سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - شهره فرجی: دستگاه مخلوط کن، تخته برش و دستگاه یا سبد بخارپز بخشی از لوازمی هستند که بهتر است در هر آشپزخانه‌ای وجود داشته باشد.

هر آشپزخانه‌ای جهت تهیه غذاهای سالم بهتر است به چند وسیله ضروری مجهز باشد البته بالا بودن کیفیت این وسایل در تهیه غذا از اهمیت خاصی برخوردار است. [خانه‌تکانی را از آشپزخانه شروع کنید]

• دستگاه مخلوط کن

سعی کنید مخلوط ‌کنی را انتخاب کنید که موتور قوی داشته باشد. هر آشپزخانه‌ای بهتر است به این وسیله مجهز باشد تا بتوان غذاهای سالمی از جمله پوره انواع سوپ، سس‌های سالاد و آب میوه و سبزی‌جات را با آن تهیه کرد.

به هنگام خرید این وسیله مراقب باشید مخلوط کنی را انتخاب کنید که قسمت پارچ آن دارای شیشه‌ای مقاوم باشد تا بتوان آن را به راحتی درون ماشین ظرفشویی قرار داد .

• مجموعه منظم چاقوها

برای تهیه غذایی سالم و یهداشتی، سعی کنید آشپزخانه‌اتان حداقل به این سه نوع چاقو مجهز باشد:

1- چاقوی پوست‌کن

طول تیغه محکم این چاقو حدود 10- 8 سانتی‌متر است و برای پوست کندن میوه و سبزی‌جات به کار می‌رود.

2- چاقوی فرانسوی یا چاقوی سرآشپز

تیغه محکم این چاقو، بتدریج تا قسمت نوک، باریک می‌شود و برای خرد کردن سبزیجات
به‌کار می‌رود.

3- چاقوی دندانه‌دار 20 سانتی‌متری یا بلندتر

از این چاقو برای بریدن سبزی‌جات نرم مانند گوجه‌فرنگی و نیز برش نان استفاده می‌شود.

• تخته برش مقاوم

  تخته برش دارای جنس‌های مختلفی از جمله شیشه‌ای،‌ پلاستیکی و چوبی است و برای این‌که کدامیک از آن‌ها بهداشتی‌تر هستند و مکانی برای رشد باکتری‌ها نیستند تاکنون بحث‌های زیادی صورت گرفته است.

در اینجا، ‌صرفنظر از نوع تخته‌ای که انتخاب می‌کنید، سعی کنید، پس از هر بار استفاده، آن‌ها را خوب با آب داغ و صابون بشویید و اگر ترک برداشته یا دارای منافذی شدند بهتر است، آن‌ها را دور بریزید و به فکر خرید یک تخته دیگر باشید.

• دستگاه یا سبد بخار پز

تهیه یک دستگاه بخارپز و یا سبد پخاپز کاملا به نفع شماست و این روش پخت در میان دیگر روش‌ها از ارزش و کیفیت بالاتری برخوردار است، چراکه با استفاده از آن‌ها، علاوه بر حفظ مواد مغذی موجود در سبزی‌جات، شکل، رنگ و طعم آن‌ها نیز حفظ می‌شود.

• دفترچه روزنگار غذایی

طی یافته‌های اخیر، داشتن یک دفترچه روزنگار غذایی در آشپزخانه برای کاهش وزن و سلامتی کمک شایانی می‌کند.

طی تحقیقی که بزودی در مجله طب پیشگیری در آمریکا به چاپ و انتشار خواهد رسید، افرادی که روزانه، فرآورده‌های شیری استفاده نمی‌کنند،‌ به طور متوسط 4 کیلوگرم وزن، کم می‌کنند و افرادی که شش روز و یا بیشتر در هفته فرآورده‌های لبنی مصرف می‌کنند به طور متوسط 8 کیلوگرم از وزنشان کاسته خواهد شد.

با داشتن یک دفترچه روزنگار غذایی، می‌توانید هر آنچه در روز می‌خورید یا مواد غذایی که قرار است بخرید و یا دستور غذایی که می‌خواهید تهیه کنید را یادداشت کنید.

سعی کنید این دفترچه را در جایی از آشپزخانه قرار دهید که همیشه در دسترس باشد.

کد خبر 101146

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز