گروه دانش – حمید ضیایی‌پرور: چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات این هفته با حضور مهندس رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر مسعود موحدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی و حدود 300نفر از اساتید،مدیران و کارشناسان حوزه‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات از بخش‌های دولتی و خصوصی در هتل المپیک تهران برگزار شد

 تجارت الکترونیک در فضای شبکه‌های نسل آینده موضوع اصلی این همایش بود؛

موضوعی که در سخنرانی‌ها و مقالاتی که ارائه شد مورد تجزیه و تحلیل مدیران و کارشناسان شرکت‌کننده قرار گرفت. همچنین در این کنفرانس از سوی وزیر ارتباطات خبر داده شد که همه دستگاه‌ها در برنامه پنجم باید پایگاه داده ملی داشته باشند.

نسل جدید شبکه‌های مخابرات زیربنای دولت الکترونیک

رئیس شورای سیاستگذاری چهارمین همایش ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: تجارت الکترونیک با دارا بودن پتانسیل‌ بالا در ارائه خدمات الکترونیکی و پیاده‌سازی دولت الکترونیک تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور و تسهیل روابط بین مردم و بنگاه‌ها دارد که در این میان شبکه‌های نسل جدید مخابراتی NGN نقش اصلی و زیربنایی را ایفا خواهند کرد.

مهندس ناصر یوسف پور با بیان اینکه چشم‌اندازهای گسترده‌ای در زمینه بهره‌گیری از شبکه‌های نسل آینده در دستور کار شرکت مخابرات ایران قرار دارد، اظهار داشت: با نگاهی دقیق به روند توسعه مخابرات در سطح دنیا و در ایران به وضوح حرکت آرام فناوری‌ها، تجهیزات مربوطه، سیاستگذاری‌ها و حتی علوم پایه مخابراتی به سمت شبکه‌های نسل جدید و مبتنی بر بسته و نیز محور شدن نرم‌افزار قابل درک است.

مهندس رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: از جمله اقدامات وزارت ارتباطات در توسعه زیرساخت‌ها، دسترسی به‌وسیله فیبر نوری است که یکی دیگر از راهبردهای وزارت ارتباطات در تحقق این هدف است. یکی از بحث‌های اساسی که در برنامه پنجم تهیه شده ایجاد پایگاه‌های ملی در بسیاری از دستگاه‌هاست.

این پایگاه‌های داده، ارتباط حوزه‌ها را با دیگر حوزه‌ها برقرار می‌کند و همه دستگاه‌ها در برنامه پنجم باید پایگاه داده ملی داشته باشند. مهندس تقی‌پور درخصوص کسب و کارهای مرتبط با تجارت الکترونیک به بازاریابی الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، سامانه کارت‌های هوشمند و ارتباط با مشتری اشاره کرد و گفت: تجارت الکترونیک یکی از حوزه‌هایی است که قادر به ایجاد مشاغل جایگزین است.

8 هزار میلیارد دلار تجارت الکترونیک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: هرچند این عدد با رقم مطلوب فاصله زیادی دارد اما در برنامه پنجم عدالت و پیشرفت مقرر شده 20 درصد تجارت داخلی و 30 درصد تجارت خارجی به‌صورت الکترونیکی انجام شود.

وی افزود: در مجموع میزان تجارت الکترونیکی در دنیا 8هزار و 104میلیارد دلار است که این رقم نشان می‌دهد در این حوزه در مقایسه با دنیا در ابتدای مسیر قرار داریم و برای کم کردن این فاصله انجام اقدامات زیادی لازم است.

جهش در فاوا

دکتر مسعود موحدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی هم گفت: براساس گزارش اتحادیه جهانی ارتباطات، ایران جزو 10 کشوری است که بیشترین جهش را در توسعه فاوا داشته و می‌توان گفت ایران در سال 2002 در بین 154 کشور به رتبه 92 و در سال 2007 به رتبه 78 ارتقا یافت ولی هنوز از نظر یکپارچگی و سازگاری با حوزه‌های استفاده از فناوری اطلاعات ما مشکل داریم.

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره به موضوع پرداخت الکترونیکی گفت: در سال 84 به ازای هر 100 نفر فقط 3/11 نفر تراکنش الکترونیکی مالی داشتیم که این رقم در سال 85 به 5/33 و در سال 87 به 77 رسید و پیش‌بینی  می‌شود که حجم تراکنش‌ها در سال 88 به 100هزار میلیارد ریال تراکنش الکترونیکی برسد.

آگاه‌سازی‌ عمومی

دکتر جعفر محمودی، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور هم گفت: آگاه‌سازی‌ عمومی و ترویج فرهنگ استفاده از تجارت الکترونیکی توسط مردم و به‌خصوص فعالان بازرگانی یکی از عوامل مؤثر در توسعه تجارت الکترونیکی است،

البته قبل از واردات تکنولوژی‌های نوین بایستی به بررسی ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن بپردازیم و زمینه ورود آگاهانه تکنولوژی‌های نوین را فراهم کنیم.

مهندس علی سپهری راد، دبیر این همایش نیز اظهار داشت: شبکه‌های نسل آینده از آن جنس تکنولوژی‌هایی است که درصورت عدم‌تبیین وجوه مثبت و منفی‌‌اش و عدم‌رفتار کارشناسانه به هنگام ورود و استقرار آن، کشور را با مصیبت‌ها و خسارت‌های فراوانی روبه‌رو خواهد کرد؛

خساراتی که نه تنها به بخش‌های اقتصادی بلکه به‌دلیل تعارض با فرهنگ و باورهای ارزشی کشور به حوزه فرهنگ عمومی و زندگی اجتماعی  مردم وارد می‌آورد.

کد خبر 101320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز