همشهری آنلاین: یک نرم‌افزار جدید به زودی به متخصصان قلب این امکان را خواهد داد که تصاویر سه‌بعدی از شریان‌های کورنری قلب بیماران در دست داشته باشند و بیماران قلبی را بهتر درمان کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس بررسی که نتایج آن ژورنال انجمن قلب آمریکا، مجله Circulation، منتشر شده است،‌ ،‌این تکنولوژی، که به تازگی برای اولین بار بر روی بیماران مورد آزمایش قرار گرفته است،‌هنوز در مراحل مقدماتی آزمایش قرار دارد.

 جان کارول، استاد پزشکی و رئیس بخش کاردیولوژی مداخله‌ای در بخش بیماری‌های قلب در دانشگاه کلرادو در این باره گفت:‌"این تکنولوژی بسیار هیجان‌انگیز است و نویدهای بزرگی را در پی دارد."

این تکنولوژی جدید به پزشکن امکان می‌دهد که به طور دقیق‌تر و به سرعت، طول، الگوی شاخه‌دهی و زوایای شریان‌های قلب و نیز هر انسدادی را ارزیابی کنند.

آنها همچنین می‌توانند از طریق کاتتر - یک لوله باریک -  قرار داده شده در شریان ران پای فرد و هدایت آن بالا به سمت قلب می‌توان ماده حاجب را به درون گردش خون تزریق کرد، تا در جریان این کاتتریزاسیون قلبی تصاویر سایه‌ای از رگ‌های قلب به دست آید.

به گفته این پژوهشگران گرچه این شیوه از همان سیستم‌های موجود اشعه ایکس استفاده می‌کند، این نرم‌افزار جدید می‌تواند نیاز به گرفتن چندین تصویر را کاهش دهد و بنابراین، قرارگیری بیماران در معرض پرتوتابی و ماده حاجب را کاهش داد، و در عین حال زمانی را که پزشکان لازم دارند که این تصاویر را تجزیه و تحلیل کنند، کاهش می‌دهد.

پژوهشگران تصاویر دوبعدی استاندارد را با تصاویر سه بعدی به طور خودکار تولیدشده از سیستم‌ شریان کورونری قلب را در 23 بیمار مقایسه کردند.

کارول توضیح داد: "این برای اولین بار است که از شیوه در انسان استفاده  شده است. قدم بعدی این است که این شیوه را در چندین مرکز در اطراف جهان مورد آزمایش قرار گیرد. به علاوه ما به طور رسمی آزمایش خواهیم کرد تا تاثیر آن را بر مراقبت بالینی ببینیم."

بیماری‌های قلبی-عروقی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است و بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه مسئول 17 میلیون مرگ در سال است.

کد خبر 100427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز