شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
آشنايي با بيماري هيستري در گفت و گو با دكتر بابك زماني
سرگردان ميان جسم و روان
سميه شرافتي
014601.jpg
در يك لحظه ناگهان احساس كردم تمام دنيا روي سرم خراب شده و عرق سردي روي پيشاني ام نشسته است. در حالي كه از سرزنش هاي مكرر اطرافيانم به ستوه آمده بودم خود را بر روي تخت بيمارستان مي ديدم. نمي توانستم حرف بزنم ولي صداي آنها را مي شنيدم. حس مي كردم نيمي از بدنم فلج شده و حتي قادر به راه رفتن هم نيستم. همه دوروبرم را احاطه كرده اند و مي شنوم كه مي گويند انگار به كما رفته . همسرم را مي ديدم كه با نگراني مدام به اين طرف و آن طرف مي رود و كساني كه هميشه مرا مورد آزار قرار مي دادند حالا بيش از اندازه دلواپس شده اند. همين احساس خوبي به من مي داد. در ميان اين فضاي تشويش زده ناگهان صداي پزشكي را شنيدم كه مي گفت: نگران نباشيد. هيچ اتفاقي نيفتاده، او كاملاً سالم است.
***
با واكنش هيستري تا چه حد آشنا هستيد؟ آيا با مرور خاطره فوق به اين فكر كرديد كه شايد شما هم در زمان هايي از زندگي خود به اين حالات دچار شديد و يا اين كه شكايت هاي جسمي مكرري داشته ايد در حالي كه هيچ كدام از آنها واقعيت خارجي نداشتند و حتي پزشك هم آن را تاييد نكرده است؟
هيستري پديده اي است كه شايد بتوان آن را در زمره بيماري هاي اعصاب و روان قرار داد. واكنش هايي كه در نتيجه اين اختلال ظاهر مي شوند به صورت شكايات مختلف جسمي از قبيل سردرد، درد اعضا، دردهاي شكمي، تهوع و استفراغ است كه مي توان كري، كوري، فلج به خصوص فلج نيمه بدن را به آن اضافه كرد. هيستري معمولاً در پي ناكامي، محروميت و شكست بروز مي كند و بيمار با بروز اين واكنش ها به طور ناخودآگاه خود را ارضا مي كند. در مورد اين اختلال، علت آن و همچنين تصورات غلط برخي از پزشكان در مورد هيستري با دكتر بابك زماني متخصص مغز و اعصاب گفت وگو كرده ايم. ايشان معتقدند تشخيص بيماري هيستري و درمان آن فقط بايد از سوي روان پزشك انجام گيرد و تشخيص آن از سوي پزشكاني كه تخصصي در زمينه بيماري هاي اعصاب و روان ندارند اصلاً كار صحيحي نيست.
* آقاي دكتر! بهتر است بحث مان را از تعريف هيستري شروع كنيم.
- هيستري نمايش يك سري از علائم جسمي به دليل عوامل روحي است. اين علائم جسمي در حقيقت وجود ندارند. ممكن است كساني كه دچار هيستري هستند مبتلا به بيماري باشند كه به آن واكنش تبديلي مي گوييم و يا اين كه مبتلا به تمارض شوند. كسي كه دچار فلج نيمه بدن شده ولي سكته مغزي نكرده ممكن است دچار تمارض يا واكنش تبديلي شده باشد.
* آيا تمارض و واكنش تبديلي شكلي از اختلال هيستري هستند؟
- بله، به عنوان مثال در اختلال تبديلي فرد مشكلاتي را در زندگي عاطفي، اجتماعي، اقتصادي و... دارد كه اين مشكلات فشارهاي زيادي را بر او تحميل مي كنند و همين باعث مي شود كه اين فشارها به صورت علائم جسمي خودشان را نشان دهند. البته خود فرد متوجه نيست كه مشكلات روحي سبب شده تا او يك سري از علائم جسمي را از خود نشان دهد. در واقع فرد احساس مي كند خودش را در معرض نمايش گذاشته و به اين صورت ارضا مي شود. در تمارض نيز در واقع فرد، بيمار نيست بلكه كسي است كه خود را كاملاً از روي عمد به بيماري مي زند تا از اين طريق از طرف مقابلش امتيازي به دست بياورد. مثل سربازي كه خود را به مريضي مي زند تا به هدفش كه گريز از انجام وظايف است برسد. به همه اين واكنش ها هيستري مي گويند. البته بايد مواظب بود كه اين موارد را از هم كاملاً افتراق داد يعني به كسي كه تمارض دارد مارك اختلال تبديلي نزد و بالعكس.
* نوع هيستري و علائم آن به چه عواملي بستگي دارد؟
- در طول تاريخ نوع هيستري همواره در حال تغيير بوده و به فرهنگ جامعه بستگي دارد. مثلاً در گذشته علائم جسمي بارزتر بوده و افراد اغلب خودشان را به مردن مي زدند و يا علائم كماي شديد در آنها ديده مي شد. ولي به تدريج اين علائم شكل حركتي به خود گرفت و به خصوص در فرهنگ هاي پايين تر، فلج نيمه بدن و يا فلج اندام تحتاني شايع شد. در حال حاضر نيز هرچه بيشتر جلو مي رويم اشكال هيستري ظريف تر مي شوند و شكل پيچيده تري به خود مي گيرند. سردردهاي عجيب و غريب، دردهاي مبهم، سندرم خستگي روزانه و... از انواع آن هستند. البته اغلب اوقات اين علائم خود را به شكل هيستري واضح نشان نمي دهند و اين باعث مي شود كه پزشكان فكر كنند فرد واقعاً دچار بيماري جسمي است.
* نحوه برخورد پزشكان و اطرافيان با بيمار مبتلا به هيستري به چه گونه اي بايد باشد؟
- همان طور كه گفتم در اين اختلال هدف بيمار جلب محبت اطرافيان است؛ بلكه از اين طريق شرايطش كمي تغيير كند، در حالي كه هر محبت و توجهي از طرف اطرافيان ممكن است اين بيماري را تشديد كند. متاسفانه اطرافيان بيمار حتي بعد از اين كه پزشك تشخيص مي دهد او بيماري خاصي ندارد همچنان به محبت و توجه بيش از حد خود نسبت به فرد ادامه مي دهند. از طرف ديگر نيز بعضي از پزشكان وقتي كه مي بينند بيمار هيچ مشكل جسمي خاصي ندارد حالت تمسخرآميزي به خود مي گيرند كه اين اصلاً صحيح نيست و باز هم متاسفانه بعضي از پزشكان جوان فكر مي كنند كه كشف هيستري در يك بيمار كشف بزرگي است و در موارد اورژانس سعي مي كنند اين بيماري را در او كشف كنند. با ادامه اين روند ما تعداد بسيار زيادي از بيمار نيازمند مداواي پزشك را مي بينيم كه به آنها مارك هيستري زده شده و از آنها مراقبت پزشكي صورت نمي گيرد؛ مخصوصاً كساني كه دچار تشنج مي شوند. از اين پيچيده تر اين است كه در بسياري از واكنش هاي تبديلي يك هسته ارگانيك وجود دارد. يعني دچار بيماري است ولي چون نمي تواند آن را بيان كند سعي مي كند آن را با حركاتش نشان دهد (مثل تشنج) و چون نقش خود را ماهرانه بازي نكرده پزشك آن را هيستري قلمداد مي كند.
* آيا پزشكاني كه فقط در حيطه سلامت جسمي بيمار دخالت دارند مي توانند هيستري را تشخيص دهند؟
- اين نكته بسيار مهمي است. پزشكاني كه به كار جسم مي پردازند فقط متولي بيماري هاي جسمي هستند و اگر نتوانستند وجود بيماري جسمي را در فرد تشخيص داده و ثابت كنند، صلاحيت اين را ندارند كه ببينند بيمار مشكل روحي يا هيستري دارد يا نه. در اين موارد آنها بايد بيمار را به روان پزشك ارجاع دهند و يا اين كه خودشان با اين پزشكان وارد مشورت شوند.

دريچه
كنترل حمله خواب در كودكان
حمله خواب يا ناركولپسي عارضه اي است كه در آن، فرد به طور ناگهاني اغلب در ساعات غيرمعمول به خواب مي رود. كودك مبتلا به ناركولپسي ممكن است ناگهان به خواب برود يا كنترل كاركرد عضلاتش را حين غذاخوردن، بازي كردن يا حين راه رفتن در خيابان از دست بدهد.متخصصان كودكان بيمارستان كودكان فيلادلفيا نكات زير را در برخورد كودكان دچار حمله خواب توصيه مي كنند:
* ترتيبي دهيد كه كودك تان يك روال ثابت خوابيدن داشته باشد؛ كودك بايد هر روز در ساعت مشابهي بخوابد و در ساعت مشابهي بيدار شود.
*چرت زدن هاي كوتاه برنامه ريزي شده ممكن است به كودك كمك كند؛ با متخصص اطفال در اين مورد مشورت كنيد.
*ورزش يا ساير فعاليت هاي جسمي ممكن است به تحريك كردن كودك كمك كند. از فعاليت هاي تكراري و در حال نشستن اجتناب كنيد.
وقتي آسم حمله مي كند
صدف كوه كن- برخي مواد غذايي معمول و متداول ممكن است حمله هاي حاد و ناگهاني آسم را به خصوص در كودكان تحريك كنند. اين مواد غذايي شامل تخم مرغ، ماهي، مغز هاي گياهي، شير گاو، شكلات، فلفل و دانه هاي غلات هستند.دانشمندان انگليسي در بيمارستان هامر اسميت لندن نيز كشف كرده اند كه حتي كولاها ممكن است در برخي اشخاص جوان علائم آسم را تشديد و تحريك كند.يك حمله آسمي كه در اثر حساسيت به نوعي غذا ايجاد مي شود، ممكن است حتي ظرف يك دقيقه يا يك ساعت پس از خوردن آن غذا، ظاهر شود ولي برخي از عكس العمل هاي آسمي يك روز يا بيشتر طول مي كشد تا ظاهر شود.نمك يكي از مواردي است كه به خصوص در مردان ، حمله هاي آسمي را تشديد مي كند، بنابراين محدود كردن نمك يا حذف آن باعث كاهش حمله هاي آسمي به طرز چشمگيري خواهد شد. از سوي ديگر دسته اي از مواد غذايي نيز وجود دارند كه با مصرف آنها حملات آسمي كاهش پيدا مي كند؛ از آن دسته مي توان به سبزي ها و ميوه ها اشاره كرد كه موثرترين اثر را در بهبود آسم نشان داده اند. يكي از دلايل اين توصيه وجود درصد بالايي ويتامين C در ميوه ها و سبزي هاست كه احتمالاً از نظر كاهش التهاب براي كنترل آسم مفيدند. از سوي ديگر ويتامين C از آن دسته آنتي اكسيدانها است كه با راديكالهاي آزاد مقابله كرده و به بهبود حملات آسمي كمك مي كند. در اين ميان افرادي كه از سبزي ها و ميوه ها استفاده مي كنند و محصولات دامي را به كلي از رژيم غذايي خود حذف مي كنند، آسم آنها خيلي تخفيف مي يابد. دانشمندان معتقدند كه شايد به اين دليل است كه اين رژيم موجب مي شود كه تماس بيمار با مواد آلرژي زا يعني موادي كه باعث تحريك آسم مي شود، قطع شود .

درمانگاه
رفع كج خلقي با تغذيه سالم
014604.jpg
سودابه قيصري- مردم، انواع و اقسام دليل ها را مقصر و عامل اصلي كج خلقي و بي حالي خود مي دانند؛ آب و هوا، روز سخت كاري يا ترافيك. گاهي اوقات، خستگي شديد يا كج خلقي، مشكل احساسي پيچيده اي نيست بلكه معمولاً مربوط به نوع تغذيه مي شود.
جينا ساترلند- متخصص تغذيه- مي گويد: ثابت شده است كه انتخاب هاي غذايي، بيش از گذشته با بدحالي و افسردگي مرتبط هستند؛ بنابراين قبل از اينكه براي گذاشتن ظرف هاي كثيف در ظرفشويي به همسر خود غر بزنيد، به اين فكر كنيد كه چه غذايي را در اين ظرف ها سرو كرده ايد.
ساترلند غذاها و مواد مغذي را در جريان خلق و خو بسيار مهم مي داند. وي در مورد مواد غذايي مي گويد:
كربوهيدرات ها
بسياري از مردم هنوز هم كاهش وزن را با نخوردن كربوهيدرات ها مرتبط مي كنند، در حالي كه كربوهيدرات ها بخش مهمي از يك رژيم غذايي سالم و متعادلند.براي اينكه در طول روز انرژي لازم را داشته باشيد، بسيار مهم است كه حتماً از غلات سبوس دار و حبوبات استفاده كنيد. سرتونين(يك ماده شيميايي در مغز و مرتبط با حالات عاطفي) تحت تأثير نوع تغذيه است.اختلالات احساسي و اخلاقي مانند عصبانيت هاي فصل زمستان يا اختلالات فصل (SAD) نيز با فقدان سرتونين در بدن مرتبط هستند و از اين نظر، كربوهيدرات ها مي توانند به توليد سرتونين كمك كنند.
پروتئين
غذاهاي سرشار از پروتئين مانند تن ماهي، شير، مرغ، جوانه گندم و تخم مرغ نيز توليد سرتونين در بدن را تحت تأثير قرار مي دهند.
اسيدهاي چربي امگا 3
ماهي آزاد، قزل آلا و ديگر غذاهاي سرشار از امگا۳ نيز در بهترشدن حالات احساسي مؤثرند.
ويتامين C
ثابت شده است كه ويتامين C نيز به بدن در كنارآمدن با شرايط پراسترس كمك مي كند و عملكرد سيستم اعصاب را بهبود مي بخشد. آب پرتقال خالص و ساير مركبات، منابعي بسيار غني از ويتامين C هستند.
ويتامين E
تجربيات پزشكي نشان داده است افرادي كه دچار افسردگي هستند نيز به نوعي از كمبود ويتامين E رنج مي برند. هر چند روغن داراي چربي بالايي است ولي بايد به طور متعادل آن را مصرف كرد. به طور مثال، روغن كانولا سرشار از ويتامينE است. آجيل هاي مختلف نيز منبع غني اين ويتامين هستند.

سلامت
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |