پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۲۵ - Mar 8, 2007
رئيس جمهوري:
امتيازات عده اي قطع شد
اعتراض مي كنند
گروه سياسي- محمود احمدي نژاد با اشاره به برخي انتقادات از دولت گفت: چون جلوي دوستان عده اي گرفته و امتيازات ويژه قطع شده و نمي توانند با يك تلفن 50 ميليارد به فلان گروه بدهند، اعتراضاتي به وجود آمده است. البته ما در اول راهيم و در مقابل اين گونه اعمال خواهيم ايستاد.
رئيس جمهوري كه سه شنبه شب در كنگره
امام حسين ( ع) و عاشورا در محل تالار وزارت كشور سخن مي گفت، اظهار داشت: كساني كه به مردم اجازه تأسيس بقالي نمي دادند و فروشگاه زنجيره اي دولتي تأسيس مي كردند و در دوران مديريت خود معتقد به اقتصاد تماماً دولتي بودند، حالا مدعي عدم اجراي اصل 44 شده اند.
وي تأكيد كرد: با تدبير، استحكام و برنامه ، اجراي سياست هاي اصل 44 را جلو مي بريم.
احمدي نژاد به كارنامه دولتهاي گذشته در توجه به خصوصي سازي اشاره كرد و گفت: در طي 14، 15 سال قبل هم اجازه واگذاري بخش هاي دولتي داده بودند كه در مجموع 3500 ميليارد تومان واگذار شد كه بسياري از آنها نيز با رابطه و بي ضابطه بود و با يك پنجم و يك هشتم قيمت به صورت قسطي فروخته مي شد و حتي پول كارگران را نمي دادند.
رئيس جمهوري اضافه كرد: آنها كه اين طور مديريت كردند مدعي مي شوند كه اصل 44 اجرا نمي شود در حالي كه در طول يك سال حدود 2600 ميليارد تومان واگذار كرديم كه 2300 ميليارد تومان آن به صورت سهام عدالت و 300 ميليارد تومان آن در بورس فروخته شده و پول آن در خزانه است.
رئيس شوراي عالي اقتصاد با اشاره به اهميت سياست هاي كلي اصل 44 گفت: سياست هاي اصل 44 مقدمه يك انقلاب اقتصادي است و ما هم اين اصول را با تدبير و برنامه پيش مي بريم.
به گزارش مهر، وي با اشاره به اين كه دولت نهم اولين دولتي است كه ممنوعيت توسعه سرمايه گذاري را تصويب كرد، يادآور شد: در همان دوران گذشته، سرمايه گذاري جديد دولتي 500 برابر ميزان واگذاري بوده است.
احمدي نژاد تصريح كرد: وقتي اين كار ريشه يابي مي شود مي بينيم كه با رابطه، اين واگذاري ها صورت گرفته است و كساني كه اين گونه كار كرده اند، مدعي ما شده اند و مي گويند اصل 44 اجرا نمي شود.
رئيس جمهوري افزود: در طي يك سال گذشته حدود 2 هزار و 600 ميليارد تومان از سهام كارخانجات دولتي به مردم واگذار شده كه 2 هزار و 300 ميليارد آن تحت پوشش سهام عدالت به خانواده هاي ضعيف و كم درآمد واگذار شده و 300 ميليارد مابقي در بورس فروخته شده و مبلغ آن به خزانه واريز شده است.
ايرنا هم گزارش داد، احمدي نژاد تصريح كرد: امروز متأسفانه زماني كه دولت مي خواهد به شهر يا روستايي آب آشاميدني برساند برخي معتقدند كه اين امر توقع افراد را بالا مي برد و برخلاف علم اقتصاد است ولي دولت نهم نوكر مردم است و از چنين علم اقتصادي بيزار است.
پيش از سخنان رئيس جمهور غلامرضا آقا زاده رئيس سازمان انرژي اتمي به ايراد سخن پرداخت و روند برنامه هاي هسته اي كشور را تشريح كرد.
بدون توجه به نام ها
محمود احمدي نژاد ظهر ديروز در ديدار شركت كنندگان در همايش رايزنان و نمايندگان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ناتواني مكتب هاي ساخته دست بشر در تأمين سعادت انسان ها و پايان دوره مناسبات حاكم بعد از جنگ دوم جهاني به سركردگي آمريكا تأكيد كرد: بايد بدون توجه به نام ها و به دور از تعصبات خشك همه انسان ها را با آرمان هاي فطري و الهي به عنوان راهكار دستيابي به سعادت آشنا كرد.

در صورت پايان يافتن دخالت شوراي امنيت
سلطانيه: شبهه  ها را برطرف مي كنيم
016650.jpg
گروه سياسي- نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي ايران اعلام كرد: در صورت پايان گرفتن  دخالت شوراي امنيت، شك و شبهه  ها درباره فعاليت هاي هسته اي خود را برطرف خواهيم كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، علي اصغر سلطانيه در بيانيه اي  تأكيد كرد: ايران حاضر است در صورت عدم دخالت شوراي امنيت براي رفع مسائل حل نشده با آژانس بين المللي انرژي اتمي مذاكره كند. در اين بيانيه همچنين تصريح شده كه ايران حاضر است مذاكراتي سازنده را انجام دهد.
در شرايطي كه بيانيه ايران روز سه شنبه در شوراي حكام به گردش درآمد، كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد روز گذشته با انتشار بيانيه اي تاكيد كردند كه از همكاريهاي فني آژانس با كشورها نبايد بهره برداري سياسي شود.
ادامه نشست هاي 1+5
پنجمين دور نشست هاي گروه 1+5 سه شنبه شب به منظور بررسي تحريم هاي جديد عليه ايران كه شامل تحريم تسليحاتي و ممنوعيت سفر است، در حالي پايان يافت كه نمايندگان اين گروه هنوز تدوين پيش نويس قطعنامه جديد تحريم ها عليه ايران را آغاز نكرده اند.
همچنين در جريان اين نشست امير جونزپري، نماينده انگليس در سازمان ملل گزارشي را از اجزا و عناصر قطعنامه جديد تحريم ها در اختيار 10 عضو غير دائم شوراي امنيت قرار داد.
پري اين تحريم ها را افزايش تدريجي تحريم هاي ماه دسامبر دانست و گفت: درها براي بازگشت ايران به ميز مذاكره در صورت همراهي تهران با درخواست جامعه بين المللي مبني بر تعليق غني سازي اورانيوم همچنان باز است.
خبرگزاري مهر گزارش داد پس از نشست سه شنبه شب كه دومين نشست نمايندگان گروه 1+5 در نيويورك بود وانگ گوانگيا، نماينده چين تصريح كرد كه آنها هنوز تدوين پيش نويس جديد را آغاز نكرده اند.
از سوي ديگر، ديپلماتهاي غربي شب گذشته اعلام كردند كه بعيد است پنج عضو دائم شوراي امنيت به علاوه آلمان تا چند روز آينده بر سر پيش نويس قطعنامه جديد تحريم ها به توافق برسند.
در همين راستا آلخاندرو ولف، سفير فعلي آمريكا در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: طرفين به توافق هايي كلي دست يافته اند اما خيلي زود است كه بگوييم به توافق كامل رسيده ايم. توماس ماتوسك، سفير آلمان در سازمان ملل پيش از اين با اذعان به محدوديت هاي برخورد اقتصادي با ايران گفته بود: ما نمي خواهيم به شركت هاي كوچك و متوسط  خود صدمه بزنيم، بنابراين بايد قطعنامه را به شكلي تنظيم كنيم كه بتوانيم پيامي را منتقل كنيم.

كمك 200 ميليون ريالي رهبر انقلاب به نيازمندان و مستمندان
گروه سياسي- همزمان با هفته احسان و نيكوكاري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي مبلغ 200 ميليون ريال به نيازمندان و مستمندان كمك كردند.
همزمان با هفته احسان و نيكوكاري، محمود احمدي نژاد هم با اختصاص مبلغ 150 ميليون ريال، در جشن نيكوكاري امسال مشاركت كرد.

ولايتي: نگران اوضاع يمن هستيم
گروه سياسي- مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل با تاكيد بر برقراري صلح و آرامش در جهان اسلام، اظهار داشت: ما نگران اوضاع يمن هستيم زيرا عوامل تفرقه افكن ميان مسلمانان شيعه و سني در عراق درصدد ايجاد تفرقه و درگيري ميان مسلمانان يمن هستند.
عبدالقادرباجمال وزير امور خارجه  جمهوري يمن بعد از روز ديروز با علي اكبر ولايتي ديدار و پيام كتبي علي عبدالله صالح رئيس جمهوري يمن خطاب به مقام معظم رهبري را تسليم وي كرد. ولايتي با اشاره به تلاش آمريكا و اسرائيل در ايجاد تفرقه ميان مسلمانان جهان افزود: حضرت آيت الله خامنه اي ولي امر مسلمين همواره بر برقراري وحدت ميان شيعه و سني تاكيد مي كنند.
در اين ديدار عبدالقادرباجمال وزير امور خارجه يمن با تاكيد بر وجود مواضع مشترك ميان دو كشور در مورد مسائل مختلف منطقه اي و جهاني، اظهار داشت: دولت و ملت يمن از ديدگاه ها و اقدامات حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در مورد برقراري وحدت در جهان اسلام قدرداني مي كنند.
وي ضمن ارائه گزارشي از اوضاع داخلي يمن، افزود: دولت يمن تمام تلاش خود را براي برقراري وحدت ميان مذاهب اسلامي در اين كشور بكار گرفته است اما عوامل خارجي درصدد ايجاد تفرقه هستند.

از خانه ملت
حداد عادل: با تغيير ساعت رسمي موافقم
گروه سياسي - رئيس مجلس شوراي اسلامي تغيير ساعت رسمي كشور را به معناي استفاده بيشتر از روشنايي روز براي اشتغال در نيمه اول سال دانست و گفت: اين امر در مصرف برق هم صرفه جويي هايي را به دنبال دارد و در بسياري از كشورها هم متداول است.
غلامعلي حداد عادل كه ديروز در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، ضمن اعلام موافقت خود با اين امر تصريح كرد مجلس تصميمي در اين خصوص اتخاذ نكرده اما نمايندگان نظرات خود را به گوش دولت رسانده اند.
تغيير روش
وي تصريح كرد اگر كشورهاي موسوم به 1+5 و به خصوص آمريكا درصدد اين باشند كه با تصويب قطعنامه هاي بعدي، فشار خود را بر ايران افزايش دهند مجلس شرايط را تغيير داده و تصميم ديگري را اتخاذ مي كند.
غلامعلي حداد عادل كه در آخرين كنفرانس مطبوعاتي خود در سال 85 سخن مي گفت افزود: عضويت در آژانس را به صورت يك شركت دوجانبه مي دانيم و اگر اين حضور به معناي محروم شدن ما از حقوق مان باشد در مقابل اعمال زور تغيير روش خواهيم داد ولي فعلاً قطع رابطه با آژانس به تصويب مجلس نرسيده است.
فرار جزايري
حداد عادل در ادامه شهرام جزايري را نماد فساد اقتصادي كشور در چند سال گذشته دانست و خبر فرار او را تكان دهنده خواند. وي گفت: فرار جزايري زحمات چند سال گذشته مبارزه نظام با مفاسد اقتصادي را تحت تأثير قرار داد.
تجمع معلمان
رئيس مجلس در ادامه ضمن اذعان به وجود مشكلات معيشتي معلمان، اين مشكلات را تنها منحصر به معلمان ندانست و گفت:  در ابتداي مجلس هفتم بودجه آموزش و پرورش 4300 ميليارد تومان بوده ولي الان 7700 است و ميانگين حقوق معلمان از 236 هزار تومان به 337 هزار افزايش يافته است.
وي با بيان اين كه اين ميزان هنوز جاي افزايش دارد گفت: يكي از اهداف ما از پيگيري نظام هماهنگ پرداخت، افزايش حقوق هاي پايين به ويژه معلمان است و ايرادهاي شوراي نگهبان شكلي بوده و ما راه همكاري با آنها را به خوبي مي دانيم. حتي اين كه راه مجمع تشخيص هم وجود دارد و راه بسته نيست.
تب مسكن
نماينده تهران افزود: دولت امسال تحت عنوان تبصره 6، يك بسته قانوني براي حل مشكل مسكن در بودجه گنجانده و مجلس هم از اين امر استقبال مي كند. البته تب داغ مسكن پس از جلسه مجلس با وزير مسكن تا حدودي فروكش كرده است. وي همچنين يكي از امتيارات بودجه 86 را توجه ويژه دولت و مجلس به پرداخت بدهي هاي دولت به بانك ها دانست.
انتقاد از دانشگاه آزاد
حداد عادل در پايان خود را منتقد دانشگاه آزاد دانست و گفت: اين دانشگاه كيفيت را پابه پاي كميت توسعه نداده است و بايد اجازه دهيم انتقادها هم از آن بيان شود اما برخورد سياسي با اين دانشگاه را نيز درست نمي دانم. وي افزود: ظرفيت دانشگاه هاي دولتي در حال حاضر براي تحت پوشش قرار دادن تمام متقاضيان كافي نيست و بايد چنين نهادهايي وجود داشته باشد اما اين بدان معنا نيست كه دانشگاه آزاد نبايد مورد نظارت باشد.
در حاشيه كنفرانس مطبوعاتي حداد
* رئيس مجلس در ابتداي جلسه درگذشت رسول ملاقلي پور را تسليت گفت.
* حداد عادل در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران گفت: عيدي خود را به مبلغ 175 هزار تومان از دانشگاه دريافت كرده ام چرا كه من از مجلس حقوق نمي گيرم و به عنوان استاد دانشگاه از آنجا حقوق خود را دريافت مي كنم.
* حداد با اشاره به تجمع سه شنبه معلمان جلوي مجلس گفت: برخي اوقات در اين تجمع ها شعارهايي كه بوي نامهرباني دارد داده مي شود اما اين امر از مهرباني مجلس نسبت به معلمان نمي كاهد.
در راهروهاي مجلس
* 35 نماينده مجلس درخصوص ممانعت از تصميم پرهزينه، دردسرساز و غيركارشناسي در جابه جايي محل نمايشگاه بين المللي كتاب و تفكيك بخش داخلي و خارجي آن به وزير فرهنگ و ارشاد تذكر دادند. عدم اجراي بند ه‍ تبصره 19 قانون بودجه 85 مبني بر خروج شركت ها و مؤسسات دولتي از تهران به شهرستان ها و واردات برنج پاكستاني با تخفيف 45 درصدي سود بازرگاني از ديگر موضوعات مهم ديروز بود كه مورد تذكر نمايندگان قرار گرفت.
* علي دايي مربي و بازيكن تيم سايپا پس از حكم كميته انضباطي فدراسيون فوتبال مبني بر محروميت چهار جلسه اي وي، روز گذشته به دعوت تعدادي از نمايندگان در مجلس حاضر شد و علاوه بر حضور در برخي از مجامع و فراكسيون هاي نمايندگان، دقايقي را نيز در جايگاه تماشاچيان مجلس حاضر شد. وي علت حضور خود را ديدار با نمايندگان آذري مجلس عنوان كرد و گفت: در خارج از مجلس نيز با نمايندگان ارتباط دارد.

گزيده ها
دولت: محمود احمدي نژاد در جلسه روز گذشته هيات وزيران با اشاره به فرارسيدن ايام پايان سال و عيد نوروز، بر لزوم تلاش و برنامه ريزي دقيق براي تامين هر چه بيشتر رفاه و امنيت مردم در آغاز سال جديد توسط دستگاههاي ذي ربط به ويژه وزارتخانه هاي كشور و بازرگاني تاكيد و ابراز اميدواري كرد: با برنامه ريزيهاي صورت گرفته و تلاش پليس راه و نيروهاي امداد امسال نيز شاهد كاهش حوادث جاده اي باشيم.
مجمع تشخيص مصلحت نظام: اكبرهاشمي رفسنجاني در ديدار خالد مشعل، رييس دفتر سياسي جنبش حماس بر حمايت و پشتيباني جمهوري اسلامي ايران از همكاري گروه هاي مختلف فلسطيني و تشكيل دولت وحدت ملي بر اساس حفظ اصول و مصالح ملت فلسطين تاكيد كرد.
سياست خارجي: سازمان جاسوسي اسرائيل(موساد) و سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) با همكاري يكديگر، اقدام به ربودن تبعه ايراني در تركيه كرده اند. به گزارش مهر، روزنامه  هاآرتص در شماره سه شنبه خود با بيان اين مطلب نوشت: در پي پخش خبر دست داشتن موساد در اين آدم ربايي، رژيم صهيونيستي به تمام سفارتخانه هاي خود در سراسر جهان دستور داده تا اقدامات امنيتي را افزايش دهند.
رياست جمهوري: محمد ناصر سقاي بي ريا ، مشاور رئيس جمهور در امور روحانيت گفت: احمدي نژاد، فردا به قم رفته و با مراجع تقليد و بزرگان حوزه علميه قم ديدار مي كند.
وزارت خارجه: سخنگوي وزارت امور خارجه شهادت و مجروح شدن تعداد زيادي از زوار اربعين حسيني را يك حركت تروريستي و مغاير با اصول و ارزش هاي اسلامي قلمداد و آن را به شدت محكوم كرد. به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، سيد محمد علي حسيني همچنين ضمن اظهار تأسف از سقوط هواپيماي اندونزي با مردم و دولت اندونزي ابراز همدردي كرد.
سياست خارجي: يك مقام مسئول درباره صدور حكم بازداشت پنج تن از مقامات ايراني توسط اينترپل كه به ادعاي صهيونيست ها در انفجار مقر يهوديان آرژانتين (آميا) دخالت داشته اند گفت: اين اقدام كاملا سياسي و سناريوي جديد عليه جمهوري اسلامي ايران است. وي افزود: مسايل مطروحه توسط اينترپل ماهيت سياسي دارد و از ابتدا ايران مخالف سياسي كردن اين قضيه بوده است. اين مقام مسئول درباره موضع گيري كشورمان درقبال اين اقدام اينترپل گفت: ايران دوست دارد كه حقايق با ماهيت حقوقي خود كاملا براي جهانيان روشن شود و در اين چارچوب آمادگي دارد مساعدت متقابل داشته باشد، در عين حال درخواست داريم صدمات وارده ناشي از رفتار مقامات آرژانتيني جبران گردد.

سيد محمد خاتمي:
معيارهاي مردم سالاري بايد تقويت شود
گروه سياسي - سيدمحمد خاتمي گفت: مردم سالاري سازگار با دين براي كشوري چون ايران مطلوب است بنابراين بايد كوشيد تا معيارهاي قانون مردم سالاري در كشور تقويت شود.
رئيس بنياد باران در ديدار منتخبين پنجمين كنگره حزب جوانان ايران اسلامي، تاكيد كرد: پايه اصلي جامعه مدني تشكل هاي غيردولتي (مردم نهاد) هستند كه بايد تقويت شوند و بر آنها اعتماد كرد.
به گزارش روابط عمومي بنياد باران،خاتمي همچنين با بررسي جايگاه حزب، عوامل تقويت كننده و موانع آن، فعاليت حزبي را يك ضرورت انكارناپذير براي كشورهايي نظير ايران توصيف و تاكيد كرد: اين امر با موانع و مشكلاتي روبروست.
وي با بيان اين پرسش كه آيا تعدد بيش از حد احزاب مفيد است ؟ اضافه كرد: هر چه تعدد بيشتر باشد، رقابت ايجاد و فضاي بهتري فراهم مي شود البته گاهي حكومتها تعدد احزاب و روزنامه ها را خوب نمي دانند كه اين تصور بسيار وحشتناك است.

اميل لحود در گفت وگو با همشهري:
اختلاف افكني ميان مسلمانان خدمت
به دشمنان است
گروه سياسي- اميل لحود در گفت وگو با همشهري با تاكيد بر اين نكته كه هرگونه دامن زدن به اختلاف ميان شيعيان و اهل تسنن به سود هيچ كشور عربي نيست تصريح كرد: اختلاف افكني ميان مسلمانان خدمت به دشمنان خارجي است.
رئيس جمهوري لبنان با اشاره به تلاش دشمنان براي ايجاد تفرقه ميان مسلمانان آن را در راستاي طرح خاورميانه جديد دانست و افزود: مي توانيم تصويري از اجراي اين طرح را در عراق مشاهده كنيم.
وي به طرح تضعيف لبنان طي سالها و ماههاي اخير اشاره و خاطرنشان كرد: توانمندي لبنان وابسته به همبستگي و يكپارچگي همه بخش ها و طيف هاي تشكيل دهنده ملت آن است .لحود به كشورهاي عربي و اسلامي هشدار داد كه اگر دچار اختلافات دروني شوند، اسرائيل در منطقه قوي ترين خواهد ماند و در عوض آن كشورها بايد تنها سرگرم  مسائل و مشكلات داخلي خود باشند.
رئيس جمهوري لبنان درباره نگاهش به دبيركل حزب الله لبنان گفت: كسي كه فرزند خود را در راه كشورش فدا كند مورد احترام همگان قرار مي گيرد و اين احساسي است كه همه لبناني ها نسبت به نصرالله دارند. متن كامل گفت وگو با اميل لحود رئيس جمهوري را در ويژه نامه نوروزي همشهري كه هفته آينده منتشر مي شود، بخوانيد.

تركيب هيأت ايراني
در اجلاس بغداد
گروه سياسي- وزيرخارجه با اشاره به قطعي شدن حضور ايران در كنفرانس بغداد گفت: هيأت ايراني با هدف كمك به دولت و مردم عراق به رياست عباس عراقچي، معاون حقوقي و بين المللي وزارت خارجه در اجلاس همسايگان عراق در بغداد شركت خواهد كرد.
منوچهر متكي در جريان نشست خبري مشترك با احمدبن سعيد جعفر، وزيرخارجه  كومور كه مهر خبر آن را منتشركرد، افزود: تلاش هيأت جمهوري اسلامي در كنار رايزني با ديگر هيأت ها به ويژه همسايگان عراق اين است كه راههاي كمك به دولت عراق در برقراري امنيت، در اين كشور شناسايي و اعلام شود، بدون اينكه در تصميم سازي هاي داخلي عراق كه به دولت آن كشور مربوط است، بخواهيم دخالت كنيم.
وزير خارجه همچنين با اشاره به اينكه 96 تا 97 درصد كار نيروگاه بوشهر به اتمام رسيده و اين نيروگاه آماده  افتتاح است،گفت: در مسائل مالي ميان سازمان انرژي اتمي ايران و همتاي روس و شركتي كه پيمانكار نيروگاه است، پرداخت هاي جمهوري اسلامي ايران جلوتر از ميزان توافق شده است بنابراين هيچ مشكل مالي ميان ايران و روسيه وجود ندارد.

گزارش
ترجمه: نيلوفر قديري
نامزد ساختار شكن انتخابات فرانسه
در فرانسه سال۲۰۰۷ انتخابات است. بحث هاي انتخاباتي در اين كشور از مدتي پيش شروع شده و اكنون دو رقيب اصلي اين رقابت هم چهره نشان داده اند. اين دو رقيب سگولن رويال، سوسياليست و نيكولاي ساركوزي راست گرا هستند. رويال به خاطر زن بودن و اينكه در فرانسه سنتي پا به عرصه رقابت انتخابات گذاشته و قصد ورود به كاخ اليزه را دارد بسيار مورد توجه قرار گرفته است. بعضي در داخل فرانسه مي گويند تنها نكته قابل توجه و مهم درباره خانم رويال در اين انتخابات زن بودن اوست و به غير از اين حرف و نكته تازه اي وجود ندارد. اما ساركوزي وزير كشور كنوني كه از مدت ها پيش با قرار گرفتن در برابر ژاك شيراك خود را به عنوان كانديداي رياست جمهوري مطرح كرده بود، در صورت به قدرت رسيدن حكومتي متفاوت از دولت چندين ساله شيراك را رهبري خواهد كرد. ساركوزي اخيراً كتابي را روانه بازار كرده با عنوان مشاهده . در اين كتاب كه بخشي از آن نوعي زندگي نامه است، او الگوهايي را براي حكومت ارائه كرده كه نوعي تقليد صرف از الگوي رهبري آمريكايي است. در مقدمه اين كتاب او آمريكا را بزرگترين دموكراسي در دنيا لقب داده و نوشته است: اگر در مقام انتخاب بودم به جامعه آمريكا احساس نزديكي بيشتري مي كردم تا هر جامعه ديگر در دنيا.
در فرانسه از زمان دوگل تا ژاك شيراك، ضد آمريكايي بودن از دكترين هاي اصلي سياست خارجي رهبران بوده است. به همين دليل است كه سخنان ساركوزي اين چنين به گوش فرانسوي ها و حتي آمريكايي ها ناآشنا و تعجب آور است. او نه تنها وعده فصل جديدي از روابط با آمريكا را داده بلكه از نزديكي با اسراييل خبر داده و هر گونه انعطاف در برابر برنامه هسته اي ايران و قدرت نمايي هاي روسيه و چين را رد كرده است. ساختارشكني او تنها به سياست خارجي محدود نمي شود و در حوزه مسائل داخلي هم با انتقاد از فرهنگ كاري فرانسوي ها كه در آن كار بدون ارزش است، جلوگيري از ثروتمند شدن اعضاي جامعه را باعث فقير شدن همه جامعه دانسته است.
از آنجا كه مردم فرانسه از حكومت 12 ساله شيراك پير خسته شده اند و تشنه برنامه جديدي هستند، شايد ساركوزي مجبور است اين چنين ساختار شكني كند و متفاوت سخن بگويد. ساركوزي در يكي از مصاحبه هايش از استاد قديمي اش يعني شيراك نه به خاطر سياست ها و دستاوردهايش بلكه به خاطر ويژگي هاي شخصي  قدرداني كرد و او را به خاطر انرژي، شخصيت تأثيرگذار و توان مقابله با مشكلات ستود. به اين ترتيب با وجود نزديكي حزبي، ساركوزي هيچ جايي براي اينكه راي دهندگان او را با ميراث شيراك ارزيابي كنند باقي نگذاشته است. اما با وجود انتقاد شديد ساركوزي از شيوه ها و سياست هاي يك دهه گذشته در فرانسه كه او آن را سوء مديريت خوانده است، به هر حال او در اين سال ها بخشي از اين دولت و حكومت بوده و اتفاقاً به عنوان وزير كشور بخش مهمي را هم به خود اختصاص داده  است. ساركوزي اكنون سه دهه است كه در صحنه سياست فرانسه فعال است. با اين حال اكنون در فرانسه فصل انتخابات است و مردم براي باور كردن وعده هاي انتخاباتي ريز و درشت آماده هستند. اما هنوز معلوم نيست كه فرانسه براي پذيرفتن رهبري تا اين اندازه متفاوت همچون ساركوزي آمادگي دارد يا نه.
نيويورك / 5 مارس

آمريكا از پذيرفتن مهاجران عراقي سر باز مي زند
پارادوكس آمريكايي
در حالي كه خشونت هاي 4 سال گذشته عراق براي صدها هزار تن از مردم اين كشور راهي جز مهاجرت باقي نگذاشته است، ايالات متحده به عنوان آغاز كننده جنگ عراق از پذيرش مسئوليت هاي خود در قبال آوارگان عراقي خودداري مي كند.
مطلب زير يادداشتي پيرامون وضعيت آوارگان عراقي است كه در آخرين شماره هفته نامه تايم منتشر شده بود.
ترجمه: رضا سادات
016623.jpg
جنگ عراق نزديك به چهار ميليون تن از مردم اين كشور را آواره كرده و در روندي كه نهادهاي بين المللي از آن به عنوان سريع ترين بحران مهاجرتي در حال شكل گيري در جهان ياد مي كنند تاكنون حدود دو ميليون نفر از عراقي ها در نتيجه جنگ از اين كشور گريخته اند.
آنچنان كه در گزارش هاي اخير سازمان ملل متحد آمده بار ناشي از اين مهاجرت جمعي بيشتر به كشورهاي همسايه عراق چون سوريه، اردن و ايران، كه بيشترين ميزان عراقي هاي جلاي وطن كرده را جذب كرده اند تحميل شده است، اما تبعات جنگ عراق در فراسوي خاورميانه، در جاهايي كه به ظاهردور به نظر مي رسند هم احساس مي شود. به عنوان نمونه از سال 2005 تاكنون سوئد پذيراي بيش از يازده هزار عراقي بوده است.
اين درحالي است كه ايالات متحده رغبتي به گشودن مرزهاي خود به روي عراقي ها ندارد و در سال 2005 ميلادي تنها 18 تن و در سال 2006 براساس آمار اعلام شده 202 آواره عراقي را پذيرا بوده است. ماه فوريه بود كه وزارت امور خارجه (آمريكا) اعلام كرد براي بيش از هفت هزار عراقي ويزاي ورود به ايالات متحده صادر مي كند و از تمهيدات انديشيده شده براي آن دسته از عراقي هايي كه با دولت ايالات متحده همكاري دارند، پرده برداشت.
با اين حال اين تعداد تنها بخش كوچكي از عراقي هايي را شامل مي شود كه در جست وجوي مفري براي مهاجرت هستند. هرچند دولت جورج بوش، رئيس جمهور ايالات متحده پيشنهاد تامين حدود يك سوم از بودجه شصت ميليون دلاري كه سازمان ملل متحد براي سامان دادن امور مهاجران عراقي نياز دارد را مطرح كرده اما متحدان اروپايي و عرب آمريكا بر اين  باور هستند كه واشنگتن بايد سهم به مراتب بيشتري از اين هزينه را كه ناشي از جنگي است كه آمريكا به راه انداخته، متقبل شوند.
مقامات آمريكايي مي گويند پشتيباني از روند مهاجرت عراقي ها، فرار مغزها از اين كشور را تسريع مي كند. در عين حال به اين نكته اشاره دارند كه صدور مجوز مهاجرت تعداد زيادي از اعراب به ايالات متحده به نگراني هاي موجود در بين برخي آمريكايي ها كه ممكن است در اين پروسه تروريست ها هم بتوانند به داخل قلمرو آمريكا رسوخ كنند، دامن مي زند. اين ادعا درحالي  مطرح مي شود كه پناهندگان بيش از هر گروه ديگري از مهاجران تحت نظارت قرار مي گيرند.
منتقدان بوش اعتقاد دارند مهم ترين دليل واشنگتن براي تعلل در پذيرش پناهجويان عراقي اين است كه چنين اقدامي به منزله اقرار به شكست در عراق خواهد بود.
هارولد كو، استاد دانشكده حقوق دانشگاه ييل و دستيار پيشين وزارت امور خارجه در زمينه دموكراسي، حقوق بشر و نيروي كار مي گويد: اگر ايالات متحده رژيم پذيرش فعالانه اي را براي اعطاي ويزا به پناهجويان عراقي تدوين كند اين به منزله اقرار دولت به توخالي بودن شعارهايي خواهد بود كه از افزايش امنيت و ثبات عراق در آينده اي نزديك حكايت دارد.
ايالات متحده پيش از اين نيز هميشه نسبت به پناهجويان واكنش سردي داشته است. در ضمن جنگ دوم جهاني گوردل  هال، وزير امور خارجه وقت ايالات متحده از پذيرش مهاجران اروپايي خودداري كرد و سي سال بعد ايالات متحده ناظر بحراني بود كه پيش از فروپاشي دولت ويتنام در سال 1975 در حال شكل گيري بود. بخشي از اين بي تفاوتي به دليل مخالفت 54 درصد آمريكايي ها با پذيرش ويتنامي هايي بود كه از ترس كمونيست ها از كشورشان مي گريختند.
در هر دو مورد رهبران ايالات متحده چنين استدلال كردند كه منافع ملي آمريكا بر مسئوليت هاي اخلاقي رحجان دارد اما در عراق اتخاذ موضعي متعادل تر در قبال پناهجويان در راستاي منافع گسترده تر ايالات متحده قرار مي گيرد.
اين تبليغي خوب در جهان خواهد بود، جايي كه وجهه ايالات متحده نيازمند صيقلي مجدد است. اين اقدام ابزاري مناسب براي مقابله با يكي از علل ريشه اي تروريسم يعني بي ثباتي منطقه اي ناشي از مهاجرت جمعي خواهد بود و در همين حين بستري براي گفت وگو با ايران و سوريه، كه آمريكا براي اعاده ثبات به عراق به كمك شان نيازمند است فراهم مي آورد. كشورهايي كه دولت بوش به رغم توصيه گروه تحقيق عراق از گفت وگو با آن ها اجتناب ورزيده است.
كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه ايالات متحده گام اول را براي تعامل با اين كشورها با اعلام اين كه آمريكا در گفت وگوهاي ماه آينده پيرامون آينده عراق كه با حضور نمايندگي از ايران و سوريه برگزار مي شود، مشاركت خواهد كرد در عمل برداشته است.
تلاش براي حل و فصل بحران پناهجويان مي تواند بهترين فرصت دولت بوش براي مرمت بخشي از لطماتي باشد كه جنگ عراق به وجهه ايالات متحده وارد آورده است.
كنگره پس از سقوط سايگون تحت فشار افكار عمومي به تعهدات خود در قبال پناهجويان ويتنامي عمل كرد و با اعطاي وجوهي در قالب برنامه كمك به پناهجويان به كشورهايي چون تايلند و لائوس سعي كرد ضمن ارتقاي مراودات با اين كشورها از مشكلات پناهجويان هندوچيني بكاهد.

خبر
ادامه طرح ادعاهاي روسيه
درباره نيروگاه بوشهر
گروه سياسي- در حالي كه رايزني ها درباره برنامه هسته اي ايران در شوراي امنيت، شوراي حكام و اتحاديه اروپا ادامه دارد، چندي است كه اخباري مبني بر احتمال عدم همكاري روسيه در تكميل نيروگاه اتمي بوشهر به  گوش مي رسد.
سخنگوي شركت روسي پيمانكار ساخت نيروگاه بوشهر روز گذشته به خبرگزاري روسي ايتارتاس گفت: درصورت عدم پرداخت به موقع دستمزد كاركنان روسي از سوي ايران، روسيه كاركنانش را براي تكميل نيروگاه هسته اي بوشهر اعزام نخواهد كرد.به گزارش ايسنا، سخنگوي شركت اتمزتروا اكسپورت همچنين تصريح كرد: به اين ترتيب تحويل سوخت نيروگاه بوشهر نيز به تأخير خواهد افتاد. روسيه طبق توافقي كه سپتامبر گذشته به امضاي طرفين رسيد بايد در ماه جاري سوخت هسته اي را به نيروگاه بوشهر ارسال كند.
اين در حاليست كه آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي سه شنبه شب ضمن اعلام خبر آغاز ساخت اولين نيروگاه هسته اي ساخت ايران گفت: كشورهايي با بدقولي هاي متناوب سعي كردند روند دستيابي ايران را به دانش هسته اي به تعويق بيندازند اما با باور كردن اين امر كه ما مي توانيم، اين حركت بزرگ در كشور اتفاق افتاد و امروز ايران جزو كشورهاي اتمي دنيا است.درهمين حال به گزارش ايرنا روزگذشته يك هيات ايراني پس ازدرخواست شركت روسي براي بحث وگفت وگوپيرامون تامين سرمايه پروژه نيروگاه بوشهر به مسكو سفركرد. اين شركت درخواست كرده است به منظوررفع اختلافات درنحوه پرداخت، ايران يك قرارداد اصلاحي را امضا كند.
تلاش  آمريكا براي بهبود روابط  با ايران

ايرنا : نيكلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريكا در جمع اعضاي كميته سياست خارجي مجلس نمايندگان اين   كشور تصريح كرد: واشنگتن تمامي تلاش خود را براي بهتر كردن روابط با ايران به كار مي گيرد ولي اين امر بدون تغيير در سياست هاي تهران امكان پذير نيست.
وي افزود: آمريكا متعهد به يافتن راه حل ديپلماتيك در قبال ايران است و اين شيوه نياز به صبوري و استقامت دارد. برنز، مدعي شد: كاندوليزا رايس در ماه  ژوئن ????به ايران فرصتي استثنايي داد تا دركنار روسيه، چين و سايركشورهاي اروپايي مذاكراتي مستقيم با واشنگتن داشته باشند به شرط اينكه غني سازي را بصورت قابل تأييد معلق كرده و با آژانس بين المللي انرژي اتمي همكاري كند. معاون وزير خارجه آمريكا با اشاره به اينكه اين پيشنهاد هنوز هم روي ميز است ادعاكرد: حدود سه دهه است كه با ايدئولوژي ضد آمريكايي در جهان روبرو هستيم كه براي همه دولت هاي آمريكا از زمان كارتر تا به حال نگراني هايي ايجاد كرده ولي اين نگراني ها هرگز به اندازه نگراني امروز ما نسبت به سياست هاي ايران نبوده و تا اين حد فوريت نداشته است.
وزير دفاع هفته آينده به دمشق سفر مي كند
مهر: وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در راس يك هيأت عالي رتبه دفاعي- سياسي به دعوت رسمي سپهبد حسن توركماني، وزير دفاع سوريه هفته آينده عازم دمشق خواهد شد.
سردار سرتيپ مصطفي محمد نجار و هيأت همراه در جريان اين سفر با مقام هاي عالي رتبه دفاعي سياسي كشور سوريه ديدار و گفت وگو خواهند كرد.گسترش و تعميق همكاري هاي دفاعي ميان دو كشور و تبادل نظر درباره مسائل منطقه اي و بين المللي از جمله اهداف سفر وزير دفاع كشورمان به سوريه است.

سياست خارجي اروپا در قبال برنامه هسته اي ايران از چه الگويي پيروي مي كند
بازگشت به دوران جنگ سرد
روابط كنوني اروپا و آمريكا تداعي كننده تا ثير پذيري اروپاي غربي از ايالات متحده در دوران جنگ سرد است
محسن پيريايي
016584.jpg
از منظر رهيافت هاي پست مدرن و از جمله سازه انگاري عواملي چون ساختار نظام بين الملل، متغير مستقل و عمده در شكل دهي به سياست خارجي كشورها محسوب نمي شوند و عوامل معنوي قدرت بيش از ديگر علل و عوامل در تداوم و تغيير رفتار خارجي بازيگران سياسي مؤثر مي باشند.سازه انگاران بر تأثير عقايد، هنجارها و انتظارات عمده بر مبناي ارزش هاي مشترك بر رفتار بازيگران تأكيد دارند و ضمن اصالت بخشيدن به عقايد و ارتباط آن با منافع بازيگران سياسي معتقدند كه هويت و فرهنگ، هنجارهاي رفتاري پذيرفته شده اي را ايجاد مي نمايند.
از نگاه سازه انگاران، هنجار يك اثر سازنده دارد كه اهداف را مشروع كرده و در نهايت، منافع بازيگران را تعريف مي كند. سازه انگاران معتقدند افزايش تعاملات ميان جوامع گوناگون و تعاملات دروني آنها به تدريج و طي يك فرآيند آموزش اجتماعي مي تواند به ايجاد درك يكساني از واقعيت ها در جامعه منجر شده و همين مسأله به بازتعريف منافع بينجامد.
از سوي ديگر آنان بر اين باورند كه تضاد هويتي عامل اصلي اختلاف ميان بازيگران سياسي و به خصوص دولت ها مي باشد و اين تضاد هويتي است كه باعث شكل گيري آنارشي در نظام بين الملل مي شود. آنها تأكيد مي كنند كه اقدام دولت ها به وسيله هنجارها هدايت مي شود و هنجارها به طور منطقي از منافع بازيگران پيروي نمي كنند بلكه اين هنجارها هستند كه تقدم دارند.
رفتار كشورهاي اروپايي چه به طور منفرد و چه در قالب اتحاديه اروپا در حوزه سياست خارجي از زمان شكل گيري جنگ سرد و وابستگي اروپاي غربي به ايالات متحده به شدت متأثر از رويكردهاي آمريكا بوده و به نظر نمي رسد اين همسويي تنها با وابستگي اقتصادي اروپا به آمريكا پس از پايان جنگ دوم جهاني و اجراي طرح مارشال آغاز شده باشد، چرا كه اصولاً  حركت اروپاي غربي به سمت ايالات متحده نوعي همسويي هنجاري بر مبناي اصول ليبراليسم بوده و حكايت از يكساني هويت دو سوي اقيانوس اطلس دارد.
چنانچه در مقام تعيين مصداق براي همسويي سياست خارجي اروپا و آمريكا برآييم مي توانيم به روند تعامل اروپا با ايران پس از انقلاب اشاره و تأكيد كنيم كه رفتار كشورهاي اروپايي با برنامه هسته اي ايران، وابستگي اروپا به آمريكا را بيش از پيش نمايان ساخته است.
تا اوائل دهه 1990 حضور اتحاديه اروپا در قالب يك عملكرد واحد در عرصه مسائل سياسي و به ويژه مسائل دفاعي و امنيتي بين المللي بسيار كمر نگ بود. يكي از علل عمده اين موضوع، مسأله رويارويي شرق و غرب بود كه اروپا را مجبور مي كرد تحت مراقبت و وابستگي يكي از دو بلوك قدرت باقي بماند. به عبارت ديگر در زمان جنگ سرد اروپا در قالب يك اتحاديه هماهنگ حضور چندان مستقلي در عرصه سياست خارجي نداشت و سياست خارجي كشورهاي اروپايي تحت نفوذ يكي از ابرقدرت هاي شرق و غرب قرار گرفته بود. عواملي چون پايان جنگ سرد، وحدت آلمان، بحران خليج فارس، بحران بالكان و شكل گيري معاهدات ماستريخت و آمستردام موجب شد تا اروپا براي فعال شدن در عرصه سياست خارجي اهتمام دوچنداني را به كار گيرد و در چنين فضايي طرح موضوع هسته اي ايران از نگاه اروپا فرصتي مناسب براي پايان دادن به انفعال چند دهه اي اروپا در نظام بين الملل بود.
اتحاديه اروپا تلاش كرد تا واكنش در برابر برنامه هسته اي ايران را به عنوان نمايش پايبندي خود به استراتژي مقابله با گسترش سلاح هاي هسته اي مطرح كند. رهبران اروپايي تأكيد داشتند كه مسأله هسته اي ايران بايد با رهبري ديپلماسي اروپا حل و فصل شود، چرا كه اين موضوع مي توانست نشان دهنده اهتمام اروپا به برطرف كردن چالش هاي مرتبط با موضوع گسترش سلاح هاي هسته اي باشد و اروپا را به عنوان بازيگري فعال در عرصه بين المللي پس از پايان دوران انفعال آن در عرصه سياست خارجي، معرفي نمايد.
در همين راستا زماني كه ايران در مسير تقابل با سياست هاي ايالات متحده روند تعامل با اتحاديه اروپا را درارتباط با پرونده هسته اي خود در پيش گرفته بود شوراي اروپا در دسامبر 2003 (3 ماه پس از نشست تهران كه منجر به موافقت ايران با امضاي پروتكل الحاقي شد) استراتژي مبارزه با گسترش سلاح هاي هسته اي را تدوين كرد كه بر اساس آن اشاعه سلاح هاي اتمي به عنوان يكي از اصلي ترين تهديدات بر ضد امنيت اروپا در نظر گرفته شده بود.
با اندكي تأمل مي توان دريافت كه تمركز سياست خارجي اروپا بر موضوع تكثير و گسترش سلاح هاي هسته اي دقيقاً  به معناي تلاش اروپا براي كمك گرفتن از موضوع هسته اي ايران در جهت پايان دادن به دهه هاي انفعال آن در عرصه سياست خارجي و خارج شدن از زير سايه ايالات متحده بود، حال آن كه تحولات بعدي در عمل چنين چيزي را نشان نمي داد.
زماني كه ايران در واكنش به درخواست كشورهاي اروپايي مبني بر تعليق دائمي غني سازي اورانيوم و پس از ارسال نامه وزيران خارجه اتحاديه اروپا به رئيس شوراي اروپا مبني بر موفق نبودن مذاكرات با ايران در مارس 2005 ،اعلام كرد به تعليق داوطلبانه فعاليت تأسيسات هسته اي خود پايان خواهد داد، مواضع اروپا كه پيش از آن نوعي تفاوت تاكتيكي را با مواضع ايالات متحده نشان مي داد با چرخشي محسوس مواجه شد.
روند نزديك شدن مواضع اروپا به آمريكا در قبال برنامه هسته اي ايران كه در حال حاضر به بهترين شكل قابل مشاهده است نه تنها حكايت از شكست اروپا در خارج شدن از حالت انفعالي دوران جنگ سرد در حوزه سياست خارجي دارد بلكه تداعي كننده نظر سازه انگاراني است كه تأكيد مي كنند هنجارها و ارزش هاي مشترك موجب نزديكي بازيگران عرصه بين الملل به يكديگر و البته شكل گيري تضاد هويتي ميان بازيگران مختلف اين عرصه مي شود.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   سياسي   |  
|  سلامت   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |