جمعه ۱۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به الجزایر سفر کرده بود، ساعتی پیش وارد لیبرویل پایتخت کشور آفریقایی گابن شد و مورد استقبال "پال تونگی" همتای گابنی خود قرار گرفت

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا ، منوچهر متکی در گفت وگو با خبرنگاران در فرودگاه لیبرویل ، با اشاره به جایگاه گابن در شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهار داشت : قرار است پیرامون موضوعات بین المللی از جمله مباحث خلع سلاح که اجلاس آن به زودی در تهران برگزار می شود، مذاکره و تبادل نظر شود.

وی گفت: در این سفر ، مقامات گابن را در جریان آخرین مباحث هسته ای به ویژه تبادل سوخت که در وین مطرح شد ، قرار می دهیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفر خود به گابن را در پاسخ به سفر قبلی پال تونگی به ایران عنوان کرد و گفت : این سفر می تواند شروع خوبی برای همکاری های بین المللی میان دو کشور بوده و دور جدیدی از مناسبات را پایه ریزی کند.

وی با اشاره به تعطیل شدن مقطعی سفارت جمهوری اسلامی ایران در گابن و مباحث مطرح در سفر قبلی وزیر امور خارجه گابن به تهران ، در خصوص بازگشایی سفارت خانه های دو کشور، اظهار امیدواری کرد که مباحث مربوط به این موضوع در این سفر نهایی شود.
متکی همچنین به شناسایی ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور اشاره کرد و گفت : مشارکت شرکت های ایرانی درتوسعه گابن از جمله زمینه های همکاری دو کشور است.

پال تونگی ، وزیر امور خارجه گابن نیز گفت : سفر قبلی من به تهران در زمان رییس جمهوری سابق گابن بوده و مقرر شد که همکاری های فی ما بین از سر گرفته شود.

وی افزود: رییس جمهوری جدید گابن نیز بر ادامه همان روند تاکید داشته و اراده سیاسی طرفین هم در این خصوص ابراز شده است.

پال تونگی در پایان اظهارامیدواری کرد که دیدار روز جمعه وزیر امور خارجه ایران با رییس جمهوری گابن نتایج مطلوبی در مناسبات دو کشور داشته باشد.

کد خبر 104060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز