پنجشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۸۴ - Sep 14, 2006
سلامت
Front Page

راهكارهاي كاهش  چربي هاي خون از طريق تغذيه
پاك كردن چربي ها
صدف كوه كن
016737.jpg
هر آنچه   مي خوريم تاثير مستقيم روي تركيبات بدن ما مي گذارد را از آنجا يي كه بسياري از افراد از بالا بودن چربي هاي خون رنج مي برند و رعايت برخي از نكات تغذيه اي قادر به تعديل اين چربي ها است بهتر است بدانيد چه غذاهايي براي كنترل چربيهاي خون مناسب است  كه حذف يا محدود گردد و جايگزين هاي مناسب غذايي آنها را بشناسيد، در واقع اين بحث به 2 بخش غذاهايي كه بايد از آنها اجتناب كرد و غذاهايي كه در رژيم غذايي شايسته است كه به آنها پرداخته شود تقسيم مي شود.
در زير به ذكر اين نكات مي پردازيم:
گوشت قرمز:يك قانون سرانگشتي اين است كه بيماراني كه هر هفته بيش از 4 بار گوشت قرمز مصرف مي كنند، احتمال كمي وجود دارد كه از رژيم كم چربي تبعيت كنند. در واقع برنامه ملي آموزش كلسترول مخالف حذف جمعي گوشت هاي قرمز از رژيم غذايي است، چون اين گوشت ها مقدار فراواني آهن، روي و ويتامين B12 دارند. برنامه كلي، مصرف گوشت ها را در حد 180 گرم در روز محدود مي كند و توصيه بر آن است كه از مصرف گوشت هاي لخم و كم چربي تا بدون چربي خودداري كنيد.
گوشت طيور:گوشت سفيد مرغ و بوقلمون در مقايسه با گوشت قرمز چربي كمتري دارند و بايد در صورت ممكن جايگزين گوشت قرمز شوند، گوشت سفيد بوقلمون با داشتن تنها 8 درصد چربي، از گوشت سفيد مرغ كه چربي آن تقريباً 24 درصد است كم چرب تر است. اما چربي و كالري موجود در هر دوي آنها زماني كه مصرفشان همراه با پوست و بخش تيره آنها ( كه چربي در لا به لاي بافت وجود دارد) باشد، به طور معني داري افزايش مي يابد.
ماهي:اين مواد غذايي از بهترين نوع گوشت ها هستند، مجموع كل چربي و چربي اشباع در آنها بسيار كم است. ماهي ها داراي اسيدهاي چرب امگا 3 بوده و جالب است بدانيد كه چربي موجود در بافت هاي ماهي نه تنها موجب افزايش كلسترول و ساير چربي هاي نامطلوب خون و عوارض قلبي ـ عروقي نمي شود، بلكه كلسترول خون را كاهش داده و به سلامت قلب و عروق كمك مؤثري مي كند. انجمن قلب آمريكا توصيه كرده است كه افراد حداقل 3 بار در هفته به عنوان بخشي از يك رژيم غذايي سالم قلبي از ماهي تغذيه كنند (به شرط آنكه از آب هاي پاك و خالص صيد شده باشد) در تهيه و طبخ آن نيز مي توانيد از ليموترش و سبزيجات معطر بهره ببريد.
ساير غذاهاي دريايي:غذاهاي دريايي ديگر شامل صدف، خاويار ، ميگو و … از دسته مواد غذايي با كلسترول بالا هستند. چنانچه 1 قاشق سوپ خوري خاويار حاوي 95 ميلي گرم كلسترول و 10 عدد ميگوي متوسط 130 ميلي گرم كلسترول دارد، بنابراين محدوديت مصرف آنها اكيداً توصيه مي شود.
مواد گوشتي فرآيند شده، نظير سوسيس و كالباس:اين مواد علاوه بر دارا بودن چربيهاي اشباع فراوان، حاوي مقادير زيادي ادويه جات و نمك هستند و روش هاي تهيه و فرآوري آنها براي بالا بردن مدت زمان ماندگاري هم بر علل فوق اضافه شده و خطرات استفاده از آنها را دو چندان مي كند، بنابراين حذف كامل اين مواد غذايي كه چيزي جز ضرر ندارند را توصيه مي كنيم.
تخم مرغ:از آنجائيكه كلسترول، تنها در منابع حيواني يافت مي شود و غني ترين منابع آن عبارتند از: زرده تخم مرغ، گوشت، اندام هاي حيواني، لبنيات، ماهي و ماكيان، كلسترول تخم مرغ نيز تماماً در زرده آن وجود دارد ( 250 ميلي گرم)، بنابراين با حذف زرده تخم مرغ يا محدود كردن آن به 3عدد در هفته به يك رژيم اصولي در زمينه كاهش چربي هاي خون دست مي يابيد.
محصولات لبني
تعيين مقدار و نوع محصول لبني كه در روز مورد استفاده قرار مي دهيد، بسيار حائز اهميت است. كاهش يا حذف اين فرآورده ها از رژيم غذايي به هيچ وجه توصيه نمي شود، زيرا منابع بسيار عالي پروتئين و ويتامين ها (مثل Vit B2) و مواد معدني (مثل كلسيم) هستند، تنها توصيه اي كه در اين زمينه وجود دارد،  اين است كه استفاده از انواع كم چرب (زير 5/1 درصد چربي تا بدون چربي) را جايگزين انواع چرب، يا متوسط كنيم.
سبزيجات و ميوه ها
سبزيجات و ميوه ها از منابع بسيار عالي فيبر قابل حل در آب ـ ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز بدن و همچنين آنتي اكسيدان ها و فيتوكميكال ها ( موادي كه بدن را از آسيب اكسيداسيون راديكال هاي آزاد ايمن مي كنند) هستند و از آنجائيكه كالري بالايي ندارند و استفاده خام از آنها امكان پذير است، از مناسب ترين و امن ترين مواد غذايي به شمار مي آيند، البته بايد توجه داشت كه در تمام موارد مربوط به ميوه ها و سبزي ها رعايت نكات زير از اهميت ويژه اي برخوردار است:
۱ -حدالامكان از اين منابع غذايي مفيد به شكل خام استفاده كنيد و در صورت بخارپز يا آب پز كردن، حتماً درب ظرف را بگذاريد و آب سبزيجات را مورد استفاده قرار دهيد.
۲ -مواد غذايي حاوي ويتامين را كمتر حرارت دهيد تا از تلف شدن مواد مغذي در آنها كاسته شود.
سبزي ها را با كره و خامه مخلوط نكنيد.
۳ -دست كم روزانه 7-6 وعده از ميوه و سبزي استفاده كنيد و به عنوان ميان وعده، ميوه هاي تازه بخوريد.
در واقع اثر كاهش دهندگي كلسترول، توسط فيبرهاي قابل حل در آب، در نتيجه قابليت آنها در تشكيل موادي شبيه ژل در روده است كه اسيدهاي صفراوي را قبل از باز جذب و به خود متصل و از طريق مدفوع از بدن دفع مي كند. از انواع فيبر قابل حل در آب، پكتين و موسيلاژها را مي توان نام برد. در واقع، اين مواد هضم چربي را كند مي كند و باعث كم شدن جذب كلسترول به وسيله روده مي گردد. غذاهاي غني از فيبر قابل حل عبارتند از: انواع لوبيا، نخود، جو دوسر، غلات( به ويژه انواع جو)، مركبات، سيب درختي و ذرت. سبوس و بلغور نيز براي كاهش كلسترول مناسب است و طبق نظريه كارشناسان براي مبارزه با كلسترول بد(LDL)، حداقل روزي 6گرم فيبر قابل حل در رژيم غذايي، مقدار مناسبي است.
انار: نوشيدن آب انار باعث كاهش اكسيدشدن LDL كلسترول(كلسترول بد) شده، از اتصال آن به رگ هاي خوني و رسوب كلسترول در جدار رگ ها جلوگيري مي كند. در آزمايشي كه به مدت 11هفته ادامه داشت، دانشمندان پي به اثرات بسيار سودمند اين ميوه بهشتي بردند. با توجه به اين تحقيقات، نوشيدن نصف ليوان آب انار به صورت روزانه، بسيار توصيه مي گردد.
آلو: آلو از دسته ميوه هايي است كه درصد فيبر محلول(قابل حل) پكتين در آن بالاست و با دارابودن مواد معدني آهن، پتاسيم و كاروتن، قادر به كاهش دادن چربي هاي خون است.
سيب: سيب با دارابودن ويتامين هاي C, B , A و مقدار زيادي مواد معدني و همين طور پكتين فراوان براي كاهش كلسترول و ساير چربي هاي خون نافع است. علاوه بر آن، استفاده از سيب همراه با پوست، امكان استفاده از فيبر بيشتر را فراهم مي كند. توصيه من به شما اين است كه روز خود را با 1 عدد سيب آغاز كنيد.
پياز: اثر اين ماده غذايي بر كاهش چربي هاي خون در تحقيقات متعددي به اثبات رسيده است، اما چنانچه بوي آن ممانعت از مصرف آن ايجاد مي كند، استفاده از جعفري تازه بسيار كارآمد است و در عين حال منبعي براي ويتامين C خواهد بود. البته مصرف پيازهاي قرمز بر پيازهاي سفيد ارجحيت دارد.
سير: آزمايش ها مشخص كرده است كه مصرف نيم حبه تا 1 حبه سير در روز، مقدار كلسترول را تا 9درصد كاهش مي دهد. همچنين سير ممكن است تري گليسريد را نيز تقليل دهد و در عوض مقدار HDL كه به كلسترول خوب معروف است را نيز افزايش دهد. اين آزمايش ها استفاده از سير به هر شكلي(عصاره سير، پودر سير، خام، پخته و …) را تأييد مي كند(البته در تمام موارد، رژيم كم چربي، آن را همراهي مي كرده است).
در حقيقت از اين ماده انتظار شفاي آني نبايد داشت. در حقيقت مترصد مشاهده افزايش كلسترول در اولين ماه مصرف بايد بود و پس از آن كاهش مقدار آن را انتظار داشته باشيد( در تحقيق آمده است كه احتمالاً اين حالت به اين دليل عارض مي شود كه ابتدا به علت جداشدن چربي از بافت ها يا از كبد و راه يافتن آن به جريان خون مقدار آن را زيادتر نشان مي دهد، ولي به تدريج وضع تغيير مي كند. البته استفاده از قرص سير گارلت نيز مانعي ندارد(اگر از آسپرين استفاده نمي كنيد يا ناراحتي پوستي نداريد).
شويد: از جمله سبزيجاتي است كه با دارابودن ويتامين C، فيبر و آنتي اكسيدان ها در پائين آوردن چربي هاي خون بسيار مؤثر است. همچنين از ديرباز نيز به عنوان داروي كاهش چربي خون در كشور ما به شكل سنتي مورد استفاده قرار مي گرفته است. از مخلوط كردن آن با ماست و كدوي تازه و رنده شده مي توان ميان وعده مناسبي تهيه كرد.
سبزي ها و ميوه  هاي حاوي ويتامين C:كلم بروكلي، گل كلم، توت فرنگي، گوجه فرنگي، اسفناج، مركبات، فلفل سبز و قرمز تند و شيرين. البته در رابطه با ويتامين C نكته اي وجود دارد كه در حدود 50درصد اين ويتامين در مواجه با حرارت از بين خواهد رفت و هر چه مدت زمان پخت بيشتر باشد، اين پرت ويتاميني، بيشتر خواهد بود. همچنين مصرف = فنجان جعفري تازه به عنوان سبزيجاتي كه در كنار غذا استفاده مي شود، توصيه مي شود.در حقيقت در انتخاب ميوه و سبزي بهتر است سعي شود آنهايي كه رنگين هستند را انتخاب كنيد زيرا هر چه رنگ ميوه و سبزي تيره تر باشد، مقدار مواد ضداكسيدكننده در آن بيشتر خواهد بود(ميوه ها و سبزي هاي تازه و منجمد بيشتر از انواع پخته و كهنه يا به شكل كنسرو داراي مواد مفيد هستند). در ادامه مطلب به برخي از اين ميوه ها اشاره مي كنيم.
انگور: انگورهاي قرمز و تيره بيشتر از انگورهاي سبز و روشن مواد ضداكسيدكننده دارند. براي شروع روز همچنين مي توان از يك ليوان آب معدني كه حاوي 5-4 حبه انگور باشد، استفاده كرد.
كدو: كدو يكي از سبزيجات بسيار مفيد از نظر فيبر است. در عوض از ميزان قند كمي برخوردار است و بسيار كم كالري نيز است. همچنين به دليل نياز نداشتن به روغن در هنگام طبخ از بهترين مواد براي حفظ تعادل چربي ها به شمار مي آيد.
شلغم: حاوي ويتامين هاي B,A و مواد سفيده اي، آرسنيك، منيزيم، فسفر و سلولز و مواد ميكروب كش به همراه قندهاي طبيعي است. براي كاهش هم كلسترول و هم تري گليسريد نافع است. شما مي توانيد اين سبزي را به شكل خام در سالادها(به شكل رنده شده همراه با كمي روغن زيتون) مورد استفاده قرار دهيد.
هويج: هويج يكي از مهمترين و مؤثرترين سبزيجاتي است كه در كنترل چربي هاي خون نقش دارد. هويج با دارابودن پيش ساز ويتامين A يعني بتاكاروتن از محافظان قوي در برابر اكسيداسيون LDL به شمار مي آيد. در حقيقت مصرف = ليوان هويج رنده شده در هر روز همراه با آب ليموترش تازه(1 عدد) در طول 2 هفته اثرات بسيار خوبي به جاي خواهد گذاشت.
كاهو: داراي ويتامين هاي C، يد، آرسنيك و آهك و ميزان قابل توجهي ويتامين K و سلولز و فيبر است. كاهو از سبزيجاتي است كه در كشور ما به وفور يافت مي شود و استفاده از برگ هاي سبز تيره آن بسيار نافع است.
سويا: سويا منبع بسيار عالي پروتئيني است كه باعث كاهش كلسترول بد (LDL) مي شود. جايگزيني اين پروتئين با پروتئين حيواني به دليل عدم وجود چربي در آن مفيد است. اين ماده داراي تركيباتي به نام ايزوفلاون ها است كه از تجزيه و اكسيداسيون LDL جلوگيري مي كنند. همچنين اين ماده حاوي ليستين است كه در پائين آوردن كلسترول نقش به سزايي دارد. در حقيقت استفاده از روزانه 10گرم سويا به مدت 5 هفته به طرز چشم گيري چربي هاي خون را كاهش مي دهد و از آن مي توان در تمام غذاهاي گوشتي( به عنوان جايگزين) استفاده كرد.
عدسي:خوراك تهيه شده از عدس پخته به شرط عدم استفاده از آرد سفيد و سيب زميني در طبخ آن به شرط مصرف همراه با گلپر، ماست كم چرب و آب ليمو و اندكي روغن زيتون يك شام بسيار مقوي و مؤثر خواهد بود.
جو دوسر:واقعيت اين است كه اگر جو دوسر را به شكل روزانه مصرف كنيد، قادر خواهيد بود كه حدود 3 تا 9درصد كلسترول خود را مهاركنيد. البته براي اين كاهش لازم است روزانه 50 تا 100 گرم از اين ماده مصرف شود. نان هاي تهيه شده از آردهاي حاوي سبوس جو يا اصل سبوس جو آردشده همراه با 1 ليوان شير، مقدار مورد نظر را فراهم خواهد كرد. همچنين براي تهيه كتلت ها مي توان از آن استفاده كرد. شوربا و آش بلغور جو دوسر مي توانند موجب كاهش كلسترول شوند، زيرا با بالابودن فيبر موجود در آن به دفع كلسترول مي پردازد.
نان هاي سبوس دار:تأكيد اساسي بر حذف نان هاي تهيه شده از آرد سفيد و تصفيه شده(سبوس گرفته) و ساير محصولات تهيه شده از اين مواد است و تأكيد بر جايگزيني آنها با انواع سبوس دار (سنگك و نان جو) وجود دارد. انواعي از اين نان ها موجود است كه حاوي شويد، زيره و ديگر مواد معطر و مفيد بوده و مي توان از آنها نيز استفاده كرد و سودي مضاعف برد.
روغن ها
در رابطه با چربي ها و روغن ها نيز قرار شد تا چربي هاي جامد و اشباع مثل كره، دنبه، مايونز، خامه، گوشت هاي قرمز، امعاء و احشاء، مغز، خاويار، ميگو، صدف، غذاهاي سرخ كرده، شير، لبنيات پرچرب و … حذف گرديده و روغن مورد نياز از انواع مايع ( زيتون، كلزا و …) به خصوص روغن هاي ماهي تأمين شود.
گردو:گردو سرشار از پروتئين ، منيزيم و ويتامين E است و داراي اسيدهاي چرب مناسب بوده و انواع تازه آن بيش از 20درصد حاوي آب است. اين ماده مغذي غذايي براي قلب و شريان ها مفيد بوده و كاهش دهنده كلسترول است. البته مصرف آن در افراد با تري گليسريد بالا چندان توصيه نمي شود.
لستين:لستين يك ماده غذايي است كه موجب كاهش كلسترول مي گردد و مقدار آن در زرده تخم مرغ فراوان است،  اما از طرفي زرده تخم مرغ حاوي كلسترول فراوان است. به همين دليل براي تأمين لستين مي توان از روغن سويا و روغن آفتابگردان بهره برد.
ساير مواد غذايي
در رابطه با ساير مواد قندي به خصوص قندهاي تصفيه شده(قند و شكر) كه در اثر تغيير حاصل مي شوند و از نظر مواد مغذي نيز فقير هستند، بهتر است مصرف آنها كاهش يابد. چگونگي اين عمل بدين شكل است كه تحت تأثير بعضي از شرايط خاص نظير استرس هاي روحي- رواني، خستگي مزمن و… مواد قندي مستقيماً موجب افزايش توليد كلسترول مي شوند. از طرف ديگر مواد قندي به طور غيرمستقيم از طريق چاقي و ديابت موجب وضعيتي مي گردند كه در آن وضع كلسترول به هم مي خورد. در رابطه با افراد با تري گليسريد بالا موضوع به اين شكل است كه اين مواد بايد حذف گردد. بنابراين منع مصرف يا كاهش بسيار شديد موارد زير در اين رابطه وجود دارد:
قند، شكر، مربا، ژله، نوشابه، بستني، كيك ها و شيريني ها، بيسكوئيت ها، شكلات هاي موجود در بازار و... .
البته در مقوله كربوهيدرات ها مي توان اشاره كرد كه مصرف پاپ كورن(شكوفه) و چوب شور در صورت عدم وجود فشار خون بالا به مقدار معين، ميان وعده هاي متنوعي را فراهم مي آورند. البته به شرط استفاده نكردن از روغن و كره در عمل آوري آنها.

پرسش و پاسخ
سميه شرافتي
گالاكتوزمي چيست؟
گالاكتوزمي يك بيماري ارثي است كه به وسيله ژن مغلوب از راه كروموزوم هاي معمولي منتقل مي شود. علت اين بيماري، فقدان يا نارسايي آنزيمي است كه در حالت طبيعي در كبد و گلبول هاي قرمز خون وجود دارد و در بدن، گالاكتوز را تبديل به گلوكز و قابل جذب مي سازد. فقدان يا نارسايي اين آنزيم باعث اجتماع گالاكتوز به صورت فسفات در بدن شده و علائم بيماري را ايجاد مي كند. كودك در بدو تولد، طبيعي است زيرا از راه جفت، آنزيم نامبرده را از مادر مي گيرد و كم كم در شيرخوردن اشكال پيدا كرده و دچار اسهال و استفراغ مي شود و در او ضعف عمومي پيش رونده و شديد به وجود مي آيد. نارسايي شديد كبد و اختلالات گوارشي مانند اسهال و استفراغ، كم كم بيمار را براي ابتلا به بيماري هاي عفوني، مستعد مي كند. در مواردي كه نارسايي اين آنزيم شديد نباشد، عقب ماندگي ذهني تدريجي در او به وجود مي آيد كه با نارسايي دائمي كبدي، كم بودن قند خون و... همراه است. بديهي است اگر از ابتدا بيماري تشخيص داده شود، هر چه زودتر از بروز علائم بيماري مي توان پيشگيري كرد (آزمايش اندازه گيري ميزان گالاكتوز خون) تشخيص بيماري حتي قبل از تولد از راه آزمايش مايع كيسه آب و موقع زايمان از راه آزمايش خون بند ناف امكان پذير است. از سن 5 تا 6 سالگي به بعد نيز مي توان كم كم شير را به رژيم غذايي كودك اضافه كرد ولي غذاي كودك بايد شامل فرآورده هاي بدون لاكتوز و گالاكتوز باشد. اين درمان بايد تا دو يا سه سالگي ادامه يافته و پس از آن نيز تا سنين بلوغ و بعد از آن ادامه يابد.

عطر درماني چيست؟
016722.jpg
سعيده مؤيدي نيا- در واقع اين روش درماني جزو قديمي ترين درمان هاست. گفته شده كه به طور سنتي مصريان از روغن هاي خوشبو براي ماساژ و درمان بيماري هاي گوناگون نيز استفاده مي كردند. در دوران شيوع طاعون بسياري از افراد جهت جلوگيري از انتشار اين بيماري، روغن هاي معطر را مي سوزاندند زيرا اعتقاد داشتند كه بوي خوش، طاعون را ريشه كن مي كند.
اين روش از دو طريق عمل مي كند:
روش مستقيم- تحريك كننده هاي اعصاب بويايي در واقع بوهايي هستند كه مي توانند از طريق دستگاه عصبي سبب تحريك شدن و در نتيجه فعال شدن غدد درون ريز شوند كه اين عمل باعث مي شود كه پيك هاي شيميايي- عصبي مانند آدرنالين و ايندورفين و... كه نقش زيادي در تنظيم تعادل بدن دارند، ساخته شوند و در نتيجه تعادل در بدن ما ايجاد مي شود و عدم تعادل ها از بين مي رود.در اين روش با استنشاق يك بو، مركز حافظه بويايي فرد فعال شده، در اين قسمت هر بو، همراه با حس ما نسبت به آن بو ذخيره مي شود (اغلب حالتي كه اولين بار با احساس يك عطر به ما دست داده). وجود چنين مركزي در مغز سبب مي شود كه يك بو به نظر ما خوب و ديگري بد باشد.بعد از فعال شدن اين بخش و به دنبال آن، دستگاه ليمبيك پيك هاي شيميايي آزاد مي كند و شما احساسي را پيدا مي كنيد كه اولين بار با تماس با اين بو پيدا كرده بوديد و در نتيجه ما احساس خوب و يا بد خواهيم داشت و اگر ما براي درمان از مواد معطري استفاده كنيم كه حالتي خوب در بيمار ايجاد كند، مي تواند سبب درمان شود.به طور كلي اين درمان روانشناسي و درمان فيزيكي را تواماً دارد و با كمك به بدن و ذهن به درمان بيماران كمك مي كند.چگونه از اين روش استفاده مي شود؟به اين روش، بهبود با لذت نيز مي توان گفت. زمان خاصي براي استفاده از اين درمان بيان نشده و عطرهاي مورد استفاده را مي توان به صورت اسپري در محيط زندگي فرد بيمار پخش كرد.
براي مثال چند عطر و موارد استفاده آن را معرفي مي كنيم:
اسانس رز:اين اسانس يكي از اسانس هايي است كه به سختي به دست مي آيد زيرا به طور مثال 6 تن گلبرگ رز تنها يك كيلوگرم اسانس يا روغن معطر مي دهد، با الكل يا حلال ها، عصاره گيري مي شود و اين روش دو مزيت دارد؛ يكي اينكه روش ارزاني است و ديگر اينكه به بوي گلبرگ تازه نزديك تر خواهد بود.
از بوي رز در روان درماني ها استفاده مي شود زيرا كه حس هارموني و امنيت در بدنمان ايجاد مي كند و به ما كمك مي كند تا به غرورمان مسلط شويم. انرژي دوست داشتن در فكر و فعاليت هايمان ايجاد مي كند و در كل به قلب ما انرژي تازه مي بخشد.از سقط جنين ها جلوگيري مي كند، گرفتگي هاي عضلات و خونريزي ها را متوقف مي كند، مشكلات قائدگي و يائسگي را حل مي كند و بهترين حمايت كننده رواني در دوران حاملگي است كه بسيار بهتر از حمايت كننده هاي فيزيكي عمل مي كند.
اسانس ليموترش:اين عطر از پوست ليمو ترش بدست مي آيد و سبب بهبود قدرت تمركز در افراد و نيرو بخشيدن به فعاليت هاي ذهني و تحريكات عصبي مي شود.عطر ليموترش عطر قابل توصيه براي محيط هاي كار است زيرا كه جو محيط كار را آرام مي كند و باعث مي شود كه از اشتباهات انساني پيشگيري شود. همچنين خستگي، تنبلي و استرس را از بين مي برد و ايجاد ارتباط را در محيط كار آسان تر مي كند.مانند ديگر اعضاي خانواده مركبات ليموترش در ضدعفوني كردن محيط قدرتمند است و در درمان كم خوني، اسهال، فشارخون بالا، كلسترول بالا، رماتيسم، بي اشتهايي، سردرد، خارش و آسم مؤثر است.
اسانس وانيل:اين اسانس از دانه هاي گياهي كه در ماداگاسكار و اندونزي رشد مي كند گرفته مي شود، خاصيت درماني براي پوست دارد و به همين دليل در ساخت وسايل آرايشي از آن استفاده مي شود. از نظر روانشناسي داروي ضدافسردگي است زيرا كه با بوييدن عطر آن احساس آرامش در افراد ايجاد مي شود، همچنين از نظر فيزيكي نيز فوايدي را به همراه دارد كه مي توان از آنها خاصيت ضددرد بودن را نام برد.
www.Profumo terapia.it

درمانگاه
لاغري در يك دقيقه!
گلرخ ثريا
016725.jpg
آگهي هاي تبليغاتي با آب و تاب زياد از اثرات مفيد اين داروها در كاهش وزن بدون تحمل رژيم هاي غذايي دشوار و گرسنگي صحبت مي كنند، ولي تحقيقات پزشكي روي افرادي كه از اين داروها استفاده كرده اند، نشان مي دهند كه اين داروها يا بي اثر هستند و يا اثرات آنها محدود به مدت زمان استفاده از داروي لاغري است و پس از قطع مصرف آن، وزن شخص به حالت اوليه
بازخواهد گشت. اما به هر حال اين داروها اگر پايه گياهي داشته باشند، اثرات جانبي كمتري دارند.
انواع داروهاي لاغري
۱ - داروهاي ديورتيك(مدرها): اين داروها ميزان دفع ادرار را افزايش مي دهند، بنابراين مقدار بيشتري آب از بدن دفع شده و وزن بدن كم مي شود. ولي توجه داشته باشيد با نوشيدن آب و مايعات ديگر اين آب از دست داده شده، جايگزين شده و وزن فرد به وزن اوليه باز خواهد گشت. در ضمن، اين روش، كاهش وزن واقعي را به دنبال نخواهد داشت چون چربي  هاي ذخيره در بدن كاهش نمي يابد، بلكه به صورت موقتي، ميزان آب بدن كاهش مي يابد.
۲ - مسهل ها (ملين ها): اين گروه از داروهاي لاغري، موجب تخليه سريع مواد از روده مي شوند، بنابراين فرصت لازم براي جذب مواد به بدن داده نخواهد شد و فرد لاغر خواهد شد.اين روش هم مضر است چون بسياري از مواد مورد نياز بدن مانند ويتامين ها و پروتئين ها هم جذب بدن نشده و در دراز مدت موجب سوء تغذيه خواهد شد.
۳ - داروهاي ضد اشتها: اين داروها شرايطي را در بدن به وجود مي آورند كه فرد احساس گرسنگي نكند، بنابراين ميزان غذاي بسيار كمتري را در طول روز ميل مي كند.اين داروها ميزان توليد هورمون هاي نورآدرنالين و دوپامين را در خون افزايش مي دهند، همچنين توليد هورمون هاي سروتونين و كاتكول آمين را افزايش داده و با اثر بر مركز گرسنگي در بخشي از مغز به نام هيپوتالاموس، باعث سركوب ميل فرد به غذا و احساس سيري مي شوند.القاء حالت سيري بدون عوارض جانبي ديگر نيست. اين داروها موجب افزايش ضربان قلب، افزايش فشار خون، بي خوابي، فراموشي و افسردگي نيز مي شود.
۴ - داروهاي هورموني: اين گروه از داروهاي لاغري داراي هورمون هايي مانند تيروكسين هستند كه با افزايش كاتابوليسم (مصرف انرژي) در بدن، موجب لاغري مي شوند. استفاده از اين گروه دارويي نيز توصيه نمي شود چون تعادل هورموني بدن را مختل كرده و به جاي سوختن چربي ها، موجب تحليل عضلات بدن مي شوند و فرد را ضعيف مي كنند.
۵ - داروهايي كه مانع جذب مي شوند: شايد شما هم تبليغات اين گروه از داروها را در تلويزيون ديده باشيد. اين گروه از لاغر كننده ها با اتصال به چربي مواد غذايي مانع جذب آنها مي شوند.توجه داشته باشيد بسياري از ويتامين هاي ضروري براي سلامت بدن مانند ويتامين هاي A و D وE و K محلول در چربي هستند و اگر با مصرف اين گروه از داروها، ويتامين ها نيز همراه چربي ها جذب بدن نشوند، سلامت فرد به خطر خواهد افتاد.
تحقيق براي ساخت داروهاي لاغري جديد
در سال هاي اخير دانشمندان تلاش خود را بر كشف رابطه چربي، با احساس گرسنگي متمركز كرده اند.
چربي، هورموني به نام Lepti توليد مي كند كه احساس گرسنگي در مغز را سركوب مي كند.بنابراين اگر در بدن مقدار بيشتري چربي موجود باشد، اشتها سركوب شده ولي وقتي ميزان چربي كاهش مي يابد، احساس گرسنگي مي كنيم.گرچه ارتباط بين Lepti و احساس گرسنگي پيچيده است ولي دانشمندان در تلاش براي ساخت داروهاي جديد لاغري هستند كه بر اين چرخه اثر بگذارد.

دريچه
غذاها را درست انتخاب كنيد
016728.jpg
گروه اجتماعي- در انتخاب ميوه و سبزي سعي شود آنهايي كه رنگين هستند انتخاب كنيد، هرچه رنگ ميوه يا سبزي تيره تر باشد، مقدار مواد ضداكسيدكننده در آن بيشتر است. همچنين ميوه ها و سبزي هاي تازه و منجمد بيشتر از ميوه ها و سبزي هايي كه پخته شده يا كهنه باشند و يا به صورت كنسرو درآمده باشند داراي مواد ضداكسيدكننده هستند. براي مثال: در مورد انگور، انواع انگورهاي قرمز تيره بيشتر از انگورهاي سبز روشن مواد ضداكسيد كننده دارند.
- كلم و گل كلم و بروكلي خام يا بخارپز بهتر از پخته آن با آب است.
- سير خام مفيدتر از سير پخته است.
- سبزي هاي تازه و منجمد و بخارپز از سبزي هاي كنسرو مفيدتر است.
- روغن زيتون كه با فشار سرد گرفته شده باشد بسيار مفيد است.
- سبزي ها با رنگ سبز تيره بسيار سودمندند.
- مصرف گريپ فروت توسرخ نسبت به گريپ فروت زرد اولويت دارد.
- اگر ميوه ها كاملاً خرد شوند بهتر از عصاره ميوه هاست.
- آب ميوه هاي منجمد بهتر از كنسرو آب ميوه است.
- هرچه رنگ نارنجي كدو حلوايي و هويج تيره تر باشد، مفيدتر است.
وزنه سنگين آب سياه مي آورد
گروه اجتماعي- پژوهشگران برزيلي دريافتند كه برداشتن وزنه هاي سنگين، به خصوص همراه با حبس كردن نفس، با افزايش موقت فشار درون چشم مرتبط است.به گزارش خبرگزاري بي بي سي، اين پژوهشگران تأكيد كردند اين مسئله مي تواند خط گلوكوم را افزايش دهد، زيرا اين وضعيت بيشتر در افرادي شايع است كه دچار تغييرات متناوب در فشار درون چشم هستند.گلوكوم (آب سياه يا كوري تدريجي) معمولاً  فشار بالا در درون چشم را به همراه دارد كه به عصب بينايي آسيب مي رساند و مي تواند به از دست دادن دائمي بينايي منجر شود. اين پژوهشگران همچنين دريافتند كه آب سياه با نواختن شيپور و همچنين گره زدن بسيار سفت كراوات مرتبط است.
لطفاً مايعات بنوشيد
016734.jpg
گروه اجتماعي- معمولاً پزشكان توصيه مي كنند كه در موقع سرماخوردگي و آنفلوآنزا مقدار زيادي مايعات بنوشيد.
دليل آن اين است كه وقتي مجاري تنفسي و هوايي در اثر سرماخوردگي انسداد مي يابد، فرد ناچار است از طريق  دهان تنفس كند و مخاط مجاري تنفسي خشك مي شود و ويروس ها در اين شرايط بهتر فعاليت مي كنند و تكثير مي يابند.
حال اگر مجاري هوا و تنفس را مرتباً با خوردن مايعات و آب مرطوب كنيم، اين شرايط بر ضدويروس ها بر هم مي خورد. مايعات گرم اثرش بيشتر از مايعات سرد است، زيرا شواهد بسياري نشان مي دهد كه حرارت، خود عاملي ضد ويروس است.بنابراين توصيه مي شود كه روزي 8-7 ليوان از مايعات بسيار رقيق يا آب بنوشيد. توجه شود كه خوردن شير در اين مورد توصيه نمي شود.
يكي از كارشناسان مي گويد در مواقعي كه من سرما خورده ام درمان شخصي من هميشه اين است كه شب ها درست قبل از رفتن به رختخواب يك پياز پخته گرم مي خورم!
كاهش  وزن و ديابت
دكتر ريچارد اف هامان عضو مركز هماهنگي برنامه پيشگيري از ديابت در دانشگاه جرج واشنگتن آمريكا- اعلام كرد: در افرادي كه در بخش تغيير سبك زندگي اين برنامه شركت داشتند كه شامل كاهش مصرف كالري و چربي با هدف كاهش 7درصد از وزن بود، در طول يك دوره سه ساله احتمال ابتلا به ديابت 58 درصد كاهش يافت. در شروع اين بررسي همه مشاركت كنندگان داراي اضافه وزن بودند و توانايي آنها در سوخت وساز قند دچار اشكال بود كه آنها را در معرض خطر بالاي ابتلا به ديابت قرار مي داد.هدف ديگر اين مداخله، اين بود كه مشاركت كنندگان به طور متوسط دست كم 5/2ساعت در هفته ورزش كنند. هامان و همكارانش به دنبال بررسي عواملي بودند كه بيشترين تاثير را در كاهش خطر ابتلا به ديابت داشته  باشد؛ كاهش وزن، ورزش يا كاهش چربي غذايي.
سزارين و عواقب آن
016731.jpg
فرزانه فخريان- زايمان به وسيله سزارين، عمل جراحي سخت و خطرناكي است كه مي تواند عواقب و عوارض خاصي در پي داشته باشد. در اين عمل جراحي، شكافي در شكم مادر و در ميان رحم او ايجاد مي شود تا جنين بيرون آورده شود. اين كار خيلي اوقات حتي زماني كه هنوز مادر، بيدار و هوشيار است، انجام مي شود.گذشته از زمان قابل توجه بهبود و نقاهت بعد از يك عمل سزارين، زناني كه به اين روش وضع حمل مي كنند، نسبت به زناني كه كودكشان را به طور طبيعي به دنيا مي آورند، در مقابل عواقب و عوارض، آسيب پذيرتر و مستعدترند.از عوارض برش سزارين مي توان عفونت، مشكلات كيسه صفرا و آسيب هاي ناشي از خود عمل جراحي را برشمرد. برخي از زناني كه يك بار به روش سزارين وضع حمل مي كنند، به علت احتمال زياد پارگي  جاي شكاف زايمان قبلي در زايمان بعدي، در آينده نيز نيازمند استفاده از همين روش هستند.
منبع: هلث دي نيوز

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |