گروه محیط‌زیست – اسدافلاکی: مدیر ملی پروژه حفاظت از تنوع زیستی سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی از پیشرفت 40‌درصدی این پروژه خبر داد و گفت: برای نخستین‌بار در کشور، 2 طرح ارائه‌‌شده از سوی جوامع بومی، برای حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی به اجرا در می‌آید.

دکتر محمد فرحت، با اعلام این خبر به همشهری گفت: به‌رغم دشواری‌هایی که در طول اجرای پروژه با آن مواجه بودیم اما این پروژه دستاوردهای مطلوبی در پی داشته است.

برای نمونه، حضور مستمر کارشناسان و دست اندرکاران پروژه و تعامل آنها با جوامع محلی سبب شد برای نخستین بار طرح «ایجاد باغات گل سفید مشایخ» در عرصه‌ای به وسعت 200 هکتار از سوی اهالی روستای گل سفید مشایخ در چهارمحال‌وبختیاری و همچنین طرح «ایجاد باغات دره بلوط سیور» در عرصه‌ای به همان وسعت از سوی اهالی روستای سیور اصفهان تهیه و ارائه شود که برای تأمین اعتبار به تصویب کمیته فنی استان‌های ذیربط هم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مذکور سال آینده در قالب شرکت تعاونی تولیدی به اجرا در می‌آید و همه اهالی روستا در آن سهیم خواهند بود، افزود: این تجربه‌ای نو در کشور محسوب می‌شود و می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق در سایر روستاهای حاشیه جنگلی اجرا شود.

فرحت یکی از مشکلات عمده اجرای پروژه را، پیچیدگی و نوبودن آن عنوان کرد و گفت: همسوسازی حفاظت از تنوع زیستی با سایر بخش‌ها و دستگاه‌های اجرایی یکی از اهداف اصلی این طرح است که برای نخستین بار در کشور تجربه می‌شود به همین دلیل این مفهوم برای بسیاری از مسئولان مثل مدیران جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان جنگل‌ها و سازمان عشایری هنوز جا‌نیفتاده، اما زمینه تعامل فراهم آمده است.

به گفته وی، بنابه اظهار کارشناسان بین‌المللی، در سراسر دنیا 12‌پروژه مانند پروژه زاگرس دردست اجراست ؛‌اما این کارشناسان معتقدند با توجه به گستردگی پروژه که عرصه‌ای به مساحت 5/2 میلیون هکتار را در بر می‌گیرد مشکلات آن در مقایسه با پروژه‌های مشابه دوچندان است به‌ویژه کوچ عشایر، اجرای طرح‌های عمرانی فاقد ارزیابی واقعی زیست‌محیطی مانند جاده‌سازی‌ و گازرسانی در این عرصه‌ها بر مشکلات اجرای طرح افزوده است.

مدیر ملی پروژه حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی از دیگر مشکلات اجرای پروژه را کم‌اطلاعی دستگاه‌های مختلف و بخشی نگری در اجرای طرح‌های عمرانی دانست و گفت: 2 سال طول کشید تا با نشست‌های متعدد توانستیم اهداف طرح و ضرورت اجرای آن و همچنین نقشی را که اجرای این پروژه در توسعه پایدار و حفاظت از میراث طبیعی به‌خصوص در زاگرس می‌تواند ایفا کند برای مسئولان توجیه کنیم.

خوشبختانه در سطوح محلی، مدیریت مشارکتی در اجرای طرح‌های اجرایی از حمایت مسئولان برخوردار است که با توجه به استانی شدن بودجه، حمایت مسئولان محلی به‌ویژه استانداران باعث فراهم شدن تسهیلاتی در اجرای این پروژه شده است.

فرحت افزود: در سال‌83، سندی مبنی بر پشتیبانی و حمایت از این پروژه به امضای برخی وزرا رسید که با گذشت زمان و به‌منظور جلب حمایت مجدد، امسال تفاهمنامه‌ای تهیه شد که با امضای وزرای نیرو، جهاد کشاورزی، کشور و همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، پشتیبانی از این پروژه در سطح ملی مورد تأکید قرار می‌گیرد.

در واقع این تفاهمنامه تأکیدی بر اجرا و حمایت وزارتخانه‌ها از پروژه است و زمینه مناسب را برای همکاری و تعامل مدیران محلی با پروژه فراهم می‌سازد. علاوه براین تفاهمنامه دیگری برای همکاری و تعامل میان سازمان محیط‌زیست و استانداران در دست تهیه است که با توجه به استانی شدن بودجه، امضای این تفاهمنامه مشکلات احتمالی تأمین اعتبار را رفع می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی که تقریباً تمامی استان چهارمحال‌و‌بختیاری، مناطق وسیعی از استان کهگیلویه‌‌و‌‌بویراحمد، بخش عمده اقلید و مرودشت در استان فارس و سمیرم در استان اصفهان را در بر می‌گیرد از طریق سرمایه‌گذاری مشترک سازمان حفاظت محیط‌زیست و تسهیلات محیط‌زیست جهانی و با همکاری برنامه عمران ملل متحد در تهران و ذینفعان ملی پروژه، زیر نظر مستقیم معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در دست اجراست.

فاز اجرایی پروژه که با 2‌ سال تاخیر در سال ‌2007 و با اعتباری معادل 10‌میلیارد تومان آغاز شده، سال ‌2012 به پایان می‌رسد. 40‌درصد از اعتبارات پروژه توسط نهادهای بین‌المللی، 43‌درصد توسط سازمان محیط‌زیست (‌مرجع ملی پروژه) و 17‌درصد توسط ذینفعان تأمین می‌شود.

به گفته مدیر ملی این پروژه تاکنون 2‌میلیارد تومان از اعتبارات تخصیص یافته هزینه شده و پروژه بیش از 40‌درصد پیشرفت داشته است.

کد خبر 100777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز