پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - ۰۸:۵۶
۰ نفر

گروه و ادب و هنر: تا برگزاری مهم‌ترین رویداد تئاتری ایران بیش از چندروزی باقی نمانده است.

 یعنی ماه آینده در 18دی‌ماه همزمان با عید سعید غدیر خم، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فعالیت خود را آغاز می‌کند و با شعار «تئاتر برای همه» حاصل یک سال تلاش هنرمندان را در عرصه نمایش ارائه می‌دهد.

جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که پل ارتباطی بین هنرمندان تئاتر داخل و خارج کشور در انتقال مفاهیم، تکنیک‌ها و مضامین تئاتری است، امسال برای برگزاری بیست‌وپنجمین دوره فعالیت خود، برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک می‌بیند و می‌کوشد دستاورد ربع قرن حضور فعال خود را در عرصه فرهنگ و هنر به تماشا بگذارد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها، جشنواره‌ امسال دارای ابعادی گسترده‌تر خواهد بود و برای نخستین بار بخش «جشنواره جشنواره‌ها» به بخش‌های اصلی جشنواره تئاتر فجر افزوده خواهد شد. در این بخش قرار است آثار منتخب جشنواره‌ای معتبر ملی و سراسری کشورمان مشروط به بازبینی و کیفیت مطلوب آثار، به اجرا درآیند.

جشنواره تئاتر دفاع مقدس، جشنواره تئاتر میثاق، جشنواره تئاتر ماه، جشنواره تئاتر بسیج، جشنواره تئاتر بانوان، جشنواره تئاتر دانشگاهی، جشنواره تئاتر رضوی و همایش آیین‌های عاشورایی، از جمله جشنواره‌هایی هستند که آثار برگزیده آنها در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور خواهد داشت.

امسال نمایش‌های جشنواره در بیش از 12تالار نمایشی بر صحنه خواهد بود. بر اساس تصمیم شورای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بیست‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر، تمام تالارهای نمایشی مجموعه تئاتر شهر، تالار سنگلج، تالار هنر، تالار مولوی و تالار وحدت، میزبان این دوره از جشنواره خواهند بود.

به گفته حسین پارسایی- رئیس مرکز هنرهای نمایشی- یک تالار جدید نیز در مجموعه تئاتر شهر به مناسبت آغاز بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر افتتاح خواهد شد؛ ضمن آن‌که در پی مذاکرات به‌عمل‌آمده میان مرکز هنرهای نمایشی با مجموعه فرهنگی- هنری آسمان که در خیابان زعفرانیه تهران واقع است، تفاهم‌نامه‌ای در دست امضاست که در صورت نهایی‌شدن، سالن آمفی‌تئاتر این مجموعه نیز در اختیار جشنواره تئاتر فجر قرار خواهد گرفت.

تقدیر و تجلیل از 25عضو فعال حوزه تئاتر تهران و شهرستان، از دیگر برنامه‌های جشنواره امسال خواهد بود. در این بخش نیز که برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود، قرار است با توجه به 25 دوره برگزاری جشنواره، 25 نفر از فعالان تئاتر تهران و شهرستان‌ها شامل کارمندان، هنرمندان، کارکنان فنی و عوامل صحنه با اهدای لوح، تندیس‌ و جوایز ارزشمند، مورد تقدیر و تشویق قرار گیرند. در جشنواره امسال تئاتر فجر نیز همچون دوره‌های گذشته، سه بزرگداشت ویژه برگزار خواهد شد.

گذشته از اجرای نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی، 8 گروه تئاتری نیز در جشنواره امسال با برپایی کارگاه‌های آموزشی، اجراهای خود را ارائه می‌دهند.

محمود‌رضا رحیمی- مدیر کارگاه نمایش- می‌گوید: طرح برپایی کارگاه و اجراهای  کارگاهی ایام جشنواره‌ را به دبیر جشنواره ارائه کرده‌ایم. بر اساس این طرح، قرار است 8 گروهی که در این ایام در کارگاه نمایش برنامه داشته‌اند، صبح‌ها کارگاه آموزشی خود را با حضور شرکت‌کنندگان برپا کنند و بعدازظهر‌ها و همزمان با سایر اجراها بر اساس همان شیوه اجرایی و با حضور شرکت‌کنندگان، نتیجه کارگاه را به اجرا بگذارند.

رحیمی می‌گوید: این نوع از برنامه، کاملاً تداعی‌گر یک اجرای تجربی و آزمایشگاهی و آتلیه‌ای است. هر چند که از میان این هشت گروه احتمالاً  چهار گروه فقط صبح‌ها کارگاه برگزار خواهند کرد و اجرایی ندارند اما به هر حال تمامی برنامه‌ها و طرح‌های ما طی نامه‌ای به سعید کشن‌فلاح به عنوان دبیر بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ارائه شده است.

امسال شاهد حضور اساتید و هنرمندان خارجی بیشتری در جشنواره خواهیم بود و هم‌اکنون افزون بر 100 گروه نمایشی خارجی طی مکاتبه‌ با دفتر امور بین‌الملل مرکز هنرهای نمایشی، متقاضی حضور در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند؛ آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، لهستان، بلغارستان، هلند، کانادا، ترکیه، استونی، سوئیس، توگو، هند، مجارستان، رومانی، عراق، اوکراین، کره جنوبی، ارمنستان و... از جمله کشورهایی هستند که برای حضور گروه‌های نمایشی خود در بیست‌وپنجمین جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش ستاد خبری جشنواره، اسامی نمایش‌های منتخب تهران نیز تا پایان این هفته اعلام خواهد شد. هیأت انتخاب آثار تهران با بررسی کلیه آثار نمایشی که از حد فاصل جشنواره تئاتر فجر سال گذشته تا جشنواره امسال به صحنه آمده‌اند، اسامی نمایش‌های برگزیده خود را جهت حضور در بیست‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا چند روز دیگر اعلام خواهد کرد.

هادی مرزبان کارگردان نام‌آور تئاتر ایران در همین زمینه می‌گوید: این‌که نمایش‌های شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر فجر از بین نمایش‌هایی انتخاب می‌شوند که طی سال اجرای عمومی داشته‌اند تصمیمی درست و کارشناسانه است. طی سال‌های گذشته این جشنواره میزبان نمایش‌هایی بود که برای اولین بار روی صحنه می‌رفتند و این چندان مطلوب نبود، در حالی که خوشبختانه جشنواره تئاتر فجر از سال گذشته میزبان نمایش‌هایی است که پس از اجرای عمومی و برطرف‌کردن نقایص به جشنواره راه پیدا می‌کنند.


مرزبان که هم‌اکنون نمایش «پایین گذر سقاخانه» را در تالار وحدت بر صحنه دارد معتقد است جشنواره تئاتر فجر باید ویترین آثار نمایشی کشور باشد و سبک‌های مختلف نمایش و گروه‌های تئاتر جوان، حرفه‌ای، آماتور و تجربی، ‌امکان شرکت در آن را داشته باشند تا بتوان هنرمندان خارجی را با آثار نمایشی ایران و سبک و سیاق آن آشنا کرد. به طور کلی جشنواره تئاتر فجر در هر حد و سطحی که باشد، تا همین اندازه که مکانی برای برخورد اندیشه‌های مختلف و معرفی سنت‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف هنری است، می‌تواند ارزشمند باشد.

دکتر محمود عزیزی نیز تئاتر فجر را محلی برای حضور هنرمندان تئاتر و تعامل بین آنها در یک برهه از زمان برای ارائه آثار نمایشی می‌خواند و می‌گوید: در شرایط کنونی برپایی چنین جشنواره‌ای با این گستردگی، حرکت مثبتی تلقی می‌شود ولی در عین حال، مسئولان تئاتر کشور می‌باید توجه ویژه‌ای به تولیدات نمایشی این جشنواره داشته باشند، چرا که یک جشنواره زمانی اهمیت ویژه می‌یابد که مدیران تئاتری، اجراهای برگزیده آن را انتخاب کرده و ضمن عقد قرارداد با گروه‌ها، آنها را برای اجرای عمومی در داخل و خارج از کشور ترغیب کنند.

این چهره سرشناس هنرهای نمایشی ایران با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر فجر به عنوان مهم‌ترین رویداد نمایشی می‌گوید: این جشنواره بر دو محور اساسی نمونه‌سازی و حمایت از گروه‌های نمایشی پایه‌ریزی شده است؛ در سیاست نخست، بر اساس برنامه‌های کلان هنرهای نمایشی کشور با برخی گروه‌ها قرارداد بسته می‌شود و در سیاست دوم، حمایت از گروه‌های نمایشی جهت تولید تئاتر انجام می‌گیرد.

دکتر عزیزی می‌افزاید: هنرمندان تئاتر و گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره توقع دارند پس از جشنواره نیز این آثار به صورت دوره‌ای در سطح کشور به نمایش درآید.

کد خبر 10358

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز