چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۲۰۶ - Feb 14, 2007
هشدار جدي كارشناسان به تحريف هاي تاريخي
افتخارات مان نصيب همسايگان نشود
013947.jpg
گروه ادب و هنر- در حالي كه كشورهاي مجاور ايران، به سرعت و با علاقه مندي زياد، براي تصاحب بزرگان ادبيات فارسي ايران در تلاشند، از مسئولان فرهنگي كشور، اقدام ويژه اي ديده نمي شود.
نام گذاري خيابان هاي شهر مزار شريف افغانستان با اسامي معناداري چون ابوعلي سيناي بلخي و ناصرخسرو قبادياني بلخي كه در هفته هاي گذشته صورت گرفت، يكي از اين تلاش ها هستند. اما مسئولان افغانستان كه در شرايط فعلي به شدت نيازمند هويت بخشي به كشور در حال بازسازي شان هستند، به اين امر اكتفا نكرده اند. حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان، كميسيون 40نفره اي را براي برگزاري سمينار بين المللي علمي- تحقيقاتي براي گراميداشت شخصيت علمي و فرهنگي مولانا تشكيل داده است، در حالي كه با وجود نام گذاري سال جاري به نام مولانا، هيچ اقدام عملي قابل توجهي صورت نگرفته است.
از سوي ديگر، بخش عربي شبكه بي بي سي نيز حدود يك ماه پيش، ابن سينا را دانشمند عرب معرفي كرده بود كه تنها به چند واكنش رسانه اي معدود در ايران منجر شد؛ غلامرضا اعواني، رئيس انجمن حكمت و فلسفه ايران در گفت وگو با ايسنا گفت: اين گونه سخنان صددر صد باطل است و ما ايراني ها بايد در اين موارد بسيار هوشيار باشيم.
علاوه بر اعواني، غلامحسين ابراهيمي ديناني نيز در واكنش به ابن سيناي عرب گفت: ابن سينا اهل بخارا، مركز زبان فارسي بوده و زبان مادري اش نيز فارسي است، پس او به هيچ وجه نمي تواند عرب باشد. اما واكنش رسمي، جدي و پيگيرانه مقامات ايران، نه تنها ابن سيناي عرب را جدي نگرفت، بلكه در طول 10 روز گذشته، ابن سيناي افغاني را نيز ناديده گرفت. عماد افروغ مي گويد: اين كه كشورهاي ديگر، بزرگان مملكت ما را بزرگ بدارند، باعث خوشحالي است، اما بايد به تحريف واكنش نشان داد. آنها بايد به طور جدي با واكنش جدي ما مواجه شوند و حتي كارشان به شكايت بينجامد.
افروغ درباره توجه مسئولان كشور به بزرگان ايراني و هويت فرهنگي كشور مي گويد: به اعتقاد من در اين سال ها نسبت به اين موضوع غفلت صورت گرفته و به عمد هم بوده است. اين غفلت به نام توجه دولت به اقتصاد و معيشت مردم صورت گرفته و در واقع، فضاي كشور ما بيش از حد اقتصاد زده است.
رئيس كميسيون فرهنگي مجلس ادامه مي دهد:  نمي گويم تاكنون به اين مسايل بي توجهي كامل شده است، ولي بايد بيش از اين ها باشد و حركت هايي كه تاكنون صورت گرفته، قابل قبول نيست. افروغ با اشاره به پيگيري مجلس در زمينه برگزاري مراسم بزرگداشت مولانا، مي گويد: تا جايي كه من مي دانم كميته اي در وزارت ارشاد تشكيل شده و جلساتي نيز دارند.
اين كميته حاصل تذكر افروغ در صحن علني مجلس به وزارت علوم است كه بيش از پنج ماه پيش صورت گرفت. در آن ايام، تذكر افروغ با اين مضمون كه چرا در شرايطي كه مصر، افغانستان، تركيه و... در حال برگزاري مراسم مختلف براي بزرگداشت مولانا هستند، مسئولان ايران هيچ اقدامي نمي كنند؟ واكنش وزير علوم و نماينده ايران در يونسكو را برانگيخت و سرانجام كميته اي براي اقدام در اين زمينه تشكيل شد. حالا، در شرايطي كه تنها نزديك به يك ماه به پايان سال 85 مانده است، افروغ پاسخ گفتن به اين پرسش را كه واقعاً چه اقدام عملي تاكنون انجام شده است؟ وظيفه مسئولان وزارت ارشاد و علوم مي داند.محمد حسين جعفريان شاعر مي گويد: در آينده خواهيم ديد كه اگر ما حركتمان كند باشد، ديري نخواهد گذشت كه به عنوان مثال افغان ها به عنوان يكي از همسايگان فارسي زبان ما نماينده شعر فارسي در دنيا شوند.

برگزيدگان بخش جنبي جشنواره  فيلم فجر معرفي شدند
013950.jpg
گروه ادب و هنر- در مراسم اهداي جوايز بخش جنبي جشنواره فيلم فجر دو فيلم ميناي شهر خاموش و خون بازي بيشترين جوايز را از سازمانها، نهادها و وزارتخانه ها گرفتند.
مراسم اهداي جوايز بخش تجلي اراده ملي دوشنبه شب در سالن اريكه ايرانيان برگزار شد و پس از ميناي شهرخاموش و خون بازي ، دست هاي خالي ،  اخراجي ها و پا برهنه در بهشت هر يك برنده سه جايزه از نهادهاي مختلف شدند.
در اين مراسم دفتر امور بانوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جايزه اش را به فيلم روز بر مي آيد به كارگرداني بيژن ميرباقري اهدا و قوه قضاييه نيز از مريلا زارعي براي بازي در فيلم  دست هاي خالي تقدير كرد. زارعي پس از دريافت جايزه اش گفت: من به عنوان يكي از معترضين به داوري جشنواره فيلم فجر به نمايندگي گروه توليد فيلم كه به واقع دست خالي به خانه رفت و ديده نشد، اين جايزه را دريافت مي كنم.
ناجي هنر قفل ساز را به خاطر نقش مثبت پليس در آن برگزيد و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت هم جوايزي را به سه فيلم پابرهنه در بهشت ، آرامش در ميان مردگان و همچنين پاداش سكوت به عنوان فيلم اول داد.
روز باران به عنوان فيلم برگزيده جشنواره روستا معرفي شد .ده نمكي پس از برگزيده شدن اخراجي ها از سوي مؤسسه گل آقا گفت: طنز را از مرحوم صابري ياد گرفتم گرچه در قطب سياسي ديگري كار مي كرديم و ايشان در صفحات مجله شان عليه ما كاريكاتور مي كشيدند و ما هم در صفحات نشريه مان عليه دوستان ايشان مي نوشتيم.ولي هر چه مي گذرد جالي خالي اش را احساس مي كنم و اگر بود، كاريكاتور خوبي از جشنواره مي كشيد. بالاخره يكي بايد باشد كه سر به سر اين مسئولان بگذارد.
دو فيلم خون بازي و اخراجي ها برگزيده مؤسسه آموزش و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي بودند و مترو هم سنتوري ، قفل ساز و ساعت 25 را برگزيد. ابوالقاسم طالبي بعد از دريافت جايزه اش گفت: اسم فيلم ما دست هاي خالي است، اما دست ما خالي نيست و مي گوييم در مقابل ائمه حق دست ما خالي است. اما در مقابل مديران ضعيف دستمان باز است. كيومرث پوراحمد نيز گفت:من در سالي سيمرغ بهترين فيلمنامه را گرفتم و در جواب خبرنگاري كه پرسيده بود به حق تان رسيديد گفتم: مگر سرگردنه است كه حق بگيريم. من هم اعتراض دارم و مي گويم در جشنواره آينده 685 سيمرغ جور كنيد تا همه به حق شان برسند! سازمان مالياتي كشور با اهدا 30 سكه به اميرشهاب رضويان فيلم ميناي شهر خاموش را برگزيد. مجمع فيلم و عكس دانشجويان كشور هم در اين مراسم سه برگزيده معرفي كرد و جوايزي را به فيلم هاي خون بازي ، پابرهنه در بهشت و فيلمنامه  ميناي شهر خاموش اهدا كرد. پا برهنه در بهشت برگزيده ستاد احيا امر به معروف و نهي از منكر بود و مديريت هنري ارتش جمهوري اسلامي نيز به فيلم روز سوم و عبدالرضا اكبري بازيگر فيلم اخراجي ها جايزه داد. در پايان اين مراسم عليرضا رضاداد در سخنان كوتاهي اظهار داشت: حرف هايي داشتم كه آقاي جلوه گفتند امشب آنها را مطرح نمي كنم اما از آقاي لطيفي و خانم بني اعتماد خواهش مي كنم يك نمايش اختصاصي براي دو فيلم روز سوم و خون بازي بگذارند،سالن آن را هم من فراهم مي كنم، تا خانم زارعي يك بار ديگر با دقت بازي باران كوثري را كه سيمرغ گرفتند ببينند و بعد قضاوت كند حق داشته است يا نه.

افزايش 50 درصدي اعتبارات هنري استان ها در سال 86
بيرجند- خبرنگار همشهري: معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: مجموع اعتبارات هنري امسال 110 ميليارد ريال بود كه پيش بيني مي شود در سال آينده 10 درصد رشد داشته باشد.
محمدحسن ايماني در مراسم بهره برداري از سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي و هنري بيرجند افزود: با توجه به رشد اعتبارات، سهم استان ها در سال آينده بيش از 50 درصد نسبت به امسال افزايش مي يابد.
وي اعتبار پيش بيني شده استان ها در حوزه معاونت هنري اين وزارتخانه را 30ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: ميزان جذب اين اعتبار بستگي به فعاليت فرهنگي و هنري استان ها و مطابقت آن با سياست هاي وزارتخانه دارد.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان جنوبي نيز در اين مراسم گفت: براي راه اندازي اين سالن با 950مترمربع زيربنا 10 ميليارد و 950 ميليون ريال از اعتبارات استاني و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هزينه شده است.افضليان افزود: اين سالن چند منظوره به ظرفيت 370 نفر با قابليت استفاده براي همايش ها، اجراي تئاتر و نمايش فيلم ساخته شده است.

انتشاركتاب بي واسطه با حسين
گروه ادب و هنر: كتاب بي واسطه با حسين به همت معاونت فرهنگي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بهمن ماه امسال وارد بازار كتاب شد.
اين كتاب با اين نگرش كه جامعه همواره نيازمند عاشورا است و عاشورا توان آن را داراست كه فكر انسان را تصفيه كند، عواطف را تلطيف سازد و ما را به اخلاق پسنديده مزين كند مشروط به آن كه حسين را در متن زندگي خود وارد سازيم و به تداوم عاشورا معتقد باشيم به بيان واقعيات واقعه عاشورا مي پردازد.اين كتاب به قلم احسان بابايي در 10 فصل به رشته تحرير درآمده است.فصل اول اين كتاب گزارشي است از كتاب ارزشمند حماسه حسيني اثر استاد مرتضي مطهري. بررسي بخش هايي از دو كتاب حسين وارث آدم و پس از پنجاه سال دو اثر از دكتر شريعتي و سيد جعفر شهيدي عناوين فصل دوم و سوم اين كتاب است.
فصل چهارم بي واسطه با حسين مروري است بر سخنان مقام معظم رهبري در خصوص واقعه عاشورا و فصل پنجم گزارشي است از دو اثر استاد جوادي آملي در باب حماسه و عرفان قيام امام حسين(ع). ما همچنان به عاشورا محتاجيم در امتداد عاشورا پس از پنجاه سال تاريخ يعني شرح حال ما زندگي در متن عاشورا عاشورا هم فقيهانه عاشورا در حضور عدالت رها كنيم اين تصويرهاي خودساخته را معناي حيات در افق عاشورا فردا حسين با زبان عشق سخن خواهد گفت عنوان 10 فصل اين كتاب است.
بي واسطه با حسين عنوان كتابي است كه به همت معاونت فرهنگي هنري شهرداري تهران و مؤسسه نشر شهر در 22000 نسخه وارد بازار كتاب شده است.

اخبار كوتاه
همايش هنر در ساحت عاشورا در كاشان:فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان ششمين همايش هنر در ساحت عاشورا را روزهاي 25 تا 28 بهمن ماه جاري برگزار مي كند.
مديرعامل سازمان ضمن اشاره به موسيقي حماسه، آئين سوگ و مويه، فرات خواني، محنت نامه عاشورا به عنوان برنامه هاي بخش آواهاي عاشورايي، قالب هاي هنري تئاتر، تعزيه، نقالي، خوشنويسي، عكاسي، نقاشي، نگارگري، مينياتور، شعر و داستان نويسي را از جمله برنامه هاي بخش هاي هنري اين همايش ذكر كرد.
افتتاح سينما آزادي: مديرعامل شركت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري تهران گفت: پروژه احداث سينما آزادي به هيچ وجه عقب تر از زمان بندي نبوده و طبق روزشمار آن تا 22 بهمن ماه سال آينده به پايان مي رسد. مهندس اكبر تشكري نيا افزود: هرچند به دليل قرار گرفتن سينما آزادي در حاشيه دو خيابان اصلي مشكلاتي در روند اجراي كار وجود دارد، اما اين پروژه طبق روزشمار به كار خود ادامه خواهد داد.
نمايش۱۰ اثر مستند جشنواره  فجر: نخستين دوره نمايش كانون فيلم سينماي مستند فرهنگستان هنر با نمايش 10 اثر برگزيده از مجموعه فيلم هاي مستند (كوتاه و بلند) به  نمايش درآمده در بيست وپنجمين جشنواره فيلم فجر، سوم تا هفتم اسفند، ساعت 17 در مجموعه فرهنگي و هنري آسمان برگزار خواهد شد. در اين دوره علاوه بر نمايش فيلم هاي منتخب، جلسات نقد و بررسي فيلم ها با حضور فيلمسازان و صاحب نظران رشته هاي مختلف هنري برگزار مي شود. مجموعه  فرهنگي و هنري آسمان فرهنگستان هنر در خيابان وليعصر، انتهاي خيابان شهيد فلاحي شماره 67 قرار دارد.
فيلم هاي فجر در مشهد: در چهارمين روز برگزاري جشنواره فيلم فجر مشهد، فيلم اخراجي ها ، مخمصه و قاعده بازي امروز به نمايش درمي آيند. همزمان با اكران فيلم اخراجي ها ، مسعود ده نمكي در سينما قدس مشهد پاسخگوي هنرمندان و علاقه مندان به سينما خواهد بود. در دومين روز برگزاري جشنواره در مشهد فيلم خون بازي رخشان بني اعتماد همچنان در صدر نظرسنجي هاي مردمي قرار دارد.
اختتاميه هم انديشي انسان شناسي هنر: اولين هم انديشي انسان شناسي هنر با نمايش فيلم انسان شناسي هنر 26 بهمن به كار خود پايان مي دهد.اين هم انديشي در سومين روز برگزاري با برپايي يك كارگاه تخصصي با دو موضوع نگرش علمي به اشياء مقدس و نمادين: تابوت واره ها، نخل، حجله و... (علي بلوك باشي)، فيلم و عكس اتنو گرافيك (ايرج اسماعيل پورقوچاني) از 10 تا 12 و نمايش فيلم مستند انسان شناسي هنر از ساعت 15 تا 19 پايان مي يابد.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   بين الملل   |   فرهنگ و آموزش   |  
|  سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |