گروه بورس: ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس تهران از ابتدای سال‌ تاکنون با 5برابر رشد به 260میلیارد تومان رسید

به گزارش همشهری، تازه‌ترین بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهامداران بورس تهران از زمان راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته تاکنون استقبال فراوانی از این صندوق‌ها کرده‌اند؛ به‌طوری که تعداد سرمایه‌گذاران این صندوق فقط در طول سال‌جاری 4برابر رشد کرده و ارزش این صندوق‌ها نیز به همین میزان معادل 5 برابر افزایش یافته است.

در حال حاضر، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 2 دسته تقسیم بندی می‌شوند که دسته اول شامل صندوق‌هایی می‌شود که در سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران سرمایه‌گذاری می‌کنند و دسته دوم شرکت‌هایی که به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از قبیل اوراق مشارکت می‌پردازند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهاد‌هایی مالی هستند که وظیفه مدیریت سرمایه‌های مردمی را در سهام شرکت‌ها بر عهده می‌گیرند. در واقع این صندوق‌ها این امکان را به سرمایه‌گذارانی که از تخصص کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار نیستند می‌دهند که به سرمایه‌گذاری در بازار سهام بپردازند.

در همین رابطه، ایمان مقدسیان کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرین وضعیت فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام از ابتدای سال 87 فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و در حال حاضر تعداد این صندوق‌ها به 26عدد رسیده است.

وی افزود: به غیر از26 صندوقی که به‌صورت تخصصی در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند 2 صندوق با درآمد ثابت نیز در اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند.به گفته وی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و نوین سامان با سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت به‌صورت تخصصی سود  5/16‌درصدی به سهامداران خود پرداخت می‌کنند.

مقدسیان تاکید کرد: از مجموع صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام نیز 2 صندوق با تضمین پرداخت سود ثابت فعالیت می‌کنند که از میان آنها صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان پرداخت 19 درصد و صندوق مهر ایرانیان نیز پرداخت 17 درصد سود را به سرمایه‌گذاران تضمین کرده‌اند.

رشد فعالیت صندوق‌ها

کارشناس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس در ادامه به تشریح فعالیت صندوق‌ها پرداخت و گفت: ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال‌جاری تاکنون رشد کرده و از 53 میلیارد تومان ابتدای سال88 به 260 میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی، این رقم با احتساب ارزش صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز که ظرف چند روز گذشته پذیره‌نویسی خود را انجام داده محاسبه شده است. وی تاکید کرد: همچنین در حال حاضر بیش از 5 هزار سهامدار حقیقی و 220 سرمایه‌گذار حقوقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این آمار نیز از ابتدای سال تاکنون 4 برابر رشد کرده است.

به گفته وی 67 درصد ارزش سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صندوق‌ها توسط سهامداران حقیقی انجام شده و 33 درصد نیز سهامداران حقوقی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آغاز فعالیت صندوق ممتاز

رئیس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز فعالیت چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری در اندازه بزرگ را با نام ممتاز صادر کرد.
رضا کیانی افزود: مدیران صندوق سرمایه‌گذاری ممتاز موفق شدند در پایان مدت پذیره ‌نویسی خود مبلغ 11 میلیارد تومان جذب کنند.  وی ادامه داد: بیش از 600 سرمایه‌گذار درخواست صدور واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق را پر کردند.

کد خبر 101778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز