شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه شهری: گرمای کم‌سابقه زمستان امسال و حسرت بارش برف در تهران و بسیاری از شهرها، وقتی با آب و هوای بهاری 2 روز گذشته همراه شد، شگفتی بسیاری از شهروندان را به‌دنبال داشت

در حالی که شدت آفتاب آخر هفته گذشته، بسیاری از ایرانیان را از آذربایجان گرفته تا میانه کشور، یاد آغاز تابستان می‌انداخت، ناگهان هوای اردیبهشت با رعد و برق و تگرگ و رگبار، روی خود را در آستانه اسفند نشان داد.

جلوه بهاری اگر چه پس از یک روز گرم و کلافه‌کننده در زمستان خوشایند آمد، اما بسیاری را نیز نگران کرد  که وقتی اسفند  رنگ و بوی میانه بهار را  دارد،پس بهار چه جلوه‌ای از خود نشان خواهد داد؟

در واقع پرسشی که هوای اردیبهشتی اول اسفند به ذهن‌ها آورده این است که اگر امروز شمشادها و درختان در تهران و بسیاری از شهرها جوانه زده است، آیا باید در بهار هم منتظر هوای خشک و گرمای تابستان باشیم؟

این شگفتی و ابهام  در مورد وضعیت آب و هوای کشور در حالی ذهن‌ها را به‌خود مشغول کرده است که بسیاری از کارشناسان آب و هوا و اقلیم معتقدند کم شدن سرما و بارندگی در زمستان، الزاما نشانه کم شدن بارندگی در بهار و سرانجام خشکسالی شدید نیست؛

ضمن اینکه وجود چنین پدیده‌هایی، نادر و نایاب هم نیست و معمولا در میان چند دهه در کشور رخ می‌دهد. به هر روی، سازمان هواشناسی نیز همچنان همین آسمان بهاری را برای روزهای آینده کشور پیش‌بینی کرده و در برخی نقاط هم نسبت به جاری شدن سیل هشدار داده است.

به پیش‌بینی این سازمان، به سبب رگبار و رعد و برق و وزش باد در استان سیستان و بلوچستان، آبگرفتگی معابر عمومی را می‌توان انتظار  داشت.همچنین فردا در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان و گیلان وزش باد شدید، رگبار و رعد و برق  همراه  با تگرگ ممکن است سبب اختلال در مناطق شهری این استان‌ها شود. در این روز، غرب دریای خزر نیز مواج بوده و در استان‌های واقع در جنوب البرز وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

از2 اسفند تا 3 اسفند در استان‌های اردبیل، گیلان و غرب مازندران و تا اواخر دوشنبه در شرق مازندران و گلستان دمای هوا بین 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد و دوباره هوای سرد در روز سه‌شنبه در نوار شمالی ایران مستقر خواهد شد.

بر این اساس، 2اسفند  در تهران حداقل و حداکثر دما با 2 درجه افزایش به 9 و 18 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد. همچنین در روز دوشنبه آسمان پایتخت نیمه‌ابری تا ابری همراه با رعد و برق و بارش و گاهی وزش باد شدید خواهد بود که حداقل و حداکثر دما در این روز با 3 درجه کاهش به 6 و 17 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد.

کد خبر 101951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز