پنجشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۷۳ - Aug 31, 2006
بين الملل
Front Page

در كنفرانس مطبوعاتي عنان و اولمرت مطرح شد
دست رد اسرائيل به درخواست سازمان ملل
014424.jpg
گروه بين الملل- كنفرانس مطبوعاتي كوفي عنان دبيركل سازمان ملل و ايهود اولمرت نخست وزير رژيم تل آويو در خصوص استقرار نيروهاي بين الملل در مرز لبنان با اسرائيل و نيز پايان محاصره لبنان نشان داد كه هنوز رژيم تل آويو پايبند به قوانين و قطعنامه نيست.
ديروز عنان در مصاحبه خبري خود با اولمرت كه در بيت المقدس برگزار شد از اسرائيل خواست كه به محاصره لبنان پايان دهد. عنان گفت: لغو اين محاصره ها براي كمك به بهبود اقتصاد لبنان پس از جنگ و تقويت دولت لبنان ضروري است.
دبيركل سازمان ملل حتي گفت كه مقامات لبنان او را مطمئن كرده اند كه طرح هايي براي توقف انتقال سلاح به لبنان اتخاذ خواهد شد. عنان گفت به اين ترتيب نگراني هاي امنيتي اسرائيل مورد توجه قرار خواهد گرفت.
اما در مقابل اين درخواست اولمرت با طفره رفتن از پاسخ صريح و مثبت فقط گفت كه اميدوار است بتواند با دولت لبنان تماس مستقيم برقرار كند. وي افزود كه اسرائيل خواهان اجراي كامل توافقنامه آتش بس است.
اسرائيل اعلام كرده است كه تا زماني كه نيروهاي بين المللي به همراه نيروهاي لبنان براي جلوگيري از ورود اسلحه از سوريه و تحويل آن به مبارزان لبناني در مرز لبنان و سوريه مستقر نشوند محاصره لغو نخواهد شد. اين موضوع در حالي مطرح مي شود كه طبق قطعنامه شوراي امنيت اين نيروها بايد در مرز لبنان و اسرائيل مستقر شده و دولت لبنان و سوريه مخالف حضور نيروهاي بين المللي در مرز خود هستند.
ادعاي مجدد تل آويو درباره بلندي هاي جولان
نخست وزير رژيم صهيونيستي ادعا كرد بلندي هاي جولان بخش جدايي ناپذير اسرائيل است.
روزنامه الحيات در شماره ديروز خود نوشت: ايهود اولمرت با اعلام اين ادعا در نشست اعضاي كابينه خود كه در منطقه حتسور نزديك كريات شمونه در شمال اسرائيل برگزار شده بود گفت: تل آويو قصد صرف نظر كردن از اين بلندي ها را ندارد و همچنان از شهرك سازي در مناطق اشغالي حمايت مي كند.

۲۲۹ كشته و زخمي در روز خونين عراق
014421.jpg
گروه بين الملل - عراق ديروز يكي از خونين ترين روزهاي خود را پشت سر گذاشت. در اين حوادث ۶۱ نفر كشته و ۱۶۸ تن ديگر مجروح شدند.
بيشترين تلفات ديروز مربوط به بغداد بود. در اين شهر انفجار بمب در بازار شورجه در مركز بغداد منجر به كشته شدن ۲۵ نفر و جراحت ۳۵ تن ديگر شد.
در منطقه الكراده بغداد نيز انفجار بمب باعث قتل دو نفر و جراحت ۲۱ تن ديگر شد. همچنين انفجار بمب كنترل از راه دور در يك مركز سربازگيري در حله واقع در جنوب بغداد به كشته شدن ۱۲ نفر و جراحت ۳۸ تن ديگر منجر شد.
ديروز مناطق مختلف بعقوبه نيز شاهد حوادث خشونت بار بود. در منطقه بلدروز در شرق بعقوبه، حملات تروريستي به قتل ۴ پليس و جراحت يك پليس ديگر منجر شد. در منطقه بلدروز نيز ۵ نفر كشته و دو تن مجروح شدند. در همين حال در حمله به خودرو گشت پليس در يكي ديگر از مناطق بعقوبه به كشته شدن يك پليس ديگر و جراحت يك غيرنظامي منجر شد و در منطقه مقداديه حملات تروريستي منجر به قتل ۳ نفر و جراحت ۴ تن ديگر گرديد. در شرق بعقوبه و در منطقه ابي صيدا نيز حملات تروريستي باعث قتل دو نفر و جراحت يك تن ديگر شد.
در همين حال ارتش آمريكا از كشته شدن يك سرباز دريايي اين كشور در استان الانبار خبر داد. به اين ترتيب شمار كشته شدگان آمريكايي از روز يكشنبه تاكنون به رقم ۱۴ سرباز رسيد.
در دياله نيز حملات پراكنده تروريست ها باعث قتل ۶ نفر و جراحت ۳ تن ديگر شد.
در همين حال مقامات عراقي اعلام كردند شمار تلفات ناشي از انفجار خط لوله ايوانه افزايش يافته و به رقم ۱۷۵ كشته رسيده است، ديروز همچنين مقامات پليس اجساد ۲۰ عراقي را كه به ضرب گلوله به قتل رسيده بودند در بغداد پيدا كردند.
شيوه جديد تروريست ها
ديروز مقامات عراقي از شيوه جديد عمليات انفجاري در عراق خبر دادند. بر اين اساس، تروريست ها نخست اتومبيل هاي عراقي را ربوده و سپس آنها را بمب گذاري كرده و در محل سابق خود قرار مي دهند. به اين ترتيب صاحبان خودرو بي آن كه بدانند حامل بمب هستند از آن استفاده مي كنند و تروريست ها در لحظه مقتضي با كنترل از راه دور اتومبيل ها را منفجر مي كنند. به همين دليل پليس عراق هشدار داد كه چنانچه صاحبان خودروهاي مسروقه، خودرو خود را پيدا كردند، پيش از استفاده از آن حتما پليس را در جريان بگذارند.

نگاه
تحرك ژنرال
دكتر محمدمهدي مظاهري
پاكستان كشوري است كه اغلب در سطح سياست داخلي و خارجي با چالش هايي مواجه است.
دو چالش مهم داخلي كه اكنون ژنرال مشرف با آن دست و پنجه نرم مي كند عبارتند از: ناسيوناليسم قومي بلوچ و انترناسيوناليسم اسلامي. چرخش اين دو جريان به سمت راديكاليزه شدن اكنون براي دولت پاكستان دردسرساز شده است و لذا ژنرال مشرف را به مقابله با آن واداشته است. پاسخ ژنرال مشرف به اين دو جريان در شكل قتل رئيس قبيله بگتي و دستگيري سران بعضي از جريان هاي اسلامي راديكال ازجمله بازداشت مجدد رهبر لشگر طيبه خودنمايي كرده است.
ناسيوناليسم قومي در پاكستان ريشه طولاني دارد. به گونه اي كه پس از استقلال پاكستان به استثناي قوميت پنجاب هيچ يك از ساير گروه هاي قومي ديگر (سندي، بلوچي و پاتاني) به استقلال پاكستان رأي ندادند.
آنها فقط در مقابل كتاب مقدس هندي ها، به كتاب مقدس مسلمانان يعني قرآن كريم رأي دادند و از ديد آنها اين به معني رأي به استقلال پاكستان نبود بلكه به معني امكان حق تعيين سرنوشت براي مسلمانان شبه قاره ازجمله گروه هاي قومي مختلف بود. بدين ترتيب از همان ابتداي استقلال پاكستان، قوميت هاي مختلف اين كشور به اشكال مختلف درصدد تجزيه يا خودمختاري ويژه برآمدند.
جنبش بلوچ يكي از پوياترين گرايش هاي تجزيه طلبانه قومي است كه به ويژه طي دو سال گذشته، به دلايل مختلف شتاب بيشتري به خود گرفته است. گفته مي شود هندي ها در تحريك ناسيوناليسم بلوچ در پاكستان نقش دارند و اين به دو دليل عمده است: اولا اين كه بلوچ ها در استقلال شبه قاره هند نقش مهمي داشتند و حتي زماني ماهاتما گاندي بلوچ ها را قلب هندوستان خواند. دوم اين كه در قبال حمايت پاكستان از جريان هاي تجزيه طلب در كشمير، هندوستان سعي دارد بلوچ ها را به عنوان يك قوميت تجزيه طلب تشويق كند.
انترناسيوناليسم اسلامي در پاكستان پديده اي نسبتا جديد است. البته نفوذ وهابيت در پاكستان قدمت زيادي دارد و به همراه ورود وهابيت به پاكستان، فرقه گرايي نيز در اين كشور نضج گرفت. با اين حال مسئله كشمير و جنگ افغانستان نقش مهمي در راديكاليزه شدن اسلام در پاكستان داشت. اين نوع از راديكاليسم اسلامي كه با افكار و عقايد اسامه بن لادن و القاعده آميزش پيدا كرده است، هندوئيسم، صهيونيسم، و مسيحيت را هدف قرار داده است. حادثه چندي پيش بمبئي كه به كشته شدن ۲۰۰ نفر انجاميد و نيز مداخله اين جريانات در امور داخلي افغانستان كه در شكل حمايت آنها از طالبان نمود يافته باعث افزايش فشارها بر ژنرال مشرف جهت محدودسازي آنها شده است.
آمريكا، هندوستان و افغانستان سه كشوري هستند كه ژنرال مشرف را در مسير محدودسازي جريانات راديكال تحت فشار قرار داده اند. مشكل مشرف اين است كه اعمال محدوديت عليه جريان هاي راديكال به واكنش منفي آنها عليه خود ژنرال مشرف انجاميده و لذا ژنرال مشرف براي بقاي سياسي خود و حكومتش ناچار شده است محدوديت بيشتري عليه جريان هاي راديكال اعمال كند.
در تحليل نهايي، اوضاع داخلي پاكستان هم اكنون تحت تأثير سه جريان قرار گرفته است. ناسيوناليسم قومي كه فعلا در شكل تجزيه طلبي قوميت بلوچ جلوه گر شده است، انترناسيوناليسم اسلامي كه در قالب گروه هاي اسلامي راديكال ازجمله لشگر طيبه نمايان شده است و ملي گرايي مبتني بر حفظ تماميت ارضي و حاكميت ملي پاكستان كه در رفتار دولت اين كشور انعكاس يافته است.

در ديدار با بشار اسد مطرح شد
حمايت چاوز از سوريه در مقابل سلطه جويي آمريكا
014427.jpg
گروه بين الملل -بشار اسد رئيس جمهور سوريه ديروز در كنفرانس خبري مشترك با هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا گفت: قطعنامه هاي اخير شوراي امنيت درباره مسايل خاورميانه، مداخله در امور داخلي كشورها قلمداد مي شود و نتيجه تفوق جويي آمريكا است.
وي افزود: اگر سازمان  ملل بر همين اساس قطعنامه هاي ديگري را تصويب كند به هيچ وجه جاي خوش بيني باقي نمي گذارد و شايد به هرج و مرج و خونريزي بيشتري منجر شود.
در اين ديدار «هوگو چاوز» اعلام كرد: ونزوئلا و سوريه با اقتدار كامل در مقابل ادعاي سلطه جويانه امپراتورمآبانه آمريكا با يكديگر متحد خواهند شد.
رئيس جمهوري ونزوئلا همچنين همبستگي كشورش را با سوريه در برابر سلطه گري آمريكا در خاورميانه اعلام كرد.
چاوز اواخر روز سه شنبه پس از ورود به سوريه، به تلويزيون دولتي اين كشور گفته بود براي صلح به دمشق آمده ايم.
در همين  حال به گزارش هاآرتص همزمان با سردي مناسبات ونزوئلا با اسرائيل، چاوز روابط خوبي با برخي كشورهاي خاورميانه از جمله ايران برقرار كرده است.
رهبر ونزوئلا ضمن مقايسه حملات اسرائيل به لبنان با هولوكاست، اوايل ماه جاري به نشانه اعتراض به كشتار گسترده غيرنظاميان لبناني توسط رژيم نژادپرست صهيونيستي، ديپلمات برجسته خود را از فلسطين اشغالي فراخواند.

اسرائيل به دنبال تجهيز دفاعي
تانكهاي مركاوا در برابر حزب الله
014418.jpg
گروه بين الملل _ در درگيري هاي يك ماهه ميان اسرائيل و حزب الله ۵۲ تانك مركاواي اسرائيل آسيب ديد كه از اين ميان ۵۰ تانك در حمله موشك هاي ضدتانك و دو تانك در اثر انفجار بمب دچار تخريب شد.
سايت خبري گلوب آنلاين كه اخبار اقتصادي را در اسرائيل پوشش مي دهد با اعلام اين خبر نوشت ، يكي از درسهاي اين جنگ براي اسرائيل اين است كه ضرورت مجهز كردن تانك هاي مركاوا به سيستم هاي حفاظت فعال را دريافت. اين سيستم مي تواند موشكهاي وارده را نابود كند. فرماندهي نيروهاي زميني اسرائيل و مسئول دايره مربوط به تانك هاي مركاوا در وزارت دفاع اين رژيم مشغول بررسي سيستم هاي فعال حفاظتي تاسيسات جنگي هستند. يك مقام ارشد دفاعي اسرائيل در اين باره به سايت گلوب آنلاين گفت: يكي از اين برنامه هاي حفاظتي سيستم مشت آهنين و ديگري توسعه تسليحات رافائل است. پيشرفت طرح اول بسيار خوب بوده و قابليت هاي خوبي از خود نشان داده است. به همين دليل مقامات دفاعي اسرائيل مي گويند بايد براي تجهيز بيشتر تانك هاي مركاوا منتظر آزمايش هاي نهايي و سيستم مشت آهنين بود. تجهيز دفاعي ۲۰۰ تانك مركاوا دست كم ۱۰۰ ميليون دلار هزينه دارد.
موشك هاي حزب الله در اين جنگ به ۲۲ تانك رسوخ كرده و باعث مرگ ۲۳ نيروي سوار بر تانك شده است. اين موشك ها قادر به نفوذ در بدنه فلزي با ضخامت ۷۰ تا ۹۰ سانتي تانك مركاوا هستند. تحقيقات بعد از جنگ نشان مي دهد حزب الله كاملا به نقاط ضعف مركاوا اشنا بوده است. ۱۸ تانك از تانك هاي آسيب ديده مركاوا از پيشرفته ترين اين تانكها بوده اند .
هاآرتص: اسرائيل كشوري است بدون پايتخت و دولت
روزنامه هاآرتص چاپ اسرائيل ديروز نوشت: اسرائيل تنها كشوري در جهان است كه پايتخت اش به رسميت شناخته نشده است و اكنون تنها كشوري است كه بدون دولت اداره مي شود.
اين روزنامه با اشاره به اشتباهات ايهود اولمرت نخست وزير رژيم تل آويو نوشت آمادگي و توانمندي نيروهاي حزب الله و جنگ اخير و كمك آنها به مردم آسيب ديده پس از جنگ نشان داد كه نصرالله و حزب اش بسيار قدرتمند و در مسايل امنيتي عاقل هستند.
به عقيده نويسنده اين مقاله نصرالله مردي است كه كارها را انجام مي دهد. وي فردي است كه رفاه مردمش را نيز مد نظر دارد، وي كسي است كه براي كمك به كساني كه خانه هايشان در حملات هوايي تخريب شده است، منتظر نمي ماند. وي فورا و بصورت كاملا نقد به كمك آنها آمده است.
وي مردي است كه به نيازمندان كمك دارويي مي رساند، به بي خانمان ها مسكن مي دهد و حتي به فقرا لباس مي رساند.
به نوشته اين روزنامه نصرالله تنها رهبري بود كه توانست به بحث اصلي در داخل اسرائيل در چهار دهه گذشته عملا به مباحث موافق و مخالف تلاش براي صلح پايان دهد.

كوتاه از جهان سياست
پاكستان بار ديگر رهبر شبه نظامي لشكر طيبه را دستگير كرد
ايرنا: حافظ محمد سعيد بنيانگذار گروه ممنوعه لشكر طيبه يك روز پس از آزادي از زندان، بار ديگر بازداشت شد.
حافظ سعيد رييس حزب جماعت الدعوه كه به طور رسمي به نام لشكر طيبه شناخته مي شود در تاريخ ۱۰آگوست ( ۱۹مرداد ماه) كه قرار بود به مناسبت سالروز استقلال پاكستان سخنراني كند، دستگير شد.
خبرگزاري پاكستاني ان.ان.آي ديروز با اعلام اين خبر افزود: دولت پاكستان دستور بازداشت حافظ سعيد را صادر و اعلام كرده كه سخنراني عمومي وي ممكن است به تحريك مردم عليه دولت و هرج مرج منجر شود.
پيشتر دادگاهي در شهر لاهور مركز ايالت پنجاب حكم آزادي حافظ را داده بود و اعلام شد كه بازداشت وي غيرقانوني بوده است.
رهبر دروزي ها:هيچ كس نمي تواند حزب الله را خلع سلاح كند
گروه بين الملل - حزب سوسياليست دروزي هاي لبنان كه پيش تر از مخالفان حزب الله لبنان و همراه با گروه موسوم به ۱۴ مارس خواهان خلع سلاح حزب الله بود اعلام كرد براي خلع سلاح حزب الله پيش قدم نخواهد شد.
وليد جنبلاط رهبر دروزي ها با بيان اين خبر گفت: خلع سلاح حزب الله ناممكن است و ما از اين پس نوك پيكان هيچ كس براي خلع سلاح حزب الله نخواهيم شد.
جنبلاط تاكيد كرد: علت اين امر موافقت با حمل سلاح نيست بلكه علت آن است كه هيچ كس توان آن را ندارد كه حزب الله را خلع سلاح كند.
تلاش جريان چهارده مارس براي بركناري رئيس جمهوري لبنان
جريان چهارده مارس در لبنان تحركات سياسي جديدي را براي بركناري رييس جمهوري اين كشور آغاز كردند.
شخصيت هاي سياسي مسيحي جريان چهارده مارس در تلاش هستند تا موضوع بركناري اميل لحود رئيس جمهوري لبنان را با كاردينال سفير رهبر مذهبي مسيحيان ماروني لبنان مطرح كنند.
به گفته منابع مطبوعاتي در بيروت، اين تحركات در واكنش به درخواست گروه هاي ملي و اسلامي براي تغيير كابينه لبنان صورت مي گيرد.
جريان چهارده مارس از احزاب و گروه هاي مختلفي مانند المستقبل به رهبري سعيد حريري، حزب سوسياليست ترقي خواه به رهبري وليد جنبلاط و گروه هاي مسيحي ماروني تشكيل شده است و سياست هاي نزديك به غرب را در لبنان پي مي گيرند.
احتمال بروز اختلاف شديد در حزب كارگر
ديلي تلگراف مشاور وزير خزانه داري انگليس از احتمال درگيري درون حزبي در حزب كارگر اين كشور خبر داد.
ادبالز معتمدترين مشاور گوردون براون وزير خزانه داري انگليس اعلام كرد اين احتمال وجود دارد كه در حزب كارگر جنگي داخلي رخ دهد.
به گفته ادبالز خاگر تفويض قدرت منظم و مرتب در حزب كارگر صورت نگيرد در ميان اعضاي اين حزب اختلاف نظر و شكاف عميقي به وجود خواهد آمد.
ادبالز كه در وزارت خزانه داري انگليس سمت مقام عاليرتبه اقتصادي را برعهده دارد با تأكيد بر اين مطلب كه توني بلر نخست وزير انگليس بايد زماني را براي كناره گيري از سمت خود تعيين كند، افزود: اقدام نكردن به چنين كاري غيرقابل بخشش است زيرا سبب مي شود كه در حزب كارگر تفرقه و چندجناحي به وجود آيد.
روزنامه ديلي تلگراف نوشت؛ صبر و تحمل نمايندگان حزب كارگر در پارلمان انگليس به سر آمده است زيرا توني بلر زماني را براي كناره گيري از سمت خود تعيين نمي كند.
روزنامه ديلي تلگراف همچنين افزود: اظهارات ادبالز دو گروه طرفدار توني بلر و گوردون براون را رودرروي يكديگر قرار داده است.

باران پول عرب ها در اسپانيا
ايرنا : سران و اعضاي خاندان سلطنتي عربستان سعودي در سفرهاي خصوصي خود به اسپانيا آنچنان هزينه مي كنند كه اسپانيايي ها به اين سفرها باران پول لقب داده اند.
تازه ترين باران پول، اين روزها با حضور شاهزاده سلمان بن عبدالعزيز السعود برادر فهد پادشاه متوفي عربستان در شهر بندري ماربيا در جنوب اسپانيا باريدن گرفته است.
مطبوعات اسپانيا نوشته اند كه خاندان سعودي در اينگونه سفرها هر روز حدود هفت ميليون يورو ( ۱۰ميليون دلار) هزينه مي كنند.
روزنامه اسپانيايي آب ث در اين باره نوشته است: ديدار شاهزاده سلمان بن عبدالعزيز السعود، شهرساحلي ماربيا را دگرگون كرده است.
براي اين شهر ساحلي حضور خانواده سلطنتي سعودي و هيات زنان همراه آن، به مثابه تزريق خون به حيات اقتصادي اين شهر زيبا به شمار مي رود، چرا كه برآورد مي شود آنان در هر روز حضور خود دست كم هفت ميليون يورو خرج كنند.
اين روزنامه مي افزايد: در طول دوران اقامت خانواده سلطنتي سعودي، برخي فروشگاههاي ماربيا براي رسيدگي به درخواست هاي زنان عرب، درهاي خود را به روي شهروندان عادي مي بندند.
به نوشته اين روزنامه، زنان عرب عادت دارند بصورت گروهي خارج شده و ترجيح مي دهند از فروشگاههاي بزرگ خريد كنند.
لباس هاي چرمي و جواهرات از چيزهايي است كه زنان عرب علاقه زيادي به خريد آن دارند و با هربار حضور در فروشگاهها معمولا بين شش هزار تا ۱۲هزار يورو جنس مي خرند.
آب ث به نقل از يك جواهرفروش نوشت كه خود شاهزاده سلمان نيز عاشق سنگ هاي قيمتي است و در آخرين سفرش به ماربيا انواع ساعت هاي منحصر به فرد به قيمت ۲۱هزار يورو خريده بود.
محل اسكان شاهزاده سلمان، قصر ال روسيو كه خود عربها به آن النحدا مي گويند، اعلام شده است. اين كاخ متعلق به خاندان سلطنتي سعودي است و ملك فهد در طول دوران زندگي خود، بارها در آن اقامت كرده و رهبران بين المللي را همانجا به حضور پذيرفته بود. ملك فهد آخرين بار در سال ۲۰۰۲ميلادي در كاخ النحدا اقامت داشت.
بنا به گزارش ها، اقامت اعضاي خاندان سلطنتي عربستان در هتل ها و اقامتگاههاي خصوصي ماربيا در هر سفر بيش از ۸۰ميليون يورو درآمد براي صاحبان اين بخش به همراه دارد.
بر پايه گزارش ها، خاندان سعودي در هر سفر كمكهاي مالي بسياري به ساخت و راه اندازي مراكز و تاسيسات عمومي در اسپانيا مي كنند. به عنوان مثال، ملك فهد در جريان آخرين سفرش، مبلغ ۹۰۰هزار يورو براي ايجاد بخش خون درمانگاه قلب بيمارستان محلي ساحل آفتاب، جايي كه شهر ماربيا در آن واقع است، اعطا كرد.
خبرگزاري افه گزارش داد كه به همين دليل، در طول هر بار اقامت اعضاي خاندان سعودي در ماربيا، بيمارستان كوستا دل سول (ساحل آفتاب) يك بخش مجهز جداگانه و كاملا خصوصي براي بستري شدن احتمالي آنان آماده مي كند.
ملك فهد در يكي ديگر از سفرهايش، يك ميليون دلار براي ساخت ساختمان هاي عمومي شهر ماربيا اهدا كرده بود.

انتقاد لابي صهيونيست ها از درخواست وزير آلماني
ايرنا: شوراي مركزي يهوديان آلمان كه يكي از مهمترين لابي هاي رژيم صهيونيستي در اين كشور محسوب مي شود، از هايده ماري ويچوريك سوئل وزير همكاري اقتصادي آلمان كه خواستار تحقيق در مورد استفاده رژيم نژادپرست اسرائيل از بمب هاي خوشه اي در لبنان شده، به شدت انتقاد كرد.
سالومون كورن معاون شوراي مركزي يهوديان در آلمان در گفت و گو با شماره روز چهارشنبه روزنامه فرانكفورتر روندشاو با انتقاد از اين خواسته ويچوريك سوئل گفت: وزير همكاري اقتصادي آلمان بايد با اسرائيلي ها كه مورد حمله قرار گرفته اند همدردي كند نه با لبناني ها و حزب الله كه به اسرائيل حمله كرده اند.
اين در حالي است كه ويچوريك سوئل پس از ديدار اخير خود از لبنان، خواستار تحقيق سازمان ملل متحد در مورد استفاده اسرائيل از بمب هاي خوشه اي در لبنان شد و گفت: استفاده از بمب خوشه اي توسط نظاميان اسرائيل در لبنان موردي است كه بايد سازمان ملل متحد در رابطه با آن تحقيق كند.
همچنين به گفته اعضاي هيات همراه ويچوريك سوئل در ديدار از بيروت، وزير محيط زيست لبنان، اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي بمب هاي خوشه اي را به ويژه در روزهاي آخر جنگ در حومه جنوبي شهر بيروت و جنوب لبنان شليك كرده است.

نخست وزير ايتاليا:
نيروهايمان را در افغانستان كاهش نمي دهيم
ايرنا : رومانو پرودي نخست وزيرايتاليا اعلام كرد كه نيروهاي اين كشور در افغانستان كاهش نخواهند يافت.
خبرگزاري آنسا ديروز به نقل از وي نوشت: دولت شمار نيروهاي ايتاليايي درافغانستان راكاهش نخواهد داد، زيراشرايط مناسب براي انجام آن وجود ندارد.
پرودي از پيشنهاد كله منته مستلا وزير دادگستري مبني بركاهش نيروها درافغانستان پس از اعزام نيرو به لبنان، استقبال نكرد.
وي در پاسخ گفت: ما تعهدي را تقبل كرده ايم و شرايط كاهش نيز وجود ندارد، مستلا نيز نگران بحران در آن كشوراست، زيرا پس ازسال ها پيشرفتي نكرده است، نگراني كه من هم موافق آن هستم.
وي گفت: هنوز جنگجويان (در افغانستان) وجود دارند و شرايط در جنوب اين كشور نيز بدتر مي شود و ما نمي توانيم نيروهاي خود را كاهش دهيم.
آنسا مي افزايد: بخشي از چپ گرايان ايتاليا كه مخالف جنگ در عراق و افغانستان بودند، بارها از دولت جديد اين كشور خواستار كاهش و يا عقب نشيني ازاين دو كشور شده اند.
حدود ۱۶۰۰نظامي ايتاليايي درافغانستان، تحت نظارت سازمان ملل حضور دارند.

انتقاد فتح از شروط حماس براي تشكيل دولت ائتلافي
ايسنا: رئيس بلوك پارلماني فتح اعلام كرد، سه شرط اسماعيل هنيه، تشكيل دولت ائتلافي را براي جايگزيني با دولت كنوني به رهبري حماس مسدود كرده است.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، عزام الاحمد، رئيس بلوك پارلماني فتح به راديو صداي فلسطين گفت: ما به دنبال اجراي سند توافق ملي و تشكيل يك ائتلاف هستيم اما شرايط ارايه شده از سوي اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين اين تلاش ها را مسدود كرده است.
هنيه  آزادي وزرا و قانونگذاران حماس را پيش از قبول دولت ائتلافي خواستار شده است.
وي هم چنين تأكيد كرده كه حماس دولت ائتلافي را به دليل احراز اكثريت كرسي ها در پارلمان رهبري كند.
محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان و اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين در ۱۷ اوت توافق كردند تا يك دولت متحد ملي را در تلاش براي غلبه بر بحران هاي سياسي و اقتصادي كنوني تشكيل دهند.
اين در حالي است كه هنيه يك روز بعد سه شرط براي تشكيل دولت ائتلافي تعيين كرد: آزادي وزراي حماس و قانونگذاران دربند در اسرائيل، پايان دادن به تحريم بين المللي عليه دولت حماس و انتصاب يك نخست وزير از حماس.
در همين حال عزام الاحمد با اشاره به خودداري حماس براي تعديل موضع سياسي اش، حل مسايل سياسي را كه دولت به رهبري حماس را پيش از تشكيل دولت ائتلافي ناتوان كرده، خواستار شد.
وي گفت: تا زماني كه مسايل سياسي حل نشود و محاصره هاي اسرائيل عليه مردم فلسطين و تشكيلات خودگردان كه به واسطه آنها به وجود  آمده، بر طرف نشود، گفت وگو درباره تشكيل دولت متحد ملي غيرممكن است.
از زمان پيروزي حماس در انتخابات قانون گذاري فلسطين و خودداري شان از قبول سه شرط تعيين شده از سوي جامعه بين المللي از جمله رد خشونت، به رسميت شناختن اسرائيل و قبول توافقنامه هاي پيشين ميان فلسطين و اسرائيل، آمريكا و اتحاديه اروپا كمك كننده هاي اصلي فلسطين، كمك هايشان را به دولت فلسطين قطع كرده اند.
مخالفت حماس با استقرار نيروهاي بين المللي در غزه
حماس ديروز مخالفت شديد خود را با استقرار نيروهاي صلحبان بين المللي در غزه به ويژه در گذرگاه كارني بين شرق نوار غزه و فلسطين اشغالي اعلام كرد.
اسامه المزيني از رهبران حماس تاكيد كرد استقرار نيروهاي بين المللي در گذرگاه كارني به نفع مصالح ملي فلسطين نيست.
وي اشاره كرد هم اكنون ناظران بين المللي در گذرگاه مرزي رفح مستقر هستند اما به مشكلات و مصائب فلسطينيها هيچ توجهي نمي كنند.
كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين روز سه شنبه در بيانيه اي از درخواست ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه كه خواستار استقرار نيروهاي بين المللي در اراضي فلسطين شده بود استقبال كرد.
سازمان آزاديبخش فلسطين در اين بيانيه حضور نيروهاي بين المللي را در گذرگاه كارني بسيار مهم دانست و اعلام كرد محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين نيز با اين پيشنهاد موافق است.

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    زادبوم    |
|   حوادث    |    بين الملل    |    سياسي    |    شهر تماشا    |    سلامت    |    شهري    |
|   دانش    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |