همشهری آنلاین: فرانسه با شروع به کار تلویزیون فرانسه 24 از چهارشنبه 6 دسامبر (15 آذر) وارد دنیای پررقابت تلویزیون‌های خبری بین‌المللی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کانال‌های موازی تلویزیون "فرانس 24" به دو زبان انگلیسی و فرانسه از ایستگاه‌های مرکزی در حومه پاریس پخش برنامه را از چهارشنبه ساعت 8:30 بعدازظهر (19:30 به وقت گرینویچ) از سایت اینترنتی (www.france24.com) آغاز خواهند کرد و دقیقا 24 ساعت بعد این سرویس خبری بر روی تلویزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای نیز  شروع به کار خواهد کرد.

جزئیات برنامه افتتاحیه مخفی نگهداشته شده است، اما روزنامه‌نگاران حاضر در ایستگاه مرکزی فرانس 24 گفتند که پخش برنامه‌ها از خارج از استودیو از مکان تاریخی قصر کنکورد  
در مرکز پاریس آغاز خواهد شد و شامل مصاحبه‌ای با ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه خواهد بود.

نمایی از ایستگاه مرکزی فرانسه 24 در حومه پاریس

شیراک که از رواج دیدگاه‌های انگلیسی و آمریکایی از راه تلویزیون‌های خبری انگلیسی‌زبان پیشگام در این زمینه بی بی سی و سی ان ان در جریان تهاجم آمریکا در  سال 2003 به عراق آزرده‌خاطر بود، نقش مهمی در به راه افتادن این کانال جدید داشت.

بر اساس منشور امضاشده بوسیله 170 روزنامه‌نگار فرانس 24 رسالت این کانال "پوشش‌دادن اخبار بین‌المللی بر اساس دیدگاهی فرانسوی... و انتقال ارزش‌های فرانسوی به سراسر جهان است.

این ارزش‌ها در  منشور فرانس 24  شامل "مباحثه، مناظره،گفتگو، دفاع از چندجانبه‌گرایی، سکولاریسم، یگانگی، احترام به دیگران، آزادی بیان، هنر زندگی، فرهنگ، مد و هنر آشپزی" می‌شوند.

این کانال می‌گوید به طور خاص، اخبار آفریقا و سایر بخش‌های فقیر جهان را که در کانال‌های اصلی بین‌المللی کمتر گزارشی از آنها منتشر می‌شود، پوشش خواهد داد.

چهارچوب برنامه‌ها – که در هر دو بخش انگلیسی و فرانسوی‌زبان مشابه است- بر اساس بولتن‌های خبری نیم‌ساعته است که در لابه‌لای آنها گزارش‌های میدانی، مباحثه در میزگردها و برنامه‌های مضمونی پخش می‌شود. در اوائل سال آینده میلادی اخبار عربی و  به دنبال آن اخبار اسپانیایی هم اضافه خواهند شد.

سه سال مباحثه در مورد تامین اعتبار مالی برای این شبکه و وضع قانونی آن به مصالحه‌ای انجامید که بر اساس آن فرانس 24 به طور مشترک بوسیله اوپراتور خصوصی TF1 و تلویزیون دولتی فرانسه اداره خواهد شد و مالیات‌دهندگان فرانسوی بودجه سالانه‌ 86 میلیون یورویی (114 میلیون دلاری) را برای آن فراهم می‌آورند.

در مقام مقایسه سی ان ان  و بی‌بی سی به بودجه‌های بسیار بیشتر به ترتیب 900 میلیون یورو و 600 میلیون یورو را دارند.

فرانس 24 برای حل این مشکل قصد دارد بر شبکه‌هایی از خبرگزاران خارجی که با خبرگزاری فرانسه و رادیو بین‌المللی فرانسه کار می‌کنند تکیه کند.

فرانس 24 علاوه بر سی ان ان و بی بی سی به دنبال رقابت با کانال الجزیره مستقر در قطر هم هست که ماه گذشته یک سرویس انگلیسی‌ را به بخش عربی‌اش افزود.

کد خبر 10303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز