همشهری‌آنلاین: ‪ ۷۰‬تابلوی برجسته و تاریخی از لیتوگرافی پوشاک اقوام ایرانی در کاخ صاحبقرانیه به نمایش درآمد

مدیر کاخ صاحبقرانیه مجموعه تاریخی نیاوران گفت: ‪ ۷۰‬تابلوی برجسته و تاریخی از لیتوگرافی (چاپ سنگی) پوشاک اقوام ایرانی مربوط به گذشته‌های دور برای نخستین بار در کاخ صاحبقرانیه مجموعه نیاوران به نمایش درآمد.

رحیم نجارنژاد  در گفت وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا اظهار داشت: به مناسبت دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاه تصویر لیتوگرافی پوشاک اقوام ایرانی از دوره هخامنشیان تا قاجار در مجموعه فرهنگی - تاریخی نیاوران شده است.

وی افزود: آثار این نمایشگاه، مجموعه‌ای برگزیده از تصاویر پوشاک ایرانی است و از ویژگی‌های آنها بهره‌گیری از فن لیتوگرافی (چاپ سنگی) به منظور بیان موضوع است.

به گفته مدیر کاخ صاحبقرانیه، در این آثار، هنرمندان با بهره‌گیری از تکنیک چاپ، در نهایت ظرافت، خالق آثاری هوشمندانه شده‌اند که تاثیری ژرف و نافذ در بیننده خواهد گذاشت.

نجارنژاد تصریح کرد: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، حاوی اطلاعات متنوع و ارزنده‌ای از پوشاک طبقات مختلف اجتماعی ایران است که جدا از داده‌های جامعه شناسی و مردم شناسی اطلاعات تکنیکی و سابقه صنعت چاپ را نیز بازگو می‌کنند.

وی با اشاره به تاریخچه صنعت چاپ سنگی اظهار داشت: لیتوگرافی ابداعی در صنعت چاپ جهت تکثیر آثار گرافیکی - هنری است که با وجود نشانه‌های اولیه آن در چین از قرن نهم میلادی، اختراع آن به نام گوتنبرگ آلمانی در سال ‪ ۱۴۰۶‬میلادی به ثبت رسیده است.

مدیر کاخ صاحبقرانیه با بیان اینکه این آثار متعلق به قرن‌های گذشته و چاپ فرانسه، انگلیس و آلمان است، اظهار داشت: چاپ سنگی از زمان فتحعلی شاه و به دستور عباس میرزا نایب السلطنه وارد ایران و برای نخستین بار در تبریز راه اندازی شد.

به گفته نجارنژاد این مجموعه توسط هویدا (نخست وزیر دوران طاغوت) به خاندان پهلوی اهدا شد که طی این سالها در مخزن کاخ صاحبقرانیه نگهداری شده است.

این مقام مسوول در ادامه به برنامه‌های آتی کاخ صاحبقرانیه اشاره کرد و افزود: مصمم هستیم در هفته میراث فرهنگی نیز نمایشگاهی از اسکناس، تمبر و پاکت‌های پستی دوره قاجار را به نمایش بگذاریم.

نجارنژاد گفت: نمایشگاه لیتوگرافی پوشاک اقوام ایرانی از روز ‪ ۲۱‬بهمن افتتاح شد و تا ‪ ۳۰‬بهمن در اتاق اسناد کاخ صاحبقرانیه بر پاست و علاقه مندان می‌توانند از ساعت ‪ ۹‬تا ‪ ۱۷‬به جزء روزهای شنبه برای مشاهده آثار به این مکان مراجعه کنند

کد خبر 101485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز