گروه ادب و هنر: مراسم پایانی سومین همایش «تصویر عاشورا» با تقدیر از برگزیدگان سه‌شنبه شب گذشته در سالن سینما حقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد

در این مراسم که با حضور جمعی ازمستند‌سازان و مسئولان مرکز برگزار شد، فرید فرخنده‌کیش دبیر سومین همایش «تصویر عاشورا» به ذکر آماری از آثار ارسال‌شده به این همایش پرداخت و گفت: برای این همایش، 149 فیلم به دست ما رسید که از این میان 23 اثر داستانی، 14 انیمیشن و 122 فیلم مستند بودند و در نهایت از میان این آثار، 23 فیلم شامل 5 داستانی، 4 انیمیشن و 14 مستند به بخش مسابقه راه یافتند.

او همچنین از حمایت مرکز گسترش از 10 طرح منتخب خبر داد و افزود: قرار است که از میان 60 طرحی که به‌دست ما رسیده، طرح‌های شاخص دیگر هم شناسایی و بعد‌ها از آنها حمایت شود.

فرخنده‌کیش در ادامه تأکید و توجه بیشتر در تولید آثار انیمیشن و کوتاه داستانی را از جمله وظایف سازمان‌های مختلف برشمرد و اظهار کرد:حضور سرمایه فردی و شخصی به میزان بیش از 85درصد در تولید آثار منبعث از فرهنگ عاشورایی با توجه به آمار موجود براساس فیلم‌هایی که به دبیرخانه رسیده، ضمن آنکه شور ‌و شوق و علاقه فیلمسازان به موضوع را نمایان می‌سازد، نشان‌دهنده کم‌توجهی مدیران ارشد سینمایی و سرمایه‌گذاران کلان تولید فیلم به این مقوله است که در سال آتی ان‌شاء‌الله مرکز به سهم خود نسبت به جبران این فقر سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد.

دبیر سومین همایش «تصویر عاشورا» ادامه داد: با توجه به آسیب‌شناسی دوره‌های گذشته، در این دوره 2 جنبه و دستاورد جدید مورد توجه ما قرار گرفت که یکی از آنها ارائه‌ فراخوان «حماسه محرم در دایره تصویر» بود که با نگاه به تولید فیلم‌های کوتاه با مضمون نهضت و سوگواره‌ عاشورا انتظار داریم باعث رونق بازار تولید آثار مرتبط شود.

در ادامه این مراسم، شفیع آقا‌محمدیان - مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی - به تشکر از هیأت‌های انتخاب و داوری این رویداد هنری پرداخت و گفت: واقعیت این است که آثاری که برای این همایش به‌دست ما رسیده، گویای آن است که به نوعی آسیب‌شناسی در حوزه‌ آثار عاشورایی نیاز داریم.

البته این صحبت به این معنا نیست که آثار رسیده از کیفیت ضعیفی برخوردارند، انصافا کارهایی که به‌دست ما رسیده‌اند، از نظر بصری زیبا هستند؛ اما در این فیلم‌ها ورود به عمق ماجرا از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌نظر می‌رسد که در این آثار کمتر این مسئله مورد توجه قرار گرفته است.

آقامحمدیان ادامه داد: عمده‌ آثاری که درباره‌ عاشورا ساخته می‌شوند، در خیابان‌ها و یا تکایا می‌گذرند؛ اما از نظر ما ورود به عمق مسئله بسیار مهم تلقی می‌شود و امیدواریم برای دوستان هم مهم شود.

به شخصه بر این باورم که اگر هنر‌مندی بخواهد به سینمای دینی بپردازد، مسلما باید از حماسه‌ عاشورا درس‌های جدی بگیرد. وظیفه‌ هنرمند و به‌ویژه هنرمند متعصب، آن است که ماجرا را زیبا ببیند.

هنگامی که ما با دید زیبا به این مسئله بنگریم، فلسفه‌ وجودی حادثه عاشورا برای ما روشن می‌شود؛ بنابراین امیدوارم که این آثار مقدمه‌ای باشند تا در سال‌های دیگر از سطح به عمق برسیم.

در ادامه‌ این مراسم، پیام جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد به سومین همایش «تصویر عاشورا» خوانده شد و رضا برجی، مستند‌ساز به نمایندگی از هیأت‌داوران به خواندن بیانیه هیأت داوران پرداخت.

برجی پس از خواندن بیانیه در صحبتی کوتاه عنوان کرد: طی ماه‌های گذشته بنده علاوه بر داوری این همایش، در ترکیب هیات داوران جشنواره فجر و جشنواره فیلم کوتاه نیز حضور داشته‌ام؛ اما نکته‌ای که در تمام این جشنواره‌ها در فیلم‌های این ژانر دیدم، آن است که در این ژانر تا با قلب و دل وارد نشویم، جواب نمی‌گیریم.

این عرصه، عرصه‌ سیمرغ است و تا کسی پا به کوه سیمرغ نگذارد، نمی‌تواند آن‌طور که ائمه اطهار (ع) می‌خواهند، گام بردارد. فیلم ساختن در این حوزه راه ‌و رسم خاص خود را دارد و بزرگانی مانند شهید آوینی این راه و رسم را به ما آموخته‌اند.

او ادامه داد: اینکه یک اثر به ماندگاری نمی‌رسد، مربوط به سازنده‌ آن می‌شود. بنده 28 سال است که مستند‌سازم و تاکنون جرأت نکرده‌ام که به این وادی نزدیک شوم. روزی یکی از فیلمسازان لهستانی به واقعه‌ عاشورا اشاره کرد و گفت که اگر هالیوود چنین قصه‌ای داشت، از همان بدو پیدایش شروع به فیلم ساختن درباره این موضوع می‌کرد و هرسال چندین فیلم در این زمینه تولید می‌کرد.

در ادامه‌ این مراسم، جوایز برگزیدگان این همایش اعطا شد و از یکی از پیرغلامانی که در بخشی از مراسم به شعرخوانی پرداخته بود، تقدیر شد. نمایش انیمیشن کوتاه «نماز باران» ساخته‌ محمد‌امین همدانی پایان‌بخش مراسم اختتامیه سومین همایش تصویر عاشورا بود.

کد خبر 101512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز