یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

علی ابراهیمی: با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و تدارک مردم برای تأمین مایحتاج شب عید، هفته گذشته قرائت گزارش کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در مورد برنج‌های آلوده وارداتی

 و تأکید این کمیسیون بر مرتفع نشدن ابهامات در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی از یک‌سو و اخبار منتشر شده در زمینه توقف ثبت سفارش برنج موجب سردرگمی مصرف‌کنندگان با وجود کاهش نسبی قیمت برنج‌های وارداتی و تولید داخل برای خرید این ماده غذایی شده است. با وجود اصرار برخی دستگاه‌های متولی نظارت بر رعایت استاندارد مواد‌غذایی مانند مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و وزارت بهداشت و درمان در زمینه سلامت برنج‌های وارداتی قانع نشدن نمایندگان مجلس و اظهارنظرهای نمایندگان در مورد این گزارش رکود نسبی را بر بازار برنج حاکم کرده است.آخرین گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به 7 اسفند ماه حاکی از کاهش انواع قیمت برنج‌های وارداتی و داخلی در بازار است.

به‌نظر می‌رسد اختلاف دیدگاه‌های به‌وجود آمده در زمینه آلودگی یا  آلوده‌‌نبودن  برنج‌های وارداتی به فلزات سنگین مانند آرسنیک، بسیاری از مصرف‌کنندگان برنج‌های وارداتی خارجی را با شک و تردید‌های جدی نسبت به خرید و استفاده از این نوع برنج‌ها مواجه کرده است. بنابر گزارش بانک مرکزی در هفته مذکور در گروه برنج،  بهای برنج‌های وارداتی غیرتایلندی معادل 5/2‌درصد، برنج داخلی درجه یک 3/1‌درصد و برنج داخلی درجه دو 7/1‌درصد نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.

تکلیف را روشن کنید

این اختلاف دیدگاه‌ها موجب شده است تا برخی دست‌اندرکاران تولید و عرضه برنج با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت ایجاد شده خواستار تعیین تکلیف مصرف‌کنندگان برای ادامه یا توقف مصرف برنج‌های وارداتی شوند؛ موضوعی که دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به آن اعلام کرده است، تاکنون هیچ مرجع رسمی‌ای که در نهایت میان نظر مجلس، مؤسسه استاندارد و وزارت بهداشت حکمیت کرده و نظر قطعی خود را راجع به آلوده بودن یا نبودن برنج‌های وارداتی اعلام کند، وجود نداشته است.

جمیل علیزاده شایق می‌افزاید: از زمانی که بحث آلوده بودن برنج‌های وارداتی مطرح شد مؤسسه استاندارد، وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی توافقی بر سر این موضوع نداشتند و هر کسی در این میان ساز خود را می‌زند درحالی‌که باید یک مرجع رسمی فراتر از اینها جمع‌بندی نظرات را داشته باشد و در نهایت تکلیف مردم را درباره این موضوع روشن کند چراکه سم آرسنیک در برنج موضوعی نیست که بخواهیم بر سر آن شوخی کنیم.از سوی دیگر وی تصریح کرده است، متأسفانه هنوز برخی از این برنج‌های وارداتی در صدا و سیما تبلیغ می‌شوند.

این برنج‌ها به‌دلیل قیمت ارزان‌تر مصرف‌کنندگان را به‌خود جلب می‌کند. نیاز سالانه کشور به برنج در حدود 400 تا 500‌هزار تن است اما متأسفانه اکنون با واردات سالانه یک میلیون و 200 هزار تن مواجه هستیم.

کد خبر 102911

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز