سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۵
۰ نفر

امین آزاد: زمانی که علیرضا طهماسبی، نخستین وزیر صنایع دولت نهم برای پرده‌برداری از پژو 206 صندوقدار به‌عنوان محصول مشترک طراحی شده ایران خودرو و پژو برای سخنرانی رفته بود، با گله از ایران خودرو اعلام کرد که حرکت ایران خودرو در همکاری مشترک با پژو اشتباه بوده و به همین دلیل وی در آن زمان احیای دوباره طرح نیو‌پیکان را مطرح کرد.

در آن هنگام پژو به خاطر رقابت با پروژه تندر 90 (خودروی روز آن سال‌ها) که ابتدا  قرار بود در ایران با 50درصد ساخت داخل تولید و با سرمایه‌گذاری طرف خارجی جایگزین پیکان شود، حاضر بود طرح پژو 206 صندوقدار را به ایران پیشنهاد کند  اکنون خودرو‌سازان ایرانی به جای همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی به تولید‌کننده محصولات تاریخ‌گذشته این شرکت‌ها تبدیل شده‌اند. عرضه خودروی 206 پلاس به جای 207‌آی نمونه‌ای از این رویکرد است.

تداوم سیاستگذاری‌های غلط در صنایع خودروسازی کشور موجب شده است تا چندی پیش شرکت پژوی فرانسه محصول تاریخ گذشته خود یعنی پژو 206 پلاس را با نام پژو 207 تحویل مردم ایران دهد و جالب‌تر اینکه وزیر صنایع ایران با افتخار در مراسم رونمایی این خودرو شرکت کرده و تولید آن را در راستای کاهش مصرف سوخت قلمداد می‌کند. این در حالی است که موتور پژو 207 همان موتور پژو 206 است؛ البته نه‌تنها موتور بلکه پلت فرم (قوای محرکه- شاسی- تعلیق- ترمز) این خودرو نیز همان پلت‌فرم‌ پژو 206 است.

مدیرعامل ایران خودرو نیز گفته است پژو 206 و پژو 207 به میزان 60درصد مشابه بوده و از آنجا که پژو 206 داخلی شده، پژو 207 را هم می‌توان به‌راحتی داخلی کرد. اما آیا واقعا پژو 206 با پژو 207، 40 درصد تفاوت دارد؟ با دقیق شدن در تشابه ظاهری پژو 206 و پژو 207 ایران خودرو، متوجه می‌شویم که به غیر از جلو پنجره، تغییر چراغ‌های جلو و کمی تغییر تزئینات داخلی، بقیه اجزای بدنه این خودرو همان پژو 206 بوده و حتی طرح چراغ‌های عقب هم تغییر نکرده است.

تفاوت‌های غیرقابل انکار

معمولا خودرو‌‌سازان جهان، محصولات خود را 2 سال پس از تولید با کمی تغییرات جزئی در طراحی بدنه و تزئینات داخلی با نام فیس لیفت عرضه می‌کنند و چند سال پس از ارائه فیس لیفت، خودروی کاملا جدید را در همان کلاس عرضه می‌کنند. طبق نامگذاری محصولات پژو، شماره اول نشان‌دهنده سایز بدنه، صفر به معنی پژو و شماره آخر نسل خودرو را مشخص می‌کند؛ حال خودرو 207 واقعی در این بین همان خودرو کاملا جدید در کلاس پژو 206 (اتاق سایز دو) و خودرو پژو 207 ایران همان فیس لیفت پژو 206 است.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این زمینه می‌گوید: خودرو پژو 207آی تولیدی در ایران با پژو 207عرضه شده در بازارهای اروپایی متفاوت بوده در واقع همان206 پلاس است.

اوستا گودرزی می‌افزاید: سطح فناوری پژو 207آی پایین‌تر از پژو 207 بوده و این خودرو همان 206 پلاس است. پلت‌فرم پژو 207آی همان پلت فرم 206 بوده و تنها بخشی از بدنه را تغییر داده و آن را شبیه 207 کرده‌اند. وی با بیان اینکه ابعاد و اندازه فاصله محورهای پژو 207آی با پژو206 و نه پژو207 واقعی انطباق دارد، می‌افزاید: به‌عنوان مثال فاصله دو محور در خودرو پژو 207 واقعی 2590 میلی‌متر اما در پژو 206 برابر با 2443 میلی‌متر بوده که فاصله دو محور اعلام شده برای پژو 207آی نیز 2443 میلی‌متر و منطبق با پلت‌فرم پژو206 است.

این مدرس دانشگاه درباره تاریخچه تولید پژو206 پلاس تصریح می‌کند: شرکت پژوی فرانسه در سال 2008 در سایت برزیل 206 فیس لیفت را با تغییراتی در بدنه به‌عنوان پژو 207 برزیل تولید و در بازارهای آمریکای جنوبی، مکزیک، اروگوئه و آرژانتین تحت عنوان 207 کامپکت عرضه کرد که در آن زمان این کار با اعتراض‌هایی روبه‌رو شد، چرا که این خودرو اصالت و تغییرات لازم برای تغییر نام تجاری از 206 به 207 را نداشت و به‌دنبال آن پژو با عقب‌نشینی، همان خودرو را تحت عنوان 206 پلاس در فرانسه تولید کرد.

گودرزی می‌افزاید: پس از آن پژو در سال 2009 پژو207 برزیل را در فرانسه تحت عنوان 206 پلاس برای بازارهای اروپای شرقی به‌عنوان رقیب خودروهایی همچون رنو لوگان عرضه کرد. در واقع پژو 207آی تولیدی در ایران نیز همان پژو206 پلاس است که تنها بخشی از بدنه آن تغییر کرده و سطح فناوری و مکانیک آن بسیار پایین‌تر از پژو 207 واقعی است. وی درباره تفاوت‌ پژو207 عرضه شده در بازارهای اروپا با پژو206 نیز می‌گوید: پلت فرم متفاوت، تفاوت در فناوری موتور، به‌کارگیری فرمان الکتریکی، بهبود سیستم تعلیق و ارتقای سطح ایمنی خودرو از جمله تفاوت‌های این دو مدل خودرو است.

پژو و توسعه حضور در ایران

با وجود این تفاوت‌ها نماینده‌ پژو در ایران رونمایی از خودرو 207آی را به منزله‌ تلاش این شرکت خودرو‌ساز فرانسوی برای توسعه‌ حضور خود در بازار ایران قلمداد کرده است. پی‌یر فارس اعلام کرده است: شرکت خودروسازی پژو فرانسه چندین سال است که با ایران خودرو همکاری داشته و این همکاری با وجود همه‌ مشکلات همچنان ادامه خواهد داشت. این دیدگاه نشان می‌دهد که پژو خود در تولید پژو 206 پلاس با نام پژو 207 در ایران همکاری داشته و از سوی دیگر وزیر صنایع و معادن نیز به تولید این خودرو روی‌خوش نشان داده است، چرا که علی‌اکبر محرابیان در مراسم رونمایی از این خودرو گفته است: قصد داریم خودرو 207‌آی را به‌دلیل مصرف سوخت پایینی که دارد، در ایران تولید کنیم.

عقبگردی دوباره

بین سال‌های 76 تا 84 صنعت خودرو ایران علاوه بر افزایش تولید با راهبردی جدید روبه‌رو شده بود. تولید خودروهای به‌روز دنیا مانند پژو 206 که در آن سال‌ها خودرو روز اروپا بود، طراحی خودروهایی با برند داخلی که امکان رقابت در بازار را داشته باشد (مانند سمند)، همکاری مشترک برای تولید خودرو‌های روز دنیا با ساخت داخل بالا مانند تندر 90، طراحی مشترک یک محصول با شرکت‌های بزرگ جهان مانند پژو 206 صندوقدار و انتقال دانش فنی با طراحی موتور ملی با دانشگاه آخن آلمان از جمله این رویکرد‌های مثبت بوده است.

گرچه در آن زمان هم نبود راهبردی متمرکز ایراد اصلی انجام این کارها بود اما در چند سال اخیر که طراحی و تولید برخی خودروهای ظاهرا ملی مانند مینیاتور و رانا با شکست مواجه و همکاری مشترکی انجام نشده است، به جای ورود یک محصول جدید خارجی، محصول قدیمی را با نام یک محصول جدید به مشتریانی عرضه کرده‌اند که در جست‌وجوی داشتن خودرویی با مشخصات خودروهای روز دنیا سر از پا نشناخته و ظرف مدت چند ساعت نسبت به پیش‌خرید آن اقدام کرده‌اند؛ از سوی دیگر خودرو‌سازان این اقبال را نشانگر کیفیت و قیمت مناسب خودروی مذکور قلمداد کرده و برای پاسخگویی به این اقبال از افزایش تعداد پیش‌فروش این خودرو با دوره زمانی طولانی‌تر خبر داده‌اند.

پژو‌207‌آی از نگاه تولید‌کننده

با وجود این دیدگاه‌ها، قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو در کیفیت و محصول، به مقایسه برتری‌ها و تفاوت‌های پژو‌207‌آی با پژو‌206 پرداخته و اعلام کرده است، پژو‌206پلاس نسبت به 207‌آی از سطح تجهیزات، امکانات و موتور کم‌قدرت‌تری برخوردار است.

میر‌جواد سلیمانی با بیان اینکه موتور پژو 207آی، 1600‌سی‌سی است، درصورتی که موتور 206پلاس، 1100 و 1400‌سی‌سی است می‌افزاید: 206 پلاس به‌عنوان خودروی پایه شرکت پژو و با قیمت ارزان به بازار عرضه می‌شود، در حالی که 207آی نسبت به تجهیزات و امکانات ویژه آن، قیمت مناسبی دارد.

وی با اشاره به راهبرد ایران خودرو مبنی بر تولید و عرضه خودرویی با قیمت مناسب به جای واردات و فروش خودروی 207 با قیمت بالا می‌افزاید: استفاده حداکثر از امکانات و توانمندی‌های موجود برای تولید خودرویی لوکس با امکانات فنی و رفاهی بالا و با قیمت مناسب برای مشتریان باعث شده خودروی 207آی خودرویی ایده‌آل در مقایسه با نمونه‌های هم قیمت خویش تبدیل شود.  ایران خودرو با مهندسی ارزش و استفاده از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در دیگر خطوط توانسته است میزان هزینه‌های تولید 207‌آی را کاهش دهد تا این خودرو با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده برسد.

کد خبر 103080

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز