گروه محیط‌زیست: بان‌کی‌مون در پیامی به مناسبت نوروز گفت: «امیدوارم کشورها و مردم سراسر جهان به تاریخ و مراسم این جشن برای ارتقای هماهنگی با جهان طبیعت توجه و حسن نیت و صلح جهانی را ترویج کنند.»

بان‌کی‌مون در این پیام آورده است: «تصمیم امسال مجمع عمومی سازمان ملل برای به رسمیت شناختن روز بین‌المللی نوروز نشانه آگاهی روزافزون جهانی از اهمیت این مناسبت نه تنها در میان مردمی که آن را جشن می‌گیرند بلکه در سراسر جهان است.

برای هزاران سال، هنگامی که خورشید از خط استوا عبور می‌کند و بهار در نیم کره‌شمالی آغاز می‌شود، مردم در بالکان، حوزه دریای سیاه، قفقاز، آسیای مرکزی، خاورمیانه و سایر مناطق، مراسم ویژه خود را برای جشن نوروز برگزار می‌کنند.

این آیین‌ها از رنگ نو به خانه‌ها دادن گرفته تا دیدار از دوستان یا آماده‌سازی‌ غذاهای نمادین، همگی القا‌کننده روح تجدیدپذیری است و نه تنها الهام بخش برای آنانی است که این مراسم را برگزار می‌کنند بلکه برای همه مردم دنیا نیز می‌تواند الهام بخش باشد.همانگونه که نخستین روز بین‌المللی نوروز را گرامی می‌داریم، امیدوارم کشورها و مردم سراسر جهان به تاریخ و مراسم این جشن برای ارتقای هماهنگی با جهان طبیعت توجه و حسن نیت و صلح جهانی را ترویج کنند.»

همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی «آب» 22 مارس سال 2010 میلادی مطابق دوم فروردین 1389با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برای مقابله با فقر، توسعه جهانیان و دستیابی به توسعه هزاره، یک اصل مهم و انسانی تلقی می‌شود.

«بان‌کی‌مون» دراین بیانیه گفته است که توسعه پایدار و مبارزه با فقر در کشورهای در حال توسعه و آفریقایی در اصل دستیابی به منابع آبی پاکیزه و آب آشامیدنی مناسب است. این گزارش می‌افزاید: بنا به برنامه از پیش تعیین شده، امسال همزمان باروز جهانی آب، اجلاسی در «کنیا» برگزار می‌شود.

موضوع این اجلاس، توسعه منابع آبی پاکیزه و چگونگی دستیابی به آب آشامیدنی در کشورهای آفریقایی است؛ این کشورها هم‌اکنون با بحران آب مواجه هستند.تعیین خط‌مشی برای توسعه منابع آبی کافی و سالم در کشورهای جهان، راه‌اندازی مؤسسه‌ای برای بحث و تبادل اطلاعات علمی به‌منظور دستیابی به منابع آبی کافی و ارتقای آگاهی و دانش عمومی در مورد مسئله منابع آبی و صرفه‌جویی که عموما زیر نظر رسانه‌ها صورت می‌گیرد؛ 3هدف اصلی اجلاس جهانی آب خواهد بود.

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه این اجلاس، توسعه پایدار و اهمیت آب در حفاظت از گونه‌های زیستی - جانوری و تنوع زیستی اعلام شده است. شایان ذکراست،چندی‌پیش‌باپیگیری ایران،نوروزبه‌عنوان‌یک جشن‌ملی‌درسازمان‌ملل به ثبت‌رسید.

کد خبر 103673

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز