شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: به‌رغم تولید ۱۲ میلیون مترمکعب آب شیرین در روز، دو میلیارد نفراز دسترسی به آب تمیز محروم هستند. قیمت تصفیه یک مترمکعب آب ۴۰ سنت تا ۲ یورو است. اما در کشورهایی که نفت و گاز ارزان است، این هزینه به چشم نمی‌آید.

منطقه صحرانشین جبل‌علی، شبه‌جزیره‌‌ای در ۴۰ کیلومتری امارات متحده عربی، از بزرگ‌ترین بنادر دنیا به حساب می‌آید. در این شبه‌جزیره، روزانه ۶۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین تولید می‌شود و ساکنان آن از بزرگترین مصرف‌کنندگان آب شیرین مصنوعی در کل دنیا به حساب می‌آیند. 

برای تولید آب شیرین، به عبارت بهتر، تبدیل آب شور به آب شیرین، هزینه‌های هنگفتی صرف می‌شود. فیسیا ایتالیمپین Italimpian  Fisia ، یکی از شرکت‌های ایتالیایی تصفیه آب است که بیشتر قراردادهای کاری خود را با کشورهای عربی مانند عربستان سعودی، دوبی و بحرین می‌بندد. اما در حال حاضر به دلیل بحران مالی، قرارداد ۵۵۰ میلیون دلاری خود را با امارات تا آخر ماه ژوئن لغو کرده است. 

آب گازدار و جوشان برای اعراب در کویر تصویری رویایی است. ولی برای به حقیقت پیوستن این رویا، نیاز به ۱۲۰ دستگاه تصفیه است. عربستان سعودی به تنهایی ۳۰ دستگاه از این دستگاه‌ها را از آن خود کرده است. بقیه دستگاه‌های تصفیه آب متعلق به کشورهایی نظیر کویت، بحرین، عمان، قطر و امارات هستند.

 کشورهای نامبرده تنها کشورهایی نیستند که آب شور را به آب شیرین تصفیه می‌کنند، بلکه امروزه با توجه به کمیاب شدن آب آشامیدنی، بسیاری از کشورها درصدد تصفیه آب شور هستند. به همین دلیل روزانه ۱۴ هزار دستگاه تصفیه کوچک و بزرگ در اقصی نقاط دنیا مشغول به کار هستند. 

کمبود آب، یکی از بزرگ‌ترین دلایل فقر

به‌طور مثال در اروپا، کشور اسپانیا، در راس کشورهایی قرار دارد که مصرف آب شیرین مصنوعی در آن بالا است. علاوه بر اروپا، کشورهای شمال آفریقا نظیر لیبی، الجزایر و مصر درصدد استفاده از آب شیرین هستند. این کشورها درحال  حاضر در مرحله تقطیر کردن آب شور هستند. 

تقریبا ۵ میلیون از ساکنان ریاض، پایتخت عربستان نیز از آب شیرین مصنوعی استفاده می‌کنند. آب توسط یک لوله ۵۰۰ کیلومتری از شهر صنعتی جبل، از خلیج فارس به ریاض می‌رسد. با توجه به میزان بالای مصرف آب در ریاض، اینگونه به نظر می‌رسد که ساکنان این شهر به این مسئله توجه نمی‌کنند که این آب، به عبارت دیگر، این "نعمت" از کجا سرازیر می‌شود. اگرچه در کشوری که گاز و نفت ارزان است، هزینه تصفیه آب آن‌چنان به چشم نمی‌آید. قیمت تصفیه یک متر مکعب آب حدود ۴۰ سنت تا ۲ یورو است. این در حالی است که دو میلیارد نفر در جهان از بیماری‌های ناشی از آب آلوده نظیر مالاریا، وبا یا تب تیفوئید رنج می‌برند. 

ایجاد امنیت یکی دیگر از مسائلی است که باید در زمینه تصفیه آب به آن توجه کرد. زیرا حساسیت دستگاه‌های تقطیر آب کمتر از خط لوله‌های نفتی نیست و لوله‌های آب نیز باید همانند خط لوله‌های نفت در مقابل حملات تروریستی و خرابکارها محافظت شوند. 

تصفیه آب شور، یکی از مشکلات محیط زیست

بزرگ‌ترین مسئله‌ای که محافظین محیط زیست را به خود مشغول می‌کند، مشکلاتی است که تصفیه صنعتی آب به وجود می‌آورد. تصفیه آب همواره یکی از مشکلات محیط زیست است. دستگاه‌های تصفیه آب در خلیج‌فارس روزانه ۲۴ تن کلر، ۳۰۰ کیلوگرم مس و ۶۵ تن ترکیبات شیمیایی دیگر را در آب حل می‌کنند و این باعث بالا رفتن دمای آب می‌شود. 

از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها از دیگر مشکلاتی است که تصفیه آب برای محیط زیست به وجود می‌آورد. روزانه در کل منطقه،  براثر برداشت ۱۲ میلیون مترمکعب آب دریا برای تصفیه، انبوهی از میکروارگانیسم‌ها، میکروب‌های جاندار، از بین می‌روند. این میکروب‌های جاندار طعمه ماهی‌ها در دریا هستند.  علاوه برآن، رسوب کف دریا، که ناشی از تصفیه آب است، باعث از بین رفتن مرجان‌های دریایی می‌شود و به طور کلی به عنوان خطری  جدی برای اساس زندگی زیست محیطی به شمار می‌رود.

به گزارش دویچه‌وله، منطقه خلیج فارس، جایی که در آن اولین تاسیسات تصفیه آب به کار افتادند، خالی از تهدید برای محیط زیست نیست. تحولات شیمیایی ناشی از تصفیه آب در ایران، دلیلی برای به وجود آمدن کشندهای سرخ است. درحال حاظر آژانس محیط زیست ابوظبی در تلاش برای رقیق کردن تفاله‌های مناطق دریایی است.

کد خبر 103329

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز