شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
انتخاب تيم  اعزامي ايران به المپيك بازيهاي كامپيوتري آغاز شد
مسابقات كشوري۲۰۰۶ WCG
014586.jpg
گروه علمي فرهنگي- چهارمين دوره مسابقات كشوري انتخابي WCG از روز 5 شنبه گذشته در تهران آغاز به كار كرد.اين مسابقات به منظور انتخاب تيم اعزامي ايران به مسابقات المپيك جهاني بازي هاي كامپيوتري برگزار مي شود. تيم ملي ايران در مسابقات جهاني،  هفت نفر عضو خواهد داشت.
به گزارش همشهري، محمود اسكويي مسئول اجرايي اين مسابقات گفت كه برگزاركنندگان ايراني اين مسابقات تلاش بسياري مي كنند كه تيم ايران در مسابقات جهاني WCG در بازي FIFA مقام كسب كند.
مسابقات WCG از سال 2000 آغاز به كار كرده است و در حال حاضر 75 كشور در اين المپيك شركت مي كنند. چندين هزار نفر در دوره فينال نهايي اين مسابقات كه در شهر مونزا ايتاليا در ماه اكتبر برگزار مي شود، شركت خواهند كرد.
براي برگزاري بهتر و برقراري نظم، امنيت و آرامش در محيط مسابقات بازيهاي رايانه اي اجراي ضوابط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان صنفي ذيربط از سوي برگزار كنندگان لازم و ضروريست.
سن افراد شركت كننده در هر بازي بايد مطابق با آخرين استانداردهاي وضع شده از سوي هيات رتبه بندي نرم افزارهاي تفريحي (ESRB ) و مورد تاييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان باشد. رعايت اصول اخلاقي شرط اوليه شركت در اين مسابقات است. بازي ها مي بايست در فضايي كاملا دوستانه و با روحيه ورزشي برگزار گردند . بازيكنان به هيچ وجه حق اعتراض و يا صحبت غير دوستانه با يكديگر را ندارند . درصورت داشتن هرگونه اعتراضي نسبت به وضعيت مسابقه و يا داوري ، بازيكنان مي توانند اين اعتراض را بعد از انجام بازي و يا در صورت امكان توقف آن فقط به داوران بازي اعلام نمايند .
در اين دوره از مسابقات، بازي هاي WarCraft III: The Froze Throe به صورت يك نفره و دو نفره و همچنين FIFA soccer 2006 برگزار مي گردد. بازي WarCraft در سه مرحله تك حذفي، گروهي ودوحذفي انجام مي شود.انتخاب نژاد در بازي به صورت آزاد است و همچنين انتخاب تصادفي در بازي آزاد است. انتخاب نژاد و شروع به بازي مي بايست با تاييد داور بازي باشد در صورت تغيير نژاد بدون كسب اجازه از داور بازي ، بازيكن ممكن است با تشخيص داور بازنده اعلام شده و يا اخطار دريافت كند . سرعت بازي در سريعترين حالت ممكن قرار مي گيرد و نقشه هاي بازي عبارتند از: Tereas Stad ,Twisted Medows,Turtle Rock,Echo Isleو Lost Temple
استفاده عمدي از مشكلات و نواقص بازي مي توانند در ساده ترين حالت به دريافت يك اخطار و در شرايط ديگر به اعلام باخت براي بازيكن خاطي منجر گردد .در صورتي كه بازيكني مرتكب هرگونه بازي غير جوانمردانه گردد با نظر كميته برگزاري ممكن است از مسابقات محروم گردد .
در FIFA 2006 توانايي هاي بازيكنان و تيم ها نبايد به صورت مجزا تعريف گردد . تنها Patch رسمي Multitool در مسابقات مجاز بوده و به كار گرفته مي شود. گرافيك و ساير تنظيمات فقط از طريق منوي بازي قابل تغيير است و هيچ بازيكني اجازه استفاده از فايل پيكر بندي بازي را ندارد.
تماشاي مسابقات براي عموم آزاد است، اين مسابقات از تاريخ 9 الي 18 شهريور در سالن الغدير ، دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار مي شود و نتايج آ ن و همين طور ساير اطلاعات در سايتir.worldcybergames.com در دسترس عموم قرار دارد.

علمي فرهنگي
ايران و ويتنام تفاهم نامه فرهنگي امضا كردند
گروه علمي فرهنگي- با امضاي تفاهمنامه هاي فرهنگي ميان هيأت هاي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري ويتنام، همكاري هاي فرهنگي- علمي دو كشور گسترش يافته است.
به گزارش خبرنگار ما، نگوين ون هي سفير ويتنام در ايران كه به مناسبت سالگرد شصت و يكمين سال روز ملي اين كشور با خبرنگاران سخن مي گفت، با بيان اين مطلب افزود: دو كشور ايران و ويتنام در 33 سال برقراري روابط ديپلماتيك، همواره روابط خود را در زمينه هاي مختلف گسترش داده اند.
وي گفت: سفر گروه استادان رياضي دانشگاه هاي ايران به ويتنام و تبادل علمي آنان با استادان دانشگاه هاي ويتنام، همچنين فيلمسازان و ورزشكاران دو كشور با يكديگر همكاري  هاي ثمربخشي داشته اند.
وي امضاي يادداشت تفاهم ميان مجلس دو كشور، تشكيل گروه هاي دوستي پارلماني ويتنام و ايران و يادداشت تفاهم  ميان خبرگزاري هاي رسمي دو كشور را از گام هاي ارزشمند توسعه روابط فرهنگي و سياسي دو كشور برشمرد و افزود: كارهاي زيادي وجود دارد كه بايد در راه توسعه بيشتر روابط دو كشور در زمينه هاي مختلف انجام شود كه در كميته هاي مشترك اقتصادي مورد بررسي قرار مي گيرد و در سال آينده كميته مشترك ايران و ويتنام در تهران برگزار مي شود.
سفير ويتنام اظهار داشت: معرفي بيشتر جاذبه ها و ويژگي هاي تاريخي فرهنگي دو كشور ايران و ويتنام موجب رونق يافتن صنعت گردشگري هر دو كشور مي شود و به همين سبب ما براي اعزام گروه هاي مطبوعاتي و مديران آژانس هاي مسافرتي دو كشور اولويت قائل هستيم و تلاش مي كنيم پرواز مستقيم ميان تهران و هانوي برقرار شود.
نگوين ون هي، برگزاري اجلاس سران كشورهاي آسيا و اقيانوسيه را در سال آينده در پايتخت ويتنام تغيير مهمي در سياست اين كشور نام برد و گفت: اكنون ويتنام با همه كشورهاي جهان روابط سياسي، فرهنگي و اقتصادي بسيار خوبي دارد.

مراسم بزرگداشت پروفسور محمود حسابي
گروه علمي فرهنگي- مراسم بزرگداشت پروفسور محمود حسابي پنج شنبه 9 شهريور در منزل مرحوم حسابي برگزار شد.
به گزارش همشهري، مراسم بزرگداشت اين خادم علم و فرهنگ ساعت 8 صبح پنج شنبه در منزل استاد در ميدان تجريش برگزار شد. اين مراسم با حضور جمعي از استادان، فضلا، فرهيختگان و دوستداران مرحوم حسابي و به همت بنياد پروفسور حسابي برگزار شد. همچنين در چهاردهمين سال برگزاري مراسم بزرگداشت پروفسور حسابي، مراسمي ويژه ارج گزاري به همسر فداكار استاد نيز برگزار شد.
براساس برنامه ريزي بنياد پروفسور حسابي مراسم نخست تا پيش از ظهر در منزل استاد به پايان رسيد و سپس دوستداران علم و دانش به سمت مزار استاد در شهر دانشگاهي تفرش حركت كردند. دومين مراسم بزرگداشت پروفسور حسابي ساعت 17 روز پنج شنبه كنار مزار استاد برگزار شد و بسياري از علاقه مندان پرفسور حسابي از تهران به تفرش حركت كردند. محمود حسابي، پدر علم فيزيك ايران طي سالها فعاليت علمي خستگي ناپذير و تأليفات بسيار، هفت نسل استاد و دانشجو تربيت كرده است. يادش گرامي باد.

نماينده مردم كرمانشاه درمجلس:
فقط نام دانشگاه را يدك مي كشيم
ايسنا: نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي گفت: ايران مي تواند يكي از قطب هاي بيوتكنولوژي خاورميانه باشد، ولي به دليل حاكم بودن سليقه ها، به اين مقوله تا به حال كمتر توجه شده است.
عباسعلي الهياري اظهارداشت: نوع نگاه به مقوله پژوهش در كشور و در گذشته و حال به گونه اي است كه در حوزه هاي مختلف صنعت، مخابرات، راه و ترابري و ... از ظرفيت هاي دانشگاهي استفاده نشده و در زمينه هاي اجرايي، دانشگاه از صنعت و سيستم اجرايي كشور جدا است. اگر محققين و دانشمندان در هر حوزه و شاخه علمي وارد سيستم اجرايي مربوط به آن حوزه شوند به طور طبيعي پژوهش، برنامه ريزي و اجرا با يكديگر همراه بوده و مشكلات موجود از ميان برداشته مي شود.
وي اظهار داشت: از ديگر مشكلات اساسي و مبنايي كه در بعد پژوهش كشور وجود دارد، مربوط به اختصاص ميزان سهم توليد ناخالص ملي به تحقيق و پژوهش است كه در گذشته اين رقم  ۵‎/۱ درصد سهم توليد ناخاص ملي؛ به ترتيب يك درصد سهم بخش دولتي و نيم درصد بخش خصوصي بود كه در مجلس ششم حدود  ۴۰۰ ميليارد تومان كسري اعتبارات داشتيم.
با جبران اين كمبود ميزان سهم نا خالص ملي به  ۷۸ صدم درصد رسيد در حالي كه در كشورهاي توسعه يافته سهم توليد ناخالص ملي به سه يا چهار درصد مي رسد. لذا در اين كشورهاي پژوهش محور، علم و تحقيق به يك موضوع كاربردي در تصميم گيري ها تبديل شده است. با توجه به تحولات عديده علمي در دنيا و اساس توسعه كشورها از رهگذر IT، نانوتكنولوژي، بيوتكنولوژي و ... و با توجه به سياست هاي سند چهارم توسعه، پيشرفت و حل مشكلات كشور جز از راه علم محقق نخواهد شد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خبر داد:
تشكيل شوراي مشورتي دانشجويان
014580.jpg
گروه علمي فرهنگي- رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي از تشكيل شوراي مشورتي دانشجويان و انتشار وظايف دانشجويان پزشكي در بخش باليني به صورت كتابچه و توزيع آن در سطح كليه دانشگاهها خبر داد.
زالي، در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به تشكيل شوراي مشورتي دانشجويان در دانشگاه، گفت: اين شورا تقريبا در كليه شئون و ابعاد دانشگاه از نظر فرهنگي، اجتماعي، علمي و آموزشي اظهارنظر مي كند و جلسات مستمري با مسئولين دانشگاه دارد. وي با بيان اينكه توجه به نظرات و عقايد دانشجويان از اولويتهاي دانشگاه است، اظهار كرد: در برنامه رفورم آموزشي در سال جاري بخش بسيار مهمي به دريافت نقطه نظرات دانشجويان اختصاص يافته است.
رئيس سازمان نوسازي مدارس كشور:
۱۲ هزار كلاس درس به فضاي آموزشي اضافه مي شود
014583.jpg
فارس: رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: مهر ماه امسال 2 هزار مدرسه با بيش از 12 هزار كلاس و بيش از 2 ميليون مترمربع زيربنا به فضاي آموزشي كشور اضافه مي شود.
حبيب الله بوربور افزود: مهر امسال شاهد مدارسي نيز خواهيم بود كه اين مدارس توسط جوانان در اردوهاي هجرت بسيج سازندگي بهسازي شده اند. پيش بيني بهسازي 5 تا 7 هزار مدرسه را داشتيم كه تاكنون 5 هزار مدرسه بهسازي شده است. بوربور به اعتبار
4 ميليارد دلاري براي مقاوم سازي مدارس فرسوده كشور اشاره كرد و گفت: اين اعتبار طي
4 سال بايد تخصيص يابد كه اعتبار سال اول آن 609 ميليون دلار است. اوايل شهريور ماه امسال بخشي از اعتبار سال اول اين قانون شامل 205 ميليارد تومان به آموزش و پرورش تخصيص يافت. رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور اظهار داشت: از اعتبار 609 ميليون دلاري سال اول قانون مقاوم سازي مدارس فرسوده، 150 ميليون دلار صرف خريد مصالح و 20 ميليارد تومان نيز براي مطالعات مربوط به مقاوم سازي هزينه مي شود. مابقي اعتبار سال اول قانون مقاوم سازي مدارس فرسوده براي تخريب و نوسازي حدود 2 هزار مدرسه هزينه مي شود كه از هفته گذشته اعتبار به استان هاي كشور ابلاغ شده است و انشاءالله براي مهرماه سال آينده 2 هزار مدرسه نوسازي خواهند شد.
رئيس كميسيون آموزش مجلس:
آموزش و پرورش در استخدام 8 هزار معلم حق التدريس تخلف كرده است
فارس: رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: 8 هزار معلم حق التدريس امسال و سال گذشته بدون رعايت ضوابط در آموزش و پرورش مشغول به كار شده اند كه تخلف محسوب مي شود.
علي عباسپور تهراني فرد در اين باره افزود: در حال حاضر حدود 60 هزار معلم حق التدريس در آموزش و پرورش تدريس مي كنند و خواهان استخدام شدن در آموزش و پرورش هستند. سال گذشته در قانون استخدام 40 هزار معلم حق التدريس در آموزش و پرورش عنوان شده بود كه به كارگيري نيروي جديد حق التدريس در آموزش و پرورش بايد بر اساس ضابطه و دستورالعمل ويژه اي صورت گيرد اما شاهد به كارگيري 8 هزار معلم حق التدريس در سال گذشته و امسال در آموزش و پرورش بوديم.
عباسپور اظهار داشت: به كارگيري بدون ضابطه معلمان حق التدريس تنها باعث مي شود كه اين معلمان بدون برنامه ريزي افزايش يابند. ضمن اينكه آموزش و پرورش عنوان مي كند حدود 20 هزار نيروي مازاد دارد و در اين حالت نبايد آموزش و پرورش از معلم حق التدريس استفاده كند. استخدام معلم حق التدريس تنها نشان مي دهد كه مديريت منابع انساني در آموزش و پرورش ضعيف است.

محدوديت درتصاعد گازهاي گلخانه اي
علي نقي دلدار- ايالت كاليفرنياي آمريكا تصميم گرفته از طريق وضع قانوني تازه، ميزان تصاعد گازهاي گلخانه اي را محدود كند. اين طرح حاصل معامله اي ميان آرنولد شوارتزنگر، فرماندار ايالتي و حزب مخالف است.
به گزارش بي بي سي براساس اين طرح كاليفرنيا اولين ايالتي در آمريكا خواهد بود كه تصاعد گاز دي اكسيد كربن و ساير گازهاي گلخانه اي را به سقف خاصي محدود خواهد كرد. شوارتزنگر در سرپيچي از هم حزبي هاي خود (جمهوري خواهان) با نمايندگان حزب دموكرات كه مجلس قانونگذاري اين ايالت را كنترل مي كنند به توافق رسيد.وي اين معامله را يك موافقتنامه تاريخي براي مبارزه با گرمايش زمين توصيف كرد.

پرواز هواپيماي بدون سرنشين با سوخت هيدروژن
گروه علمي فرهنگي- محققان مؤسسه فناوري جورجيا در آمريكا هواپيماي بي خلباني را آزمايش كرده اند كه با سوخت هيدروژن فشرده كار مي كند. اين هواپيما بزرگترين هواپيمايي است كه با اين نوع سوخت به پرواز درآمده است. طول دو سر بال هواپيما حدود 7 متر است.
به گزارش سايت خبري نيوز وايز، سوخت هواپيما حدود 500 وات برق توليد مي كند كه البته ميزان زيادي نيست. آدام بروتون از دست اندركاران طرح گفت: 500 وات فقط يك صدم توان خودرويي مانند تويوتا پريوس است. هيدروژن فشرده هواپيما به صورت سلول سوخت در آن مورد استفاده قرار مي گيرد. از اين شكل سوخت تا به حال در صنعت خودروسازي استفاده شده ولي در صنعت هواپيمايي استفاده چنداني نداشته است. قرار است محققان جزييات اين طرح را در آبان ماه در كنفرانس انجمن مهندسان سيستم برق خودكار در شهر نيواورلئان عرضه كنند. سلول هاي سوخت با تبديل هيدروژن و اكسيژن به آب، جريان برق توليد مي كنند. جذابيت سلول هاي سوخت به علت فشردگي بالاي سوخت در آن است. فشردگي بيشتر انرژي باعث دوام بيشتر مي شود. با وجودي كه اين سلول ها برق كافي براي سيستم هاي كششي هواپيماهاي تجاري بزرگ توليد نمي كند، مي توانند برق وسائل كوچك تر مانند هواپيماهاي بدون سرنشين را تأمين كنند و به اين شكل جايگزين ارزان قيمتي براي ماهواره ها باشند. از اين هواپيماها مي توان براي گشت مرزي و شناسايي استفاده كرد.
هواپيماهاي مجهز به سلول سوخت چند مزيت بر ديگر هواپيماهاي كوچك بدون سرنشين دارد. اول آن كه آلودگي ندارد و بر خلاف ديگر هواپيماها نيازي به مولد برق جداگانه  براي سيستم الكترونيك ندارد. به علاوه حرارت كمتري دارد و به همين علت شناسايي آن آسان نيست. تا به حال، هواپيماهاي بدون سرنشين هيدروژني ديگري به پرواز درآمده است اما آنها همه كوچك بوده يا از هيدروژن مايع استفاده كرده اند. هيدروژن فشرده ارزان و كار با آن آسان تر است. محققان دست اندركار طرح گفتند استفاده از سوخت هيدروژن نيازمند رويكرد متفاوتي نسبت به هواپيماهاي استفاده كننده از سوخت فسيلي در طراحي هواپيماهاست. هواپيماي جديد ويژگي هايي چند دارد، از جمله استفاده از فوم كربن براي رادياتور هواپيما. طول بدنه هواپيما 114 سانتي متر و عرض آن 7/24 سانتي متر است. اين هواپيما تا به حال چهار بار و هر بار به مدت يك دقيقه در ارتفاع 5/2 تا 7/3 متري پرواز كرده است. گروه طراحي قصد دارد در ماه هاي آينده كاركرد هواپيما را بهتر كند.

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |