماتیتیاهو) مورخ یهود (متولد سال 37 و متوفی در سال 102 میلادی) بوده است. داستان ازدواج فرهاد چهارم با ترموزا از این قرار بود: درپی شکست کراسوس فرمانده و کنسول (عضو شورای ریاست‌جمهوری روم) در جنگ حرّان در سال 53 پیش از میلاد از «سورنا» اسپهبد نامدار ایران و کشته‌شدنش، پرچم‌های روم به دست ایران افتاد و باعث اندوهی دیرپا در ایتالیا شد.

اگوستوس امپراتور روم (از سال 27 پیش از میلاد به‌مدت 31 سال) پس از احراز این مقام با رای سنا، برای پایان دادن به این اندوه رومیان که بر روحیه آنان تاثیر سوء گذارده بود با دولت ایران وارد معامله شد و قرار شد که پرچم‌ها را از ایران بخرد و پول را به اقساط بپردازد. وی برای خرسند ساختن فرهاد چهارم که با این معامله موافقت کرده بود یک دختر ایتالیایی را هم برای وی فرستاد. فرهاد فریفته این دختر شد و با او ازدواج کرد و نامش را ترموزا گذارد. به نوشته مورخان، ترموزا (ترموسا) درعین حال جاسوس دولت روم بود و ماموریت تلقین کردن (خط دادن) به فرهاد چهارم را داشت که به دلایلی، ماموریت قتل فرهاد هم برآن اضافه شد و....

رئیس آلمانی نخستین مجلس آمریکا

سوم آوریل 1789 مجلس نمایندگان تازه‌تاسیس ایالات متحده در نخستین جلسه‌اش که در شهر نیویورک برگزار شده بود «فردریک کنراد موهلنبرگ» را به ریاست خود برگزید و عنوان او را به‌مانند پارلمان انگلستان، سپیکر (زبان مردم ـ رابط مردم با ریاست کشور) گذارد. فردریک که پدرش از آلمان به آمریکا مهاجرت کرده بود، یک لوتران (پروتستان شاخه آلمانی) و نماینده ایالت عمدتا آلمانی‌نشین پنسیلوانیا بود. فردریک که در آلمان تحصیل کرده بود در چهارم ژوئن 1801 درگذشت. انگلیسی‌های مهاجرنشین آمریکای شمالی را ساختند ولی آلمانی تبارها، اکثریت نژادی این کشور 307 میلیونی را تشکیل می‌دهند و پس از آنها، لاتین‌ها (اسپانیایی زبان‌ها)، سپس سیاهپوستان و در ردیف چهارم ایرلندی تبارها که 22 میلیون نفرند (چند برابر جمعیت ایرلند). طبق آخرین آمار، ایرانیان31/0 درصد نفوس ایالات متحده هستند.

پیدایش حکومت پارلمانی در جهان

سوم آوریل 1077 میلادی، منطقه خودمختار فریول = فریولی واقع در شمالی شرقی ایتالیا دارای حکومت پارلمانی و مجلس شد. این، قدیمی‌ترین نظام پارلمانی جهان است و پس از آن انگلستان. در نظام پارلمانی، مجلس مقنّنه (نمایندگان مردم) دولت را انتخاب می‌کند و دولت پاسخگوی مجلس است و اگر اعتماد مجلس را از دست بدهد منحل خواهد شد.
«فریولی» میان شمالی‌ترین ساحل آدریاتیک و کوه‌های آلپ قرارگرفته و از اسلوانی فاصله چندانی ندارد. این منطقه که در عهد باستان محل سکونت دسته‌ای از کلت‌ها بود بعدا ضمیمه امپراتوری روم شد و بارها مورد حمله قبایل ژرمن و... قرار گرفت. شهر «یودین» مقرّ حکومت «فریولی» یک میلیون نفری است که مردمی قانونمند و با مدنیتی بسیار بالا دارد.

پاورق‌نویسی

از سوم آوریل 1854 داستان «اوقات سخت» نوشته چارلز دیکنز به‌صورت پاورق (سریال) در مجله آغاز شد و الگو قرار گرفت؛ زیرا که از آن پس، پاورق کردن داستان در مجله‌ها به‌صورت امری عادی درآمد. این پاورق نویسی یک قرن بعد پایان یافت و مجله‌ها به‌جای آن، به انتشار داستان‌های کوتاه (بدون دنباله) پرداختند که ادامه دارد.

کد خبر 104123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز