چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - مریم دری‌منش: لوتار هربرت ماتیوس در تاریخ ۲۱ مارس سال ۱۹۶۱ در ارلانگن آلمان به دنیا آمد.

لوتار ماتیوس
  • فعالیت باشگاهی

ماتیوس فوتبال را در تیم اف. ث. هرتسوگنارش آغاز کرد. از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ نیز در بوندس‌لیگا و باشگاه بوروسیا مونشن گلادباخ بازی می‌کرد. اوج دوران فعالیت باشگاهی‌اش سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ و نیز ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰ در بایرن مونیخ، و ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ در اینتر میلان ایتالیا بود. وی در سال ۲۰۰۰ هم در تیم نیویورک نیوجرسی مترواستار آمریکا مشغول بازی بود.

در فصل ۰۵/۲۰۰۴ در بازگشت کوتاهی به میادین یک بازی  برای لکوموتیو لایپزیگ انجام داد.

  • فعالیت ملی

ماتیوس از سال ۱۹۸۰ تا  ۲۰۰۰ ابتدا به عنوان هافبک و سپس به عنوان لیبرو ۱۵۰ بار پیراهن تیم ملی آلمان را به تن کرد و ۲۳ گل نیز وارد دروازه حریفان کرد.

وی در جام ملت‌های سال ۱۹۸۰ اروپا که در ایتالیا برگزار می‌شد، حضور داشت و با این تیم با پیروزی ۲ بر ۱ مقابل بلژیک در دیدار فینال به قهرمانی اروپا رسید. البته او در آن جام فقط در یک بازی به میدان آمد و آن هم اولین بازی ملی‌اش بود که در دور مقدماتی در مقابل هلند با خطایی که روی "جانی رپ" انجام داده و یک پنالتی به حریف داد، از زمین اخراج شد. البته آن بازی در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ به سود آلمان به پایان رسید.  

وی همچنین در دو جام جهانی ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ با تیم ملی کشورش به نایب قهرمانی جهان رسید. او در جام جهانی ۸۶ در تمام بازی‌های جام حضور داشت و در دیدار یک هشتم نهایی در مقابل مغرب با گلی که در دقیقه ۸۸ از روی یک ضربه ایستگاهی وارد دروازه تیم مقابل کرد، آلمان را به برتری رساند.

او در سال ۱۹۹۰ به عنوان کاپیتان تیم ملی آلمان به قهرمانی جام جهانی ایتالیا رسید. در این جام نیز در تمام بازی‌ها شرکت داشت، سه گل در دور مقدماتی زد و گل پیروزی‌بخش تیمش را هم در برابر چکسلواکی از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند. تیم آلمان در فینال این رقابت‌ها در رم با یک گل آرژانتین را شکست داد.

در آوریل سال ۱۹۹۲ به دلیل مصدومیت نتوانست در جام ملت‌های اروپا حاضر شود.
پس از پارگی زردپی آشیل که در جریان یک دیدار دوستانه مقابل آرمینیا بیله‌فلد در ۲۵ ژانویه ۱۹۹۵ اتفاق افتاد، مدت زیادی نتوانست بازی کند و تازه در زمان جام ملت‌های ۱۹۹۶ اروپا که به تیم ملی هم دعوت نشد، دوباره بهبود پیدا کرد. او با برتی فوگتس، ‌ سرمربی آن زمان تیم ملی اختلاف داشت و مدعی بود که وی به یورگن کلینزمان، کاپیتان تیم ملی بیش از همه اعتماد دارد. در همان زمان در بایرن مونیخ هم بین ماتیوس و کلینزمان و نیز قبل از آن در اینتر میلان اختلاف شدیدی وجود داشت. ماتیوس در تابستان سال ۱۹۹۶ در روزنامه "بیلد" خاطراتی سری منتشر کرد که مسائل داخلی بایرن مونیخ و به‌خصوص کلینزمان را در آن آشکار می‌ساخت. این کار سبب برکناری ماتیوس از سمت کاپیتانی تیم بایرن شد. در دو فصل بعد از آن دوباره وی به آمادگی قبلی‌اش دست یافت و یکی از بعترین بازیکنان بوندس‌لیگا شد.

 پس از این که ماتیاس زامر به دلیل مصدومیت نتوانست به دعوت سرمربی تیم ملی برای حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ پاسخ مثبت دهد، کمی قبل از شروع جام، ‌ برتی فوگتس از ماتیوس برای بازی در تیم ملی دعوت کرد. اما با توجه به نتایج ضعیف تیم ملی در جام جهانی، برتی فوگتس برکنار و اریش ریبک جانشین وی شد و او هم ماتیوس را متقاعد کرد که به حضورش در تیم ملی ادامه دهد.

درست قبل از جام ملت‌های ۲۰۰۰ اروپا، ماتیوس اعلام کرد که پس از جام از تیم ملی کناره‌گیری خواهد کرد. بعد از حذف ناگوار تیم ملی، وی با انتقاد شدید رسانه‌ها مواجه شد. آخرین بازی مرحله گروهی در برابر پرتغال آخرین بازی ملی او بود. به این ترتیب وی ۲۰ سال و بیش از هر ملی‌پوش دیگری در تیم ملی بوده و تاکنون هم تنها فوتبالیست آلمانی است که در ۵ جام جهانی شرکت داشته است.

  • فعالیت به عنوان مربی

ماتیوس از فصل ۰۲/۲۰۰۱ به کار مربیگری مشغول است.

  • راپید وین اتریش

اولین تیم او به عنوان مربی اس. کا. راپیدوین بود (۶ سپتامبر ۲۰۰۱ تا ۱۰ مه ۲۰۰۲). با این تیم وینی رده هشتم جدول لیگ فوتبال اتریش را به دست آورد، ‌ بدترین رده از زمان تاسیس این باشگاه اتریشی در سال ۱۹۱۱. بلافاصله بعد از آن به دلیل اظارات علنی‌اش  علیه باشگاه از این تیم اخراج شد، بدون این که باقی‌مانده دستمزدش پرداخت شود. تلاش‌های او هم برای گرفتن دستمزد و مزایایش که مبلغی حدود ۲ میلیون یورو می‌شد، به جای نرسید.

  • پارتیزان بلگراد صربستان

تیم بعدی وی اف. کا. پارتیزان بلگراد بود (۲۲ دسامبر ۲۰۰۲ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳). او این تیم را به قهرمانی لیگ کشور صربستان- مونته‌نگرو رساند و توانست این تیم را به لیگ قهرمانان اروپا برساند.

  • تیم ملی مجارستان

از ۱ ژانویه ۲۰۰۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۵ سرمربی تیم ملی فوتبال مجارستان بود. در این زمان توانست به  موفقیت قابل توجهی دست یابد. مجارستان موفق شد در یک دیدار به مناسبت پنجاهمین سالگرد فینال جام جهانی ۱۹۵۴ در برن، در ۶ ژوئن ۲۰۰۴ در کایزرزلاترن با دو گل تیم ملی آلمان را شکست دهد. اما در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان با قرار گرفتن در یک گروه سخت از راه‌یابی به جام بازماندند.

سال ۲۰۰۵ ماتیوس به عنوان مربی تیم آماتور بوروسیا بانانا در شبکه تلویزیونی RTL ۲ مشغول کار شد.

  • پاراننزه برزیل

از فوریه سال ۲۰۰۶ به مدت کوتاهی هدایت باشگاه برزیلی اتلتیکو پاراننزه را به عهده گرفت و پس از حدود یک ماه به دلایل خانوادگی در حین مرخصی در اروپا، استعفایش را اعلام کرد. کمی پیش از آن به دلیل توهین به یک داور، ‌با جریمه شکست ۳ بر ۰ تیمش مواجه شده بود.

  • ردبول سالزبورگ اتریش

در ماه مه سال ۲۰۰۶ قراردادی با ردبول سالزبورگ امضاء کرد و به عنوان دستیار سرمربی این تیم، ‌ جووانی تراپاتونی به کار مشغول شد که در این باشگاه هم در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۷ به سبب اختلاف نظر با هیئت مدیره، فعالیتش پایان یافت.  

  • مکابی نتانیای اسرائیل

در اواسط ماه آوریل سال ۲۰۰۸ قراردادی دوساله با باشگاه دسته ولی مکابی نتانیا از اسرائیل به امضاء رساند و از ماه ژولای همان سال کارش را شروع کرد. در پایان ماه آوریل سال ۲۰۰۹ باشگاه اعلام کرد که قرارداد ماتیوس را که تا سال ۲۰۱۰ اعتبار دارد، در پایان فصل فسخ می‌کند. دلیل آن هم شرایط اقتصادی باشگاه اعلام شد.

در ژوئن سال ۲۰۰۹ باشگاه مجارستانی فهروار اعلام کرد که قراردادی دو ساله با امکان تمدید برای سومین سال به ماتیوس پیشنهاد کرده است. در عین حال پیشنهادی از ریسینگ کلوب آولاندای آرژانتین هم دریافت کرد که نتوانست با هیچ‌یک از آنها قرارداد ببندد.

  • زندگی شخصی

ماتیوس سه فرزیند دارد، دو دختر از اولین ازدواجش با سیلویا (۱۹۹۲ – ۱۹۸۱) و یک پسر از ازدواج دومش با لولیتا مورنا (۱۹۹۹ – ۱۹۹۴). در نوامبر سال ۲۰۰۳ با ماریانا کاستیچ صرب ازدواج کرد و در پایان ماه نوامبر ۲۰۰۷ طلاقش از وی را اعلام کرد. مدتی بعد از آن در اول ژانویه ۲۰۰۹ با کریستینا یلیانا چدوینوا از اوکراین که ۲۶ سال هم از خودش کوچک‌تر بود ازدواج کرد و درژانویه ۲۰۱۰ از وی جدا شد. این چهارمین ازدواج وی بود.

  • موفقیت‌ها

باشگاهی:

قهرمان باشگاه‌های آلمان (۷ بار) : ۸۵/۱۹۸۴، ۸۶/۱۹۸۵، ۸۷/۱۹۸۶، ۹۴/۱۹۹۳، ۹۷/۱۹۹۶، ۹۹/۱۹۹۸، ۲۰۰۰/۱۹۹۹ با بایرن مونیخ
قهرمان باشگاه‌های ایتالیا (۱ بار) : ۸۹/۱۹۸۸ با اینتر میلان
قهرمان جام حذفی آلمان (۲ بار) : ۸۶/۱۹۸۵، ۹۸/۱۹۹۷ با بایرن مونیخ
قهرمان سوپرجام آلمان (۱ بار) : ۱۹۸۷ با بایرن مونیخ
قهرمان جام اتحادیه آلمان (۳ بار) : ۱۹۹۷، ۱۹۹۸، ۱۹۹۹ با بایرن مونیخ
قهرمان جام فوجی (۲ بار) : ۱۹۹۴، ۱۹۹۵ با بایرن مونیخ
قهرمان سوپر جام ایتالیا (۱ بار) : ۱۹۸۹ با اینتر میلان
قهرمان جام یوفا (۲ بار) : ۹۱/۱۹۹۰ با اینتر میلان، ۹۶/۱۹۹۵ با بایرن مونیخ
نایب قهرمان جام یوفا (۱ بار) : ۸۰/۱۹۷۹ با بوروسیا مونشن گلادباخ
نایب قهرمان لیگ قهرمانان اروپا (۲ بار) : ۸۷/۱۹۸۶، ۹۹/۱۹۹۸

تیم ملی:

قهرمان جهان: ۱۹۹۰
نایب قهرمان جهان: ۱۹۸۲، ۱۹۸۶
قهرمان اروپا: ۱۹۸۰

  • افتخارات شخصی

مرد سال فوتبال جهان به عنوان تنها فوتبالیست آلمانی: ۱۹۹۰، ۱۹۹۱
مرد سال فوتبال اروپا: ۱۹۹۰
مرد سال فوتبال آلمان: ۱۹۹۰، ۱۹۹۹
دریافت نشان لیاقت ایالت بایرن: ۲۰۰۱
عضویت در فیفا ۱۰۰
عضو فهرست ۱۲۵ فوتبالیست برتر زنده دنیا: ۲۰۰۴

  • رکوردها

از ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۳ رکورددار بازی ملی در تیم ملی آلمان است، وی در این تاریخ با ۱۰۴ بازی، رکورد قبلی را که در دست فرانتس بکن‌بائر بود، شکست. در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۰۰ با انجام ۱۴۴ بازی ملی، به رکورد اروپایی توماس راولی رسید و تا ۲۲ آگوست سال ۲۰۰۷ با ۱۵۰ بازی، رکورددار بازی ملی در اروپا بود. اما مارتین ریم از استونی رکورد وی را شکست.
تا ۱۸ ژوئن سال ۲۰۰۵ با زدن ۸ گل پنالتی بهترین گلزن محوطه جریمه تیم ملی آلمان بود که رکورد وی را میشائیل بالاک در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۵ شکست.

ماتیوس در ۵ دوره جام جهانی شرکت داشته و با حضور در ۲۵ بازی در جام جهانی رکورددار می‌باشد. اما پائولو مالدینی با ۲۲۱۷ دقیقه حضور در بازی‌های جام جهانی، رکورد ۲۰۵۲ دقیقه‌ای وی را شکست.

او تاکنون مسن‌ترین بازیکنی است که در تیم ملی آلمان بازی کرده است. او در آخرین بازی ملی‌اش ۳۹ سال سن داشت. به علاوه با ۳۸ سال و ۱۲۸ روز سن، مسن‌ترین گلزن تیم ملی نیز می‌باشد. وی آخرین گل خود را در ۲۸ ژولای سال ۱۹۹۹ در جام کنفدراسیون‌ها در مکزیک در مقابل نیوزیلند که به برد ۲ بر ۰ منجر شد، به ثمر رساند.

کد خبر 100209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز