همشهری‌آنلاین: نتایج یک نظرسنجی نشان داد شرکت‌های آلمانی، اعتماد خود را به پول مشترک اتحادیه اروپا (یورو) از دست داده‌اند

هانس اورت، خبرنگار روزنامه "ولت" آلمان با اشاره به این که در نتایج این نظرسنجی که یک شرکت مشاوره (آمریکایی) بنام "ارنست اند یانگ" در فوریه سال 2010 آنرا انجام داده است، هنوز اقلیتی از سئوال شوندگان آلمانی با عباراتی نظیر "زیاد" یا "خیلی زیاد" اعتماد خود را به ارز "یورو" نشان داده‌اند، خاطر نشان کرد:

با این حال شرکتهای آلمانی با توجه به مشکلات جدی ناشی از بحران مالی و اقتصادی اروپا و همین اواخر بروز بحران مالی در یونان بخشی از اعتماد خود را به یورو از دست داده‌اند اما در بلند مدت به احیاء‌ اوضاع مالی امیدوارند.

ولت آلمان با بیان اینکه در "شاخص اعتماد به یورو" ی این نظرسنجی، کاهش اعتماد به پول مشترک اروپا (یورو) ثبت شده است، نوشت: در میان هفتصد پرسش شونده این نظرسنجی، تنها چهل درصد اعتماد "زیاد" یا "بسیار زیاد" به یورو داشتند.

در نظرسنجی که چند ماه پیش با همین موضوع در موسسه "ارنست اند یانگ" انجام شد، 58 درصد هنوز اعتماد خود را به یورو حفظ کرده بودند. با این‌حال در آن نظرسنجی نیز 34 درصد از سئوال شوندگان منطقه یورو را در خطر از هم گسستگی می‌دیدند.

هانس اورت، خبرنگار روزنامه "ولت" آلمان با اعلام اینکه نگرانی از پول مشترک اروپا مساله بهبود اقتصادی این منطقه مالی را به‌طور قابل ملاحظه ای با خطر روبرو خواهد کرد، اظهار داشت: این مساله روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد تا جایی که حتی طی هفته های گذشته بنا به تحقیقات موسسه مطالعاتی تحقیقات مصرف مونیخ، شاخص‌های مهم اقتصادی، رشدی کاهنده داشته اند. وی ادامه داد: سلب اعتماد به یورو از آن جهت در نظرسنجی اخیر جدی و چشمگیرتر از گذشته است که در نظرسنجی‌های قبلی، اصطلاحا شاخص اعتماد به پول مشترک اروپا همواره بهترین ارزش را نشان می‌داد.

شرکت نظرسنجی کننده همچنین از شرکتهای (آلمانی) درخواست کرد ظرف سه ماه گذشته میزان اعتمادشان را به موسسات مهم، ارزها(ی خارجی)، بازیگران اقتصادی، عملکرد دولت‌ها، بانک‌های مرکزی و نیز آژانس‌های رتبه بندی اعلام کنند.

با این‌حال به نظر می‌رسد کشورها و دولت‌ها(ی اروپایی)، اعتماد چندان زیادی به این قبیل شرکت‌های نظرسنجی کننده و مشاوره ندارند.

به گفته گئورگ گراف والدرزه، رئیس نمایندگی شرکت مشاوره "ارنست اند یانگ" آمریکا در آلمان، چرا باید بحران مالی یونان و نقصان‌های برآمده از آن، آشکارا به‌عنوان مشکل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نه مشکل بانک مرکزی این اتحادیه دیده شود؟

در نظرسنجی اخیر همچنین مشخص شد تنها چهارده درصد از شرکت‌های آلمانی سئوال شونده، اعتماد "زیاد" یا "بسیار زیادی" به عملکرد (مالی) دولت جمهوی فدرال آلمان دارند و برعکس چهل درصد یا اعتماد "اندکی" به دولت آلمان داشتند و یا اینکه اصلا اعتمادی نداشتند.

در کنار بی اعتمادی فزاینده به پول یورو در عین حال اعلام شد بدهی دولت به شرکت‌ها در مجموع، مهمترین معضل (در سلب اعتماد شرکتهای آلمانی به دولت این کشور) محسوب می‌شود.

ولت با اشاره به اینکه 77 درصد از سئوال شوندگان نیز بالاترین دغدغه خود را افزایش قابل ملاحظه مالیات‌ها عنوان کردند، در عین حال نوشت: شرکت‌های شرکت کننده در این نظرسنجی، وضعیت اقتصادی خود در شرایط فعلی بهتر از دو ماه اکتبر و جولای سال 2009 اعلام کردند

کد خبر 102738

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز