شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم مي فرمايد:
خداوند دوست دارد كه وقتي يكي از شما كاري مي كند، آنرا كامل كند.
كنزل العمال، ج،۳ ص 907، ح 19128
امروز با حافظ
آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد
سالها دل طلب جام جم از ما مي كرد
طلب از گمشدگان لب دريا مي كرد
گوهري كز صدف كون و مكان بيرون است
آب و هوا
014640.jpg

عكس روز
014652.jpg
عكس: رويترز‎/ مارسلو دل پوزو
همه ساله دهكده بانول در شرق اسپانيا ميزبان جشنواره گوجه فرنگي است. در اين جشنواره شركت كنندگان به سوي يكديگر گوجه فرنگي پرتاب مي كنند و در پايان از سر تا پاي شركت كنندگان غرق در گوجه فرنگي مي شود. امسال نيز اين جشنواره با استقبال 40 هزار نفر از سراسر جهان مواجه شد كه بيش از 100 هزار كيلوگرم گوجه فرنگي به سوي هم پرتاب كردند. گفته مي شود ريشه اين مسابقه 60 دقيقه اي به دهه 1940 بازمي گردد.

در شهر چه خبر
قطع درختان
دو درخت كهن سال ديگر از فهرست درخت هاي زيبا و خاطره انگيز خيابان وليعصر(عج) حذف شدند. جاي خالي دو درخت تنومند كه به نظر مي رسد شيب آن ها به سمت فضاي يك ساختمان در حال ساخت، علت قطع آن ها بود در كنار كوچه كاج آبادي و جلوي پارك ملت نظر برخي رهگذران را به خود جلب مي كند.
سايه بلند اين درختان در حالي از بين رفت كه شايد تغيير جهت رويش آن ها كار را به اينجا نمي كشيد و روند قطع تدريجي درختان به ويژه در اين محدوده ادامه نمي يافت.

از پارك تا سينما
شايد يكي از مشكل ترين كارهاي دنيا براي كودكان و نوجوانان جلب رضايت پدر و مادرها براي پارك رفتن باشد. اما نمايش دو فيلم زن بدلي و
بر باد رفته در چهار پارك در مناطق غرب، شرق، شمال و جنوب شهر شايد بتواند دست آويز خوبي براي تطميع بزرگترها و ترغيب آن ها به سمت پارك باشد. پارك هاي پليس ، پرديسان ، ملت و گفت وگو از ساعت 20 تا 22 هر شب به صورت رايگان فيلم هاي مذكور را به نمايش عمومي مي گذارند. گويا روند تا آخر شهريور ادامه دارد.

بازديد رايگان از موزه سكه
منحصر به فردترين موزه سكه خاورميانه به مناسبت آغاز هفته بانكداري اسلامي بازديدكنندگان را به صورت رايگان مي پذيرد. اين موزه داراي مسكوكات باارزش و تاريخي از قرون هفتم و هشتم پيش از ميلاد تا دوران هخامنشي، اسكندر، اشكانيان، ساسانيان و حكومت هاي محلي است. شهروندان براي بازديد از اين مسكوكات به همراه ساير اشياء ديدني مانند شاهنامه فردوسي به خط مرحوم امير تومان مي توانند به مجموعه فرهنگي ميدان مشق تهران واقع در ميدان امام
خميني (ره) كوچه طبس ازامروز تا پنج شنبه 16 شهريورماه بين ساعت 9 صبح تا 12 ظهر مراجعه كنند.

چك پول هاي جعلي
چك پول ها كه به نسبت گذشته اعتماد بيشتري را به خود جلب كرده اند و حركت چرخ هاي اقتصادي را نيز روان تر كرده اند؛ اما درشت بودن رقم آن ها نسبت به اسكناس ها انگيزه هاي بيشتري را براي جاعلان ايجاد كرده تا با جعل چك پول اين روند را كند و سرمايه هاي مردم را به تاراج ببرند. به تازگي نيروي انتظامي طي اطلاعيه هايي شهروندان را به دقت بيشتر براي شناسايي اين اوراق دعوت كرده زيرا فقط در چند روز گذشته اعضاي باند جعل تعداد زيادي چك پول دستگير شدند.

گراني بازتاب نيافت
با وجود ترقي قيمت برخي خودروها اين تغيير قيمت در هفته گذشته بازتابي نداشت، زيرا اغلب خبرگزاري ها براي درج قيمت خودرو به گزارش قيمت اتحاديه نمايشگاه داران و فروشندگان خودرو استناد مي كنند. مشكلات نرم افزاري اين اتحاديه نيز به روزرساني و درواقع ارائه گزارش هفتگي قيمت خودرو را سخت تر كرده است. بنابراين علاقه مندان آگاهي از وضعيت نوسان قيمت خودرو بايد چند روزي منتظر باشند.

بازار
014670.jpg
نرخ خواربار

در هفته اي كه گذشت در بخش اقلام خوراكي نوسان قيمت ها باز هم خبرهاي خوبي را در پي نداشت.
قيمت قند كه روند صعودي خود را از دو ماه پيش آغاز كرده بود؛ باز هم گران تر شد. در مورد چاي نيز هجوم چاي هاي قاچاق و فاقد فاكتورهاي بهداشتي همچنان ادامه دارد؛ به طوري كه گاراژهاي ميدان مولوي هر روز شاهد رفت و آمد مقادير انبوهي چاي قاچاق هستند.
با اين وجود، قيمت چاي خارجي نسبت به هفته پيش تفاوتي نداشت. روغن نباتي نيز برخلاف ادامه روند كمبود روغن هاي خام وارداتي بر روي قيمت هاي پيشين پافشاري مي كند. قيمت شكر نيز فقط 3 دهم درصد كاهش يافته است.

سكه، طلا و ارز
014673.jpg

در حاشيه خبرها
۳۰ نكته براي متحول شدن
امير بهادري نژاد- باور كنيد رعايت برخي از نكات بسيار ظريف و پيش پا افتاده، شما را متحول مي كند. به توصيه هاي ذيل عمل كنيد و مطمئن باشيد كه متحول خواهيد شد.
۱) در محل كار به جاي استفاده از آسانسور از پله استفاده كنيد.
۲) در روزهاي تعطيل دوچرخه سواري كنيد.
۳) حجم غذاي شما در هر وعده غذايي بايد به اندازه كف هر دو دست باشد.
۴) به بهانه علاقه بچه ها، غذاهاي حاضري خارج از منزل نخوريد.
۵) حداقل يك وعده غذا در خانه درست كنيد و همه اعضاي خانواده كنار هم غذا بخورند.
۶) قبل از بلعيدن هر لقمه حداقل 10 بار آن را بجويد.
۷) كارهاي خانه را خودتان انجام دهيد تا كالري بسوزانيد.
۸) هر روز تقريبا در زمان مشخصي غذا بخوريد.
۹) از لبنيات كم چرب استفاده كنيد.
۱۰) هر روز 10 هزار قدم راه برويد.
۱۱) به جاي چيپس و شكلات، ميوه بخوريد.
۱۲) ميزان چربي و قند موجود در مواد غذايي را حتما بررسي كنيد.
۱۳) 20 دقيقه بعد از صرف غذا در مورد خوردن دسر تصميم بگيريد.
۱۴)در هر ساعت 10 دقيقه بايستيد.
۱۵) آب بنوشيد نه آبميوه مصنوعي.
۱۶) آبميوه طبيعي هم حاوي قند است. پس يك ليوان در روز كافي است.
۱۷) 400 گرم در روز ميوه و سبزي تازه بخوريد.
۱۸) فوتبال 5 به 5 ورزش مناسبي براي سوزاندن كالري است.
۱۹) از بچه هاي خود بخواهيد حتما در درس ورزش مدرسه شركت كنند.
۲۰) بعد از ساعت 8 شب كمتر غذا بخوريد چون كالري كمي قبل از خواب مي سوزد.
۲۱) صبحانه، املت تخم مرغ بخوريد كه تا ناهار گرسنه نشويد. ميوه هم فراموش نشود.
۲۲) پشت ميز غذا بخوريد. غذا خوردن مقابل تلويزيون ممنوع است.
۲۳) همواره سالاد ميوه آماده در يخچال داشته باشيد.
۲۴) به جاي چيپس، هويج بخوريد.
۲۵) انجام 5/3 ساعت ورزش در طول هفته الزامي است.
۲۶) كفش كتاني در محل كار داشته باشد و در وقت ناهار در پارك نزديك اداره بدويد.
۲۷) برنج و نان قهوه اي رنگ مصرف كنيد چون انرژي آنها به تدريج آزاد مي شود.
۲۸) از ظروف كوچكتر براي صرف غذا استفاده كنيد.
۲۹) رژيم غذايي دريايي (ژاپني) توصيه مي شود.
۳۰) اگر خجالتي هستيد در خانه ورزش كنيد.

آلودگي هواي تهران
014643.jpg

تلويزيون
014676.jpg

سينما
014649.jpg
باغ فردوس، پنج بعد از ظهر
كارگردان: سيامك شايقي
بازيگران: رضا كيانيان، لادن مستوفي، آزيتا حاجيان، حامد بهداد.
سينماهاي نمايش دهنده:فرهنگ– ايران – فلسطين – شهر تماشا- ناهيد– موزه سينما – مجموعه آسمان– فرهنگسراهاي قانون – هنر – خانواده – اشراق
خلاصه داستان: دريا، دختري جوان و پرشور و شر است كه از مشكلات فراوان روحي رنج مي برد. با ورود يك روان شناس به زندگي دريا، ماجراهاي زندگي او شكل تازه اي مي گيرد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
يك اتفاق ساده
خيلي ناگهاني و در يك چشم به هم زدن اتفاق افتاد، با ديدن بچه گربه وسط خيابان، با ترمزي شديد فرمان را پيچاند، صداي گوشخراش ترمز ماشين ها از پشت سر همه نگاه ها را به اين صحنه متوجه كرد. در يك آن،، پسرك گل فروش به هوا پرتاب شد و با سر به داخل جوي آب كنار خيابان افتاد و ديگر تكان نخورد. ماشين به چپ منحرف شده و وسط خيابان ميخكوب شده بود، راننده سرش را روي فرمان گذاشت و قلبش از كار افتاد.
در اين فاصله، بچه گربه عرض خيابان را به سلامت طي كرده بود.
اكبر عليزاده اعتمادي

گشتي در دنياي خبرها
اهداي مو
014646.jpg
مانيل: كشور فيليپين با بزرگترين فاجعه زيست محيطي خود مواجه است. سه روز قبل بر اثر نشت يك نفتكش، 200 هزار ليتر نفت در سواحل اين كشور پخش شد. به همين دليل دولت از مردم درخواست كرده كه با اهداي مو به پاكسازي نفت كمك كنند. درپي فراخوان دولت، زندانيان يكي از بزرگترين زندان هاي اين كشور اقدام به تراشيدن موهاي خود و ارسال آن به مناطق آلوده كردند. در اين زندان فوق  امنيتي 15 هزار زنداني خطرناك حبس هستند كه هزار نفر از آنها به اعدام محكوم شده اند.
۱۴ دروازه بان در يك سال
لندن: يك تيم فوتبال آماتور در انگليس براي استخدام يك دروازه بان در روزنامه هاي اين كشور آگهي داده است. شايد باور اين موضوع دشوار باشد اما اين تيم در يك سال اخير 13 دروازه بان استخدام كرده است كه هريك از آنها به دليل مصدوميت و يا اختلاف نظر با باشگاه ديگر قادر به ادامه همكاري با اين تيم نيستند. در حقيقت اين تيم به دنبال استخدام چهاردهمين دروازه بان خود در يك سال اخير است. هفته گذشته دروازه بان دوازدهم و سيزدهم اين تيم به ترتيب از ناحيه قفسه سينه و كليه به شدت آسيب ديدند و تا پايان فصل جديد قادر به همراهي تيمشان نخواهند بود. به همين دليل مربي تيم به فكر استخدام دروازه بان چهاردهم خود افتاده است.
سرقت نافرجام
ريگا: سارقان در لتوني كه در ساعت 30/4 بامداد روز پنج شنبه به يك فروشگاه بزرگ دستبرد زده بودند دست خالي به مخفيگاه خود بازگشتند. اين سارقان در حالي كه سوار بر خودرو بودند به داخل ويترين فروشگاه كوبيدند و وارد اين مكان شدند. آنها سپس دستگاه خودپرداز نصب شده در اين فروشگاه را داخل صندوق عقب گذاشتند و از صحنه ارتكاب جرم گريختند. اما اين پايان ماجرا نبود چون چند صد متر دورتر دستگاه خودپرداز از داخل صندوق عقب بيرون افتاد و جالب اين كه سارقان متوجه اين موضوع نشدند.
قفل در كابين خلبان
تورنتو: قفل شدن در كابين خلبان، مسافران يك پرواز را در كانادا شوكه كرد. داستان از اين قرار بود كه در فاصله 30 دقيقه تا فرود هواپيما در مقصد، خلبان براي رفتن به دستشويي كابين را ترك كرد و كنترل هواپيما را به كمك خلبان سپرد. اما هنگامي كه وي قصد بازگشت به داخل كابين را داشت متوجه شد كه در كابين قفل شده و نمي تواند به محل خدمت خود بازگردد. به هر حال هرچه وي و ميهمانداران تلاش كردند در باز نشد كه در نهايت مجبور شدند در را بشكنند.
درگيري بر سر كبوتران مسابقه اي
سيدني: نزاع بر سر مالكيت كبوتران مسابقه اي 8 مجروح برجاي گذاشت. دو روز پيش در جريان برگزاري مسابقه كبوتر ها ميان صاحبان اين پرندگان درگيري فيزيكي به وجود آمد كه اين درگيري با دخالت پليس پايان يافت. شدت اين درگيري به حدي بود كه 8 نفر مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.
دوري از گاوهاي سوئيسي
ژنو: فدراسيون گردشگري سوئيس ديروز با انتشار اطلاعيه اي از مردم خواست در چمنزارهاي اين كشور به گاو ها و گوساله ها نزديك نشوند. با توجه به اين كه اين حيوانات بسيار دوست داشتني و صميمي به نظر مي رسند گردشگران به آنها نزديك مي شوند و به نوازش آنها مي پردازند غافل از اين كه با واكنش خشن مواجه خواهند شد. در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: همواره فاصله خود را با گاوها و گوساله ها حفظ كنيد. به چشمهاي اين حيوانات خيره نشويد. چوبدستي مقابل آنها تكان ندهيد و اگر به سوي شما حمله ور شدند ضربه محكمي به دهانشان وارد كنيد. معمولاً در فصل تابستان گاوها و گوساله ها به انسانهايي كه به آنها نزديك مي شوند حمله مي كنند.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |