شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۴ - Sep 2, 2006
اخباري از بزرگان موسيقي ايران
شجريان در بم،  عليزاده در دانمارك، ناظري در آمريكا
014550.jpg
ايسنا: محمدرضا شجريان، حسين عليزاده، كيهان كلهر، شهرام ناظري و عليرضا افتخاري از هنرمندان مطرح موسيقي ايران هستند كه در ماههاي آينده فعاليتهاي مختلفي را در زمينه موسيقي انجام خواهند داد.
شجريان در باغ هنر بم
دي ماه سال گذشته بود كه محمدرضا شجريان هنرمندان و جامعه هنري را دعوت كرد تا براي برپايي جشنواره اي هنري در باغ هنر بم تدارك ببينند. اين استاد آواز ايران اعلام كرد كه خود قصد دارد كنسرتي در اين باغ ايراني اجرا كند. پيش از اين صحبتهايي انجام شده بود كه اين كنسرت شهريور ماه برگزار شود ولي گويا قرار است اين كنسرت در دي ماه سال جاري برگزار شود. همچنين شجريان سال گذشته در نشستي مطبوعاتي اعلام كرد: فعلا در تهران قصد برگزاري كنسرتي ندارد، اما در عين حال، نادر مشايخي رهبر ثابت اركستر سمفونيك تهران چندي قبل خبر داد كه در برنامه هاي آينده اركستر سمفونيك تهران قرار است از موسيقيدانان مطرح موسيقي ايراني همچون محمدرضا شجريان، حسين عليزاده و شهرام ناظري براي همكاري دعوت كند. مشايخي پيش از اين نيز با برخي از اين هنرمندان در خارج از كشور برنامه داشته است.
حسين عليزاده در كتابخانه سلطنتي دانمارك
حسين عليزاده پس از چند ماه كه برنامه اي در ايران نداشت، دوهفته قبل در كتابخانه سلطنتي دانمارك (الماس سياه) به روي صحنه رفت. اين دومين باري است كه حسين عليزاده آهنگساز و نوازنده برجسته تار و سه تار در كتابخانه سلطنتي دانمارك برنامه اجرا مي كند. گويا بار اول او به همراه محمدرضا شجريان، حسين عمومي و مجيد خلج برنامه اجرا كرده است. اين در حالي است كه وي ساخت موسيقي متن مجموعه تلويزيوني زير تيغ را به كارگرداني محمدرضا هنرمند از مدتي پيش آغاز كرده است. همچنين بيست قطعه از آثار حسين عليزاده با تنظيم براي سنتور توسط مينا افتاده به همت موسسه فرهنگي هنري ماهور منتشر شده است. در اين كتاب منتخبي به سليقه مينا افتاده از ساخته هاي حسين عليزاده انتخاب شده تا علاقه مندان به موسيقي به ويژه علاقه مندان ساز سنتور از آن بهره ببرند. نادر مشايخي نيز قصد دارد در اركستر سمفونيك تهران با حسين عليزاده همكاري داشته باشد.
كيهان كلهر و شجاعت حسين خان، سال آينده در تهران
كنسرت كيهان كلهر و شجاعت حسين خان احتمال دارد سال آينده در تهران برگزار شود. كنسرت كيهان كلهر و شجاعت حسين خان كه در ابتدا قرار بود در نيمه مرداد ماه برگزار شود اما به دليل اينكه شجاعت حسين خان، سيتار نواز هندي نمي توانست در آن زمان در تهران حاضر شود، به دوم و سوم شهريور ماه موكول شد و سرانجام اين تاريخ نيز منتفي شد. كلهر براي ضبط موسيقي و اجراي چند كنسرت، شهريور ماه عازم سفر مي شود. كيهان كلهر و شجاعت حسين خان شش سال است كه همكاري مشتركي را آغاز كرده اند. حاصل اين همكاري مشترك دو آلبوم موسيقي به نام هاي غزل 1 و 2 است كه در ايران منتشر شده است. او به تازگي پروژه تازه اي را با اردال ارزنجان خواننده تركيه اي آغاز كرده است.
شهرام ناظري، عرفان اسلامي و اجرا در آمريكا
چندي قبل بود كه حوزه هنري اعلام كرد: سمفوني عرفان اسلامي توسط احمد پژمان و به خوانندگي شهرام ناظري توليد مي شود. همچنين ناظري چندي قبل در جشنواره بين المللي موسيقي تابستاني توكيو به اجراي برنامه پرداخت. اين اجرا كه  در سالن هاماركيو آساهي برگزار شد، با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد. اين سومين بار است كه يك هنرمند مطرح موسيقي از ايران در جشنواره موسيقي تابستاني توكيو شركت مي كرد. حسين عليزاده ديگر هنرمند مطرح ايراني پيش از اين دو بار در اين جشنواره حضور يافته است. ناظري همچنين با حضور در مركز مطالعات جنوب و غرب آسيا وابسته به موسسه مطالعات خارجي دانشگاه توكيو، براي دانشجويان زبان فارسي اين دانشكده سخنراني كرد.
عليرضا افتخاري و آواي عشق
عليرضا افتخاري نيز به تازگي آواي عشق را منتشر كرد . آهنگسازي قطعات آن بر عهده بهزاد خدا رحمي بوده است. بسياري از قطعات اين آلبوم تاكنون بارها از صدا و سيما منتشر شده است . اين آلبوم شامل هفت تصنيف و دو آواز با همراهي پيانوي سامان احتشامي است. آوازي در مايه بيات اصفهان و ديگري در راست پنجگاه از جمله قطعات اين آلبوم است.

نگاه روز
در كوچه پس كوچه هاي پاريس
كامران محمدي
هرگز سه عكس را از ميان تمام تصاويري كه هر روز مي بينيم فراموش نمي كنم. اين سه عكس آن چنان تلخ و آن چنان عميقند كه تا مغز استخوان آدم نفوذ مي كنند. اولي، مادري را نشان مي دهد در زلزله بم كه خود را حايل آوار و دختر سه چهار ساله اش كرده است.هر دو زير آوار در همان حالت، جان داده اند. عكس دوم تصوير پدري است كه در فلسطين براي جلوگيري از تيرهاي دشمن، خود را سپر پسر 8-9 ساله اش كرده وپسر در همان حال، جان داده است. عكس سوم، جانبازي شيميايي را يك روز پيش از شهادت نشان مي دهد. مردي بدون ريش و موي و ابرو و آن چنان لاغر و تكيده و كبود كه توصيفش ناممكن است.
***
نوشتن از تمام چيزهايي كه عظمتشان، نويسنده را از پاي درمي آورد، دشوار است. نويسنده نبايد شيفته پديده ها شود، بلكه بايد از بالا به آن ها نگاه كند و با اعتماد به نفس توصيفشان كند. اما واقعا شگفت آور نيست كه هر روز رزمنده اي از سال هاي تلخ جنگ، پس از سال ها رنج غيرقابل وصف شيميايي شدن، آرام آرام و در سكوت و گاه فقر و تنهايي، جان مي دهد و هيچ نويسنده كوچك و بزرگي،  سراغش نمي رود؟ در شرايطي كه رخدادهاي سال هاي طولاني جنگ و ردپاي عميقي كه در تمام كوچه پس كوچه هاي كشور به جا گذاشته است، مملو از سوژه ها و لحظه هاي بكر نوشتن است، عجيب نيست كه در بيشتر داستان ها،  شخصيت هاي ابرآلود و فضاهاي ناملموس تكرار مي شوند؟
در تمام دنيا،  تمام دولت ها مستقيم و غيرمستقيم براي تفهيم يا تبليغ مواضع خود، از ادبيات استفاده مي كنند. اما در ايران اين دخالت، آن چنان افراطي و آن چنان تبليغي بوده است كه عملا نوشتن از جنگ هنوز كه هنوز است، كاري دولتي و حكومتي ارزيابي مي شود. نهادهايي نظير سازمان تبليغات اسلامي يا بنياد حفظ و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و همه ساختار حكومت، آن چنان ديوار عظيمي بين نويسندگان ارزشي و غيرارزشي كشيدند كه جنگ به موضوعي كاملا در اختيار خودي  ها تبديل شد و نوشتن از آن، كاري سفارشي و دور از روح اصلي ادبيات. نتيجه آن كه، تنها عده اي معدود از نويسندگان مؤمن و انقلابي، داستان هايي كاملا تبليغي و شعاري نوشتند و عمده نويسندگان، توجه به سوژه هاي بكري را كه در يك قدمي شان اتفاق مي افتاد، تبليغ براي حكومت ارزيابي كردند.در حالي كه نوشتن از رنج هاي انسان و جنگ، به عنوان يكي از دردهاي مشترك جوامع، خلاصه آن چيزي است كه داستان را شكل مي دهد.
حالا با گذار از مرزهاي تقدس گرايي افراطي كه قهرمانان جنگ را به فرشتگان بي رنج بدل مي ساخت و در واقع، عظمت وجودشان را از ميان مي برد، داستان دفاع مقدس به افق هاي تازه تري رسيده است، اما هنوز جانبازان شيميايي، تجسم نهايت رنج جنگ، يكي يكي و در سكوت، آب مي شوند و هنوز داستان هاي ايراني از دردهاي فلسفي نامفهومي مي نويسند كه احتمالادر كوچه پس كوچه هاي پاريس درمان مي شوند.

كتيبه 63 متري زيارت عاشورا در حرم امام حسين(ع)نصب مي شود
عكس: مسعود خامسي پور
014568.jpg
گروه ادب و هنر كار ساخت كتيبه اي به مساحت 63 مترمربع با محتواي زيارت عاشورا با تكنيك گلدوزي براي نصب در حرم امام حسين(ع) به پايان رسيد.
كار گلدوزي و زري دوزي اين كتيبه را كه به ارتفاع 9 و عرض هفت متر تهيه شده است، سيدرضا پاك نيت انجام داده و طراحي بين خطوط نيز
بر عهده اسكندرپور بوده است. قاسم جميلي نيز خطاطي كار را انجام داده است. سيد رضا پاك نيت، مجري و مبدع كتيبه مي گويد: محرم سال 82 با نيت نصب پرده در حرم امام حسين(ع) كار را شروع كرده ايم كه پس از گذشت بيش از دو سال، يكشنبه پنج شهريور، به اتمام رسيده است. قرار است كتيبه 63 متري پاك نيت، محرم امسال به حرم امام حسين(ع) برده شود. تا آن زمان، آخرين مراحل آماده سازي اثر نظير آستردوزي انجام مي گيرد. پاك نيت ميزان هزينه مصرفي براي انجام اين طرح را برآورد نكرده است، ولي جز كمك هاي برخي هيات هاي مذهبي تهران، اعتبار ديگري دريافت نكرده است. در كتيبه زيارت عاشورا 9 رنگ ابريشم و دو رنگ گلابتون به كار رفته و دور تا دور كار با اسامي 72 تن شهداي كربلا قاب شده است. سيد رضا پاك نيت
34 سال دارد و از طريق گلدوزي روزگار مي گذراند. در سابقه كار او، ساخت كتيبه هاي مذهبي ديگري نظير 12 بند اشعار محتشم كاشاني با مساحت
250 متر، كتيبه اسامي 72 شهيد كربلا و زيارت نامه هاي امامزاده صالح، امامزاده هاشم و امامزاده داود ديده مي شود.

سينماي جهان
دورخيز ژانگ ييمو براي دريافت اسكار
گروه ادب و هنر فيلم جديد ژانگ ييمو خود را آماده رقابت هاي اسكاري مي كند. نفرين گل طلايي روز 22 دسامبر در لس آنجلس و نيويورك اكران عمومي مي شود.
به نوشته نشريه ورايتي، فيلم در تاريخ فوق به روي پرده سينماها مي رود تا بتواند در دور رقابت هاي اسكاري شركت داشته باشد و بجز رشته بهترين فيلم خارجي سال،  شانس حضور در رشته هاي اصلي اسكار را هم از دست ندهد. اين فيلم تاريخي را شركت سوني در آمريكا و اروپا پخش مي كند و از هم اكنون تبليغات وسيعي را براي آن شروع كرده است. چويون فت و گونگ لي بازيگران اصلي نفرين گل طلايي هستند و فيلم صحنه هاي رزمي و اكشن زيادي دارد كه اين دو در آنها حضور و بازي دارند.
شكايت به خاطر بدآموزي يك فيلم
گروه ادب و هنر شكايت عجيب و غريب يك بازيگر نقش هاي مكمل در هند، باعث بحث تازه اي در صنعت سينماي هند شده است. به گزارش سايت اينديا اف ام، نسيم خان عليه سازندگان درام اجتماعي اومكارا به دادگاه شكايت و خواستار توقيف آن شده است. وي در شكايت خود با انتقاد از عدم توجه اداره سانسور هند به زبان بد و تند اين فيلم گفته كه بسياري از ديالوگ هاي اومكارا براي بينندگان بدآموزي دارد. دادگاه عالي بمبئي هم از ويشال باراواج كارگردان فيلم خواسته كه اواخر ماه با حضور در دادگاه از خويش و فيلمش دفاع كند. گروهي از هنرمندان سينمايي هند اقدام نسيم خان را تلاش او براي شهرت بيشتر عنوان كرده اند و از دادگاه خواسته اند كه اهميتي به درخواست او ندهند.
مبارزه راسل كرو و دنزل واشنگتن عليه مافيا
گروه ادب و هنر راسل كرو و دنزل واشنگتن عليه پليس هاي فاسد و سلاطين مواد مخدر متحد شده و مبارزه مي كنند. اين دو بازيگر اصلي درام اجتماعي و جنايتكارانه گنگستر آمريكايي هستند. به گزارش خبرگزاري رويتر اين فيلم افشاگرانه را ريدلي اسكات براي كمپاني يونيورسال كارگرداني مي كند. قصه فيلم كه براساس يك ماجراي واقعي ساخته مي شود درباره فرانك لوكاس است كه نقش او را دنزل واشنگتن بازي مي كند. وي كه مدتها براي اداره پليس خبرچيني مي كرد، بسته هاي مواد مخدر را در داخل تابوت سربازاني كه از جنگ ويتنام به آمريكا فرستاده مي شد جاسازي مي كرد. يك مامور معترض پليس به نام ريچي رابرتز با بازي راسل كرو كه متوجه موضوع شده، لوكاس را به دادگاه مي كشاند.
درگذشت گلن فورد
014565.jpg
گروه ادب و هنر گلن فورد بازيگر كلاسيك سينما در سن 90 سالگي درگذشت. او در منزل خود در بورلي هيلز فوت كرد. علت مرگ او توسط اداره پليس ايست قلبي اعلام شد. به گزارش سايت بي بي سي، رئيس اداره پليس مرگ فورد را طبيعي اعلام كرد. اين بازيگر چند سال اخير چند بار سكته قلبي كرده و مدتي هم در بيمارستان بستري بود. فورد كه در كانادا به دنيا آمد، در دوران كودكي همراه خانواده اش به كاليفرنيا نقل مكان كرد. وي سال 1939 با كمپاني كلمبيا قرارداد كاري امضا كرد و به بازي در فيلم هاي سينمايي پرداخت.

اخبار كوتاه
جشنواره اشعار تركي رضوي
جشنواره بين المللي شعر رضوي آبان ماه امسال با مشاركت عاشقان امام هشتم به زبان تركي آذري در استان هاي آذربايجان شرقي و غربي برگزار خواهد شد. به گفته مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي در جشنواره تبريز، شعرا و اديبان آذري زبان ديگر كشورها نيز حضور خواهند داشت. جشنواره شعر رضوي از امسال به صورت سالانه و سراسري در سطح كشور برگزار مي شود.

پايان جشنواره موسيقي كردي
ششمين جشنواره موسيقي كردي كه با شركت هنرمنداني از استانهاي خراسان شمالي، آذربايجان غربي، ايلام، كرمانشاه، لرستان و كردستان برگزار شده است ديروز با معرفي نفرات و گروه هاي برتر به كار خود پايان داد. هيات داوران اين جشنواره را
علي اكبر شكارچي، كيخسرو پورناظري، عطاءالله سلامي و بهمن حاج اميني تشكيل مي دادند.

چاپ اثر پس از مرگ
دو مجموعه شعر جديد پس از درگذشت علي مقيمي، از اين شاعر منتشر مي شود. اين مجموعه ها به نام هاي سفال غريب و مزامير براي چاپ آماده اند. اين شاعر هفته گذشته بر اثر عارضه قلبي درگذشت و پيكر او صبح روز چهارشنبه هشتم شهريورماه در قطعه هنرمندان بهشت آباد اهواز به خاك سپرده شد.

نخستين جشنواره كتاب برتر
نخستين جشنواره كتاب برتر با همت انجمن فرهنگي ناشران كتاب كودك و نوجوان در تاريخ يكشنبه 12 شهريور ماه ر تهران برگزار مي شود. دبيرخانه جشنواره طي فراخوان هايي كتاب هاي برتر اعضاي انجمن را دريافت كرده كه از ميان آنها 20 اثر برگزيده طي مراسمي معرفي خواهند شد.

سمينار پيامبر اعظم(ص) در ادبيات فارسي
سمينار حضرت رسول(ص) در ادبيات فارسي از رودكي تا امروز به همت بنياد آفرينش هاي هنري نياوران و با همكاري دفتر گسترش زبان فارسي بررسي مي شود. در اين سمينار، استاداني چون شفيعي كدكني، علي موسوي گرمارودي، قيصر امين پور، محمدرضا حكيمي، جلال الدين كزازي، مهدي محقق، جواد محدثي، اسلامي ندوشن، علي شيخ الاسلامي و سيد جعفر شهيدي حضور خواهند داشت.

مرگ فيلمنامه نويس رواني
جوزف استفاني، نويسنده فيلمنامه فيلم كلاسيك رواني به كارگرداني آلفرد هيچكاك، در سن 84 سالگي چشم از جهان فروبست. استفاني كه فعاليت هنري خود را با نوازندگي پيانو آغاز كرده بود، با نگارش ترانه و سپس فيلمنامه هاي سينمايي به شهرت رسيد و اقتباس از رمان رواني رابرت بلاچ و بازنويسي آن براي هيچكاك از نقاط قوت كارنامه هنري اين نويسنده است.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |