هشهری آنلاین: چهاردهمین جلد دانشنامه جهان اسلام شامل 400 مقاله اصلی و 350 مدخل به کوشش بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی برای ارائه در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده انتشار شد

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) چهاردهمین جلد از دانشنامه بزرگ جهان اسلام به کوشش محققان بنیاد دایره ‌المعارف اسلامی آماده انتشار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن طارمی‌راد»، معاون علمی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی، با اعلام این خبر به ایکنا گفت: جلد چهاردهم دانشنامه جهان اسلام پس از ماه‌ها تلاش محققان هم‌اکنون مراحل نهایی ویرایش را می‌گذراند و به زودی آماده انتشار می‌شود.

وی ادامه داد: سیزدهمین جلد این مجموعه بخشی از مقالات حرف «ح» را در بر می‌گرفت، اکنون در چهاردهمین جلد نیز مقالات حرف «ح» به طور کامل و بخشی از حرف «خ» ذکر شده است.

طارمی‌راد در اشاره به موضوع مقالات گفت: دانشنامه از مقاله «حلبی‌ها» آغاز شده و معروف‌ترین آن‌ها «عبدالله‌بن علی حلبی» است و مقاله «خانه» آخرین مقاله به کار رفته در این مجلد است، این مجموعه 400 مقاله و 360 مدخل دارد.

وی افزود: افزون بودن تعداد مقالات بر تعداد مداخل به این دلیل است که در برخی از مدخل‌ها برای نمونه مدخل «حوزه» مقالات بسیاری به کار رفته است.

طارمی راد گفت: دانشنامه جهان اسلام از حرف «ب» و به ترتیب الفبایی آغاز شده است، این دانشنامه‌ها معمولاً در قطع رحلی و بین 700 تا 800 صفحه منتشر می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که پیش‌بینی می‌شود، این مجموعه تا جلد 50 انتشار یابد، گفت: بیش از 14 گروه تخصصی به تهیه و تدوین مجموعه مقالات این دانشنامه می‌پردازند، در این مرکز بیش از 100 عضو هیات علمی مشغول به فعالیتند.

مقالات این دانشنامه را تنها اعضا نمی‌نگارند، بلکه مقالات خارج از کشور و مقالات برگزیده محققان داخلی نیز در این مجموعه گردآوری می‌شوند و به ترتیب الفبایی در دانشنامه جای می‌گیرند.

عضو هیأت امنای بنیاد دایرة‌المعارف اسلامی اظهار کرد: پس از انقلاب ضرورت و احساس نیاز تألیف دانشنامه‌ای در زمینه اسلام، مسئولان امر را بر آن داشت که این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند.

کد خبر 102002

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز