جمعه ۲۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امام جمعه موقت تهران در خطبه نخست نماز عبادی سیاسی جمعه با تبریک سال نو یکی از زمان‌های یاد خدا را در شادی ها دانست و گفت:

شادی‌ای که در آن معصیت الهی نباشد همواره مورد تایید و تاکید قرآن و اسلام است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی با اشاره به اینکه در هنگام شادی و لذت نباید از یاد خدا غافل بود، افزود: شادی از الزامات زندگی و باعث نشاط روحی و سلامت جسم است و به اعتقاد کارشناسان، در رشد تحصیلی و حتی در کاهش جرایم تاثیرات فراوان دارد.

خطیب جمعه تهران با اشاره به اینکه در قرآن کریم ده واژه مرتبط با شادی آمده است، گفت: این کتاب عظیم دو فرهنگ را درباره شادی مطرح کرده است.

وی افزود: فرهنگ نخست، فرهنگ بیگانگان از خداست که شادی را به معنای شکستن مرزهای خدا می دانند؛ بر اساس آیات قرآن، جزای این شادی های مستانه، مغرورانه و مبتذل چیزی جز جهنم و سوختن نیست. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی گفت: شاد بودن در پوشش رفتار و جلسات مبتذل نوعی شادی قارونی است که قرآن کریم آن شادی ها را عامل جهنمی شدن می داند. امام جمعه موقت تهران افزود: فرهنگ دوم درباب شادی ها، فرهنگ دینی است که براساس آن بر شاد بودن بدون معصیت الهی تاکید شده است. وی گفت: در روایات تاکید شده است که انسان باید بخشی از برنامه زندگی خود را به لذت و تفریحات سالم اختصاص دهد و بر اساس همین روایات، اگر انسان برنامه ای برای تفریحات داشته باشد، عبادت، کار و هم نشینی های آنها نیز بانشاط خواهد بود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه دین برای آباد کردن دنیا و آخرت مردم آمده است از متدینان و مذهبی ها خواست همان گونه که به عبادات اهمیت می دهند تفریحات سالم را هم از یاد نبرند چرا که منظره های مفرح نباید فقط مخصوص بی بند و بارها باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش از بسیج مسئولان کشور برای فراهم کردن نوروزی شاد برای مردم قدردانی کرد و از شهروندان خواست در این باره با مسئولان همراهی کنند. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی همچنین با قدردانی از تلاش ماموران راهنمایی و رانندگی به ویژه در ایام نوروز گفت: رعایت قوانین واجب شرعی است و آنهایی که این قوانین را رعایت نمی کنند به حقوق مردم تجاوز می کنند.

خطیب جمعه تهران پشتوانه قوانین را در نظام اسلامی، تنفیذ ولایت فقیه دانست و افزود: برای ما دردناک است که سالانه بیش از 25 هزار نفر بر اثر سوانح رانندگی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی جان خود را از دست دهند. وی در ادامه با قرائت بخشی از دعای تحویل سال نو گفت: در سال جدید باید در عرصه های فردی انس خود را با خداوند بیشتر کنیم و در عرصه های اجتماعی از دیگران گره گشایی داشته باشیم. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی یکی از مصادیق احسن الحال در دعای تحویل سال نو را فراموش کردن کدورت ها خواند و افزود: در صحنه های سیاسی و اجتماعی نیز باید بدانیم که بداخلاقی، تهمت زنی و دروغ پردازی های بی اساس که به لاابالی گری برخی سایت ها منجر می شود در شان نظام جمهوری اسلامی نیست و روزی باید در برابر گفته ها و نوشته های خود در محضر الهی پاسخگو باشیم. وی با اشاره به اینکه انتظارات ما در سال 1388 به سبب برخی مسائل برآورده نشد، ابراز امیدواری کرد در سال آینده در همه عرصه ها احساس نو شدن داشته باشیم و سال 1389 سال پیروزی اسلام و مسلمانان در همه عرصه‌ها باشد

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به حوادث جانکاه در سرزمین های اشغالی گفت: صهیونیست های جنایتکار با طراحی هایی که دارند در پی نابودی بیت المقدس، قبله اول مسلمین هستند. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در آخرین نماز جمعه سال 1388 افزود:

از آغاز، برنامه این بود که قدس شرقی یهودی نباشد که بر این موضوع حتی در معاهده‌های سازشکارانه هم تاکید شده است اما صهیونیست ها در پی یهودی سازی این مکان مقدس هستند. وی گفت: بیت المقدس به اسلام و دین ما گره خورده است و جهان اسلام نمی تواند از کنار این مسئله بی تفاوت بگذرد. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی افزود: رئیس جمهور دروغگوی امریکا وقتی سر کار آمد گفت می خواهیم نگاهی متفاوت به سرزمین های اشغالی داشته باشیم در حالی که با وجود شعار دروغ «تغییر»، مانند پیشینیان جنایتکارش عمل می کند. خطیب جمعه تهران گفت: بیش از هزار روز از محاصره غذایی، دارویی و بهداشتی غزه می گذرد و متاسفانه از سازمان های بین المللی کمترین فریادی برنمی خیزد.

وی افزود: ما از این پایگاه دین و معنویت حداقل کاری که می توانیم انجام دهیم این است که با گفتن «مرگ بر اسرائیل» از این جنایات تبری بجوییم.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی گفت: صهیونیست های غاصب بدانند با این جنایاتشان سبب می شوند انتفاضه سومی در سرزمین های اشغالی صورت گیرد که با این انتفاضه طومار این رژیم جعلی درنوردیده خواهد شد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه به رویدادهای سال 88 و رویکردهای سال آینده پرداخت و افزود: سال 88، سال برپایی سه نمایشگاه بزرگ در کشور بود. وی گفت: نمایشگاه اول نمایشگاهی بود که خارجی ها ترتیب دادند و کالایی که در این نمایشگاه آوردند کالای دروغ، فریب و اغواگری بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی افزود: بیش از هشت، نه ماه جنگ نرم علیه این ملت بزرگ به راه انداختند؛ اینها همه منافعشان را از دست داده اند و از اسلام کینه دارند و در هر کشوری که وارد می شوند این کینه را پیاده می کنند. وی گفت: برگزارکنندگان نمایشگاه دوم فتنه گران بودند که با همان کالای دروغ، تقلب، اتهام های استکباری به نظام اسلامی و استفاده ابزاری از مردم و حقوق مردم وارد شدند. امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اینها همان کاری را کردند که استکبار می خواهد افزود: در این نمایشگاه فتنه گران، منافقین، سلطنت طلب ها، مارکسیست ها، توده ای ها، بهائیان، منکران عصمت معصومین (ع) و امام زمان (عج)، اهانت کنندگان به عزاداران سیدالشهدا (ع) و آرمان های امام راحل متحد بودند و محور اتحادشان مخالفت با نظام اسلامی بود

خطیب نمازجمعه تهران گفت: نمایشگاهی را هم مردم ترتیب دادند و سرمایه مردم در این نمایشگاه ایمان، اعتماد، بصیرت، ولایت مداری و حضور به هنگام در صحنه بود که به فضل خداوند حماسه 9 دی و 22 بهمن را آفرید که نمایشگاه های دشمنان را فلج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی در ادامه خطبه دوم نمازجمعه تهران افزود: سال تلخ و شیرینی بود، ماههای تلخش گذشت و جهان استکبار خیلی امید داشت که مردم را با خود همراه کند، اما مردم با حماسه 9 دی و 22 بهمن، به آنان تودهنی زدند و گفتند: دست بردار نظام و ولایت نیستیم و نخواهیم بود. وی گفت: حضور شما مردم در صحنه، کام وفاداران به انقلاب اسلامی را در سراسر جهان شیرین و به همان اندازه نیز کام دشمنان انقلاب را تلخ کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی افزود: بی دلیل نیست که رئیس جمهور منفور آمریکا بعد از 22 بهمن، دوباره ایران را تهدید کرد و وزیر امورخارجه انگلیس نیز مایوسانه و از سر استیصال به چین رفت تا آن کشور را برای فشار به ایران همراه کند. خطیب نماز جمعه تهران در ادامه گفت: وزیر امورخارجه بدبخت یکی از کشورهای شیخ نشین منطقه هم با کمال وقاحت می گوید هرگونه تحریمی که علیه ایران قرار داده شود از آن استقبال می کنیم که نشان از استیصال و درماندگی آنهاست. وی افزود: حوادث بعد از انتخابات تلخ و پیچیده بود، اما درس های ارزشمندی به این ملت آموخت که هوشیاری خود را حفظ کنند و بدانند آنچه این انقلاب را بیمه کرده است و می کند و خواهد کرد حضور به هنگام در عرصه های مورد نیاز است

خطیب جمعه تهران در ادامه خطبه دوم نماز جمعه گفت: سومین مطلبی که به عنوان وظیفه دینی در این جمع ارزشمند می خواهم عرض کنم این است که متاسفانه وضع حجاب در کشور، وضع مناسبی نیست. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی با بیان اینکه حجاب از مسلمات دین است افزود: بیش از 10 آیه قران و صدها روایت مسئله حجاب را بیان کرده اند. وی اضافه کرد: کسی نمی تواند خود را پایبند به دین بداند اما این حکم مسلم دینی را رعایت نکند. امام جمعه موقت تهران گفت: بعضی ها می گویند مسئله حجاب مسئله ای شخصی است؛ در خانه مسئله ای شخصی است و هر طور می خواهید لباس می پوشید اما وقتی از در خانه بیرون می آیید دیگر مسئله شخصی نیست، مسئله اجتماعی است، به فساد کشیدن جامعه است.

خطیب جمعه تهران با بیان اینکه سخن این است که اگر خود را با کشورهای دنیا مقایسه کنیم ، پوشیده ترین کشور جهان هستیم گفت : اما با آن مقایسه نکنید، خودمان را مقایسه کنیم که نظام اسلامی داریم . وی افزود: بیش از 300 هزار شهید داده ایم تا در این کشور قوانین اسلام و دین حاکم شود . حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی تصریح کرد: در همه عرصه ها گفته ایم باید برای مقابله با همه ناهنجاری ها، هم کار فرهنگی انجام شود و هم کار اجرایی. وی افزود: نگفته ایم فقط کار فرهنگی و یا فقط کار اجرایی؛ گفته ایم کار فرهنگی و کار اجرایی با هم. امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: خدا این را می پسندد که صدا و سیما، مطبوعات، رسانه ها و حوزه های علمیه کار فرهنگی شان را انجام دهند و مسئولان اجرایی هم قوانین را اجرا کنند. وی افزود: یک مصوبه بسیار خوبی را شورای عالی انقلاب فرهنگی با مواد بسیار به تصویب رسانده که سهم همه نهادها را در گسترش حجاب مشخص کرده است؛ صدا و سیما چه وظیفه ای دارد، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات چه وظیفه‌ای دارند، ارشاد چه وظیفه ای دارد.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی گفت: حرف ما این است که همین قانون خوب را اجرا کنید چرا آن قانون به این خوبی معطل مانده است . وی از پدران و مادران خواست از هر راهی که می توانند با نصیحت، موعظه و محبت، به فکر حجاب خانواده هایشان ، بچه ها و اقوام خود باشند. خطیب جمعه تهران افزود: این طور نباشد که بگوییم چرا مسئولان چنین و چنان نمی کنند، آنها هم وظیفه شان است اما وظیفه ما نیز هست. حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی گفت: اکثریت بانوان ما حجاب را رعایت می کنند؛ به ویژه بانوان دانشمند جامعه مان نشان دادند که می توان با حجاب، در عرصه های مورد نیاز جامعه نقش آفرین بود.

وی افزود: اقلیتی که حجاب را رعایت نمی‌کنند گاه در بدنه اداری کشور هستند، نمی‌گویم فقط در یک قوه، در هر سه قوه؛ انتظار این است مسئولان این نهادها حجاب را از خود و از کارکنان خود آغاز کنند.

خطیب جمعه تهران گفت: لااقل کسانی که نان این نظام را می خورند، دهن کجی به دین این نظام نکنند. وی افزود: مطلب سوم را به برگزارکنندگان جشنواره ها و نمایشگاه ها می گویم؛ اگر می توانید نمایشگاه پاک برپا کنید، برپا کنید؛ قبل از اینکه به فکر عرضه کالاهایتان باشید اول فکر کنید که نمایشگاه کالا نمایشگاه مد، آرایش و بزک نشود.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی خطاب به برگزارکنندگان نمایشگاه ها گفت: چقدر برای شما مسائل اقتصادی یا برخی مسائل سیاسی مهم است؛ برای ما مهم دین ماست. خطیب جمعه تهران افزود: همه چیز ما دین ماست و اگر دین ما بماند انقلاب ما می ماند. وی اضافه کرد: اگر خدای ناکرده دین آسیب ببیند انقلاب آسیب می بیند. حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی تصریح کرد: به عنوان خطیب جمعه که باید پیام شما مردم را برسانم، می گویم مراجع بزرگوار، علما، خانواده های معظم شهدا و متدینان از این همه هنجارشکنی که بعضی ها درخصوص حجاب انجام می دهند ناراحتند.

وی گفت: امیدواریم مسئولان هم این ناراحتی را درک کنند و اقدام شایسته‌ای در این باره انجام دهند

کد خبر 103730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز