یکشنبه ۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

مهتاب خسروشاهی: اصلاً امکان دارد آدم از کنار این همه شیرینی و شکلات و آجیلی که این چهارده، پانزده روز عید، هر روز حداقل چهار، پنج بار جلوی آدم رژه می‌روند، بگذرد و به جای آن، خوراکی‌های لوس و بی‌مزه ای مثل میوه و سبزی بخورد؟! اصولاً مگر می‌شود منکر طعم و لذت بی‌نظیر خوردن یک بسته شکلات مغزدار یا یک تکه کیک شکلاتی با چای شد؟ البته که نه!

اصلاً همه اینها به کنار، عید یعنی شیرینی، شکلات، آجیل و عیدی گرفتن! اما خوردن این خوراکی‌های بی‌نظیر، یک طرف و بالا آمدن چند عدد آتش‌فشان قرمز روی صورت هم یک طرف دیگر... صورت خال‌خالی هم که  مایه دردسر است و آدم اصلاً دوست ندارد با این قیافه قرمز و خال‌خالی جایی برود، چه برسد به عید‌دیدنی. با همه این حرف‌ها، می‌شود یک جوری، با وضعیت خورد و خوراک و بهداشت کاری کرد که نه سیخ بسوزد، نه کباب! یعنی نه چشم و دلمان دنبال این همه خوراکی‌های خوشمزه بدود و نه این که این‌قدر از این خوراکی‌ها بخوریم که به یک موجود خال خالی تبدیل شویم... اما چه‌طوری؟

به جوش صورت، آکنه یا جوش غرور هم می‌گویند. جوش‌های غرور به شکل دانه‌های قرمز، جوش‌های سرسیاه و توده‌های سفت زیرپوستی، در قسمت‌های گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن و سینه ظاهر می‌شوند. این جوش‌ها در پایه مو به وجود می‌آیند و علت اصلی ایجاد آنها، ورم، التهاب و بسته شدن مجرای غده چربی کنار مو است.

این جوش‌های محترم، به دلایل مختلف مانند عوامل ارثی، میکروب‌ها، نوع غذا، مشکلات عصبی- روانی (که اصولاً در دوره بلوغ هوای حوصله‌مان اغلب طوفانی است!)، تغییرات هورمونی، نوع پوست، چگونگی رعایت بهداشت پوست (صورت و بدن)، مصرف بعضی داروها و ابتلا به برخی بیماری‌ها، روی صورت ظاهر می‌شوند؛ اما مهم‌ترین عامل ایجاد این جوش‌ها، تغییرات هورمونی دوره بلوغ و سپس نوع تغذیه و نحوه رعایت نظافت پوست است.

آتش را بنشان

* کمی تأمل؛  قبول... از شیرینی و آجیل‌خوران عید هیچ جوره نمی‌شود گذشت؛ از زیبایی و سلامت پوست هم همین‌طور؟ پس اول کمی تأمل بفرماییم و بعد ته بشقاب شیرینی و شکلات و آجیل را در بیاوریم! مصرف خوراکی‌هایی که قند زیادی دارند، مانند ماکارونی، نان، برنج، شیرینی، شکلات یا خوراکی‌های پرچربی مثل فندق، پسته، بادام، موز، گردو و... محرک ایجاد جوش صورت هستند. بهتر است مقدار مصرف این خوراکی‌ها را جیره‌بندی کنیم. مصرف روزانه یک تا دو عدد شیرینی خشک و یک سوم فنجان آجیل حداکثر میزان مصرف این تنقلات است.

* نظافت پوست؛ در دوره بلوغ فعالیت غدد چربی زیادتر می‌شود. به همین دلیل زمینه برای جوش زدن مهیاست. حمام کردن منظم، استفاده از صابون‌های ضدباکتری، شستن دست و صورت با آب گرم و صابون بعد از برگشتن به منزل، استفاده از کرم‌های کم یا بدون چربی و کرم‌های مرطوب‌کننده باعث حفظ سلامت پوست می‌شود.

* دکتربازی ممنوع؛  مصرف هر نوع دارو اعم از خوراکی، تزریقی و کرم‌ها و صابون‌های تجویز‌شده توسط همسایه دست راستی و دست چپی مطلقاً ممنوع است! فقط به تجویز پزشک متخصص‌ توجه کنید.

* تقویت پوست؛ حالا که در تعطیلات کمی مشق و درس امان می‌دهند، بد نیست پوست صورت را با خیار رنده‌شده یا محلول گلاب و آب‌لیموی تازه تقویت کنیم.

* به این خوراکی‌ها بچسبیم؛  انواع میوه و سبزی تازه، به ویژه گوجه‌فرنگی، هویج و اسفناج را فراموش نکنیم. دست از سر خوردن قهوه و خانواده‌اش یعنی اسپرسو، کاپوچینو و... برداریم و به جای آن آب میوه طبیعی، چای سبز و آب نوش جان کنیم.

* زحمت را کم می‌کنند؛ جوش‌های غرور به تدریج با طی شدن دوران بلوغ  فروکش می‌کنند. فقط باید مواظب باشیم با حرکات اشتباه، رد این آتش‌فشان‌های کوچک را روی صورتمان به یادگار باقی نگذاریم... عیدتان مبارک!

کد خبر 103581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز