همشهری آنلاین: عملیات اجرائی بزرگترین پروژه توسعه محوطه شمالی مسجد الحرام شروع شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج به نقل از روزنامه عکاظ، شرکت توسعه محوطه شمالی مسجد الحرام از آغاز عملیات اجرائی پروژه احداث ساختارهای زیر بنائی بزرگترین توسعه د ر تاریخ مسجد الحرام خبر داد.

طرح توسعه جدید بدون ارتباط با دیگر اجزای مسجدالحرام به مورد اجرا در خواهد آمد بنا به اظهارات منابع آگاه این توسعه به سبک معماری اسلامی طراحی شده و به گونه ای که در آینده بتوان توسعه بزرگتری با همین طرح تکرار کرد و آن را به دوایر موازی حرم شریف مکی گسترش داد.

این طرح توسعه مساحتی معادل 35درصد منطقه مرکزی اطراف حرم را در بر خواهد گرفت .ورودی اصلی آن نمای مسجد الحرام را تشکیل خواهد داد.

در این طرح توسعه، راه حل هائی برای مشکلات مربوط به رویت و توان حرکت مردم در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش در ترسیم طرحهای این پروژه این اصل رعایت شده که در رویت کعبه مشرفه که ضرورت الزام آور هم نیست ولی خواسته بسیاری از حجاج می باشد.

ایده طبقات بالا برای تامین رویت بیشتر شکل گرفت علاوه بر تامین این خواسته ،با این طرح توسعه فضای بیشتری برای نماز گزاران فراهم خواهد شد که معادل 60درصد تعداد نمازگزاران فعلی را تشکیل می دهد و تردد عابرین هم بصورت روانتری صورت خواهد گرفت.

هدف از این توسعه و ادامه آن دستیابی به ظرفیت 5 میلیون نمازگزار در مسجد الحرام می باشد.

منابع مذبور اشاره دارند که ورودی اصلی طرح توسعه به شکل صدفهائی در نظر گرفته شده که در صورت با زشدن رو به سوی کعبه خواهد بود.

عرض این ورودی ها 18متر و ارتفاع آن 38 متر خواهد بود . با اجرای این فاز از طرح توسعه ،2 میلیون نفر به نمازگزاران مسجد الحرام افزوده خواهد شد.

محوطه های فوقانی این طرح به گونه ای طراحی شده که نمازگزاران می توانند کعبه رامشاهده کنند. پله کان های برقی نیز به روانتر شدن تردد عابرین پیاده کمک خواهد کرد.

مساحت احداث این پروژه 000/500 متر مربع خواهد بود وتونلهای زیر زمینی برای تردد قطار های برقی در نظر گفته شده است.

تاکنون عرصه 1800متر برای احداث این پروژه تملک شده که بخش عمده آن به احداث محوطه هاوبخشی به احداث اماکن خدماتی وخیابانهای منتهی به مسجد الحرام اختصاص خواهد یافت.

بر اساس اظهارات رئیس کمیته توسعه ونوسازی محوطه های شمالی حرم شریف مکی از مجموع 1800 ملک در نظر گرفته شده 1400ملک خریداری شده که24 عرصه آن جهت احداث ورودیهای تونلهای عابرین پیاده اختصاص دارد . این تونل ها از محوطه شمالی شروع وبه نقاط مختلف مکه به شرح زیر منتهی می شود: تونل شرقی به طول 1100متر که به جبل دفان(کوه دفان)در منطقه حجون منتهی می شود.

تونل غربی بطول 900 متر که از منطقه رحله حرب عبور وبه منطقه جرول منتهی می شود تونل اضطراری که دو تونل فوق الذکر را به هم متصل می سازد وبه منطقه الکعبه در خبابان جبل الکعبه منتهی می شود. مهندس غیاس قطان افزود: که تاکنون مبلغ 26میلیارد سعودی جهت خریدار املاک معارض طرح هزینه شده است.

کد خبر 104079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز